Logo Amazonu

Logo Amazonu | foto: Reuters

Amazon má poprvé hodnotu přes 200 miliard dolarů, Google i Apple ztrácejí

  • 0
Amazon zůstává nejhodnotnější značkou na světě, poprvé však překonal hranici 200 miliard dolarů. Na první příčce je už třetím rokem. Druhý je Google, který z tohoto místa sesadil firmu Apple. Nejrychleji rostoucími značkami jsou Tesla a Instagram.

Proti loňsku se hodnota značky Amazon zvýšila o 17,5 procent ze 188 miliard za rok 2019 na 220,8 miliardy dolarů (přes pět bilionů korun). Uvedla to ve středu společnost Brand Finance, která tyto trendy sleduje.

Prodej na internetu však už není jedinou cestou k úspěchu. Například internetová aukční síň eBay nestačí konkurenci a do první desítky nejhodnotnějších značek se vrátil americký maloobchodní gigant Walmart. 

Součet hodnot 44 maloobchodních značek v letošním žebříčku je třetím nejhodnotnějším odvětvím za technologickým a bankovním sektorem. Jenže podle Brand Finance hrozí, že splaskne bublina některých technologických společností. Přední čínská internetová firma Baidu a alternativní taxislužba Uber například nenaplnily očekávání a hodnota jejich značek se snížila.

Brand Finance vedle žebříčku nejhodnotnějších značek sestavuje také žebříček značek nejsilnějších. Ten vede už druhým rokem za sebou italský výrobce luxusních sportovních vozů Ferrari.

Nejrychleji rostoucími značkami jsou Tesla a Instagram. Pozici nejhodnotnějšího nováčka v žebříčku si pak vysloužila saúdskoarabská ropná společnost Saudi Aramco (24. místo), která se po loňské rekordní primární veřejné nabídce akcií (IPO) stala největší společností na světě podle tržní kapitalizace. 

Mimo první desítku se poprvé za téměř deset let ocitl americký telekomunikační gigant AT&T. Facebooku klesla hodnota meziročně o 4,1 procenta. 

Nejhodnotnější značky světa
Pořadí (v závorce umístění loni)ZnačkaHodnota (v miliardách dolarů)meziroční změna v procentech
1. (1.)Amazon220,79+17,5
2. (3.)Google159,72+11,9
3. (2.)Apple140,52-8,5
4. (4.)Microsoft117,07-2,1
5. (5.)Samsung94,49+3,5
6. (8.)ICBC80,79+1,2
7. (7.)Facebook79,80-4,1
8. (11.)Walmart77,52+14,2
9. (14.)Pingan69,04+19,8
10. (12.)Huawei65,08+4,5

Zdroj: Brand Finance

Recept na úspěch

Amazon, který je největším internetovým prodejcem na světě, rozšířil svou činnost do dalších oblastí, jako je poskytování služeb či programů vzdálenými servery dostupnými z internetu, umělá inteligence, spotřební elektronika, streamování či logistika. 

Společnost má podle Brand Finance díky investicím do rychle rostoucích oborů a inovativních technologií vysokou šanci zůstat lídrem.

Ke stagnaci značky Amazon by mohl vést odchod některých firem z tohoto portálu, jak to loni učinila společnost Nike, a překážky v mezinárodním růstu, například opozice místních prodejců v Indii, ekologů v Evropě či konkurence Alibaby v Číně.

Hodnota značky se chápe jako čistý ekonomický prospěch, kterého by vlastník dosáhl, kdyby ke značce poskytl licenci na volném trhu. Vychází se tedy ze specifických finančních údajů a údajů o příjmech. 

Jinak je tomu při hodnocení síly značky, která bere v úvahu i další finanční ukazatele, jako je čistá marže, průměrný příjem na zákazníka, marketingové a reklamní výdaje či kvalitativní ukazatele, například vliv značky a vztah ke konkurenci.

,