Čtvrtek 20. února 2020, svátek má Oldřich
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 20. února 2020 Oldřich

O dvacet procent nižší spotřeba. Airbus představil úsporný koncept letadla

  13:24aktualizováno  13:24
Evropský výrobce letadel Airbus v úterý na airshow v Singapuru představil svůj nový letoun. Říká mu Maveric a na dopravní letadlo má neobvyklý design. Jeho trup je totiž přímo spojen s křídly, čímž se má ušetřit až 20 procent paliva. Dobrá aerodynamika je však vykoupena složitějším ovládáním.

Výrobci letadel s takzvaným BWB (blended wing body) designem koketují od poloviny dvacátého století. Do reálného provozu se však dostala jen hrstka letadel, která ho používá – ovládání takového stroje je totiž mnohem obtížnější, než toho s tradičním designem. Asi nejznámějším zástupcem BWB letounů jsou „neviditelné“ bombardéry americké armády, B-2 Spirit.

Teď si však na zahájení výroby takového stroje začal brousit zuby i Airbus. Rád by v něm přepravoval pasažéry. Letadlo, jehož křídla splývají s trupem, má totiž oproti běžným letadlům mnohem menší odpor vzduchu. Spotřebuje tak až o dvacet procent méně paliva, díky čemuž se snižují i vypouštěné emise CO2.

Výrobce začal Maveric na utajeném místě ve střední Francii testovat loni v červnu. Zkušební lety jeho dva metry dlouhé a zhruba tři metry široké zmenšeniny by pak měly skončit v polovině letošního roku.

Fotogalerie

Konkurence od BWB ustoupila

„Věříme, že nastal čas posunout tuto technologii dál a prostudovat, kam by nás mohla zavést,“ uvedl pro agenturu Reuters Jean-Brice Dumont, viceprezident Airbusu. 

„Abychom se postavili klimatické výzvě, potřebujeme tyto znepokojivé technologie. Je to budoucnost letectví, zkoumáme to jako možnost,“ dodal. Říct, kdy by se podobný design mohl u komerčních letadel masově objevit, však podle něj zatím není možné.

Prototypy BWB letounů v minulosti testoval i Boeing. Ani vojenský X-45C, ani X-48 určený pro NASA se však však do výroby nedostaly. Airbus je první, kdo tento design zvažuje u letounu určeného k přepravě lidí.

Beluga XL se hlásí do služby. Obří nákladní airbus začal pravidelně létat

Podle Dumonta je totiž v současnosti situace BWB letadlům příznivější. Materiály jsou lehčí a výpočetní technika je výkonnější. Díky tomu by se jejich ovládání mohlo zjednodušit. Problémy by však mohly nastat na letištích – BWB letouny by se na ně tak, jak vypadají dnes, zpravidla nevešly.

Reuters navíc upozorňuje, že by převoz pasažérů v takovém letadle nemusel být úplně jednoduchý. Cestující by v něm totiž podle plánů Airbusu seděli dál od středu stroje, než je v současnosti obvyklé. Při natáčení letadla by tak na ně působila větší odstředivá síla.

Airbus chce provokovat

Firma v tiskové zprávě uvádí, že chce zveřejněním svého konceptu především popohnat změny v leteckém průmyslu. Není to přitom poprvé, co z těchto důvodů Airbus přišel s kontroverzním konceptem.

Loni v červenci představil letoun Bird of Prey (v překladu Dravý pták). Design stroje se inspiruje křídly dravců, díky čemuž by se měl lépe ovládat a mít i nižší spotřebu. Narozdíl od Maverica však Dravý pták nejspíš nikdy nevzlétne, ani jako model – podle firmy měl jen provokovat (více čtěte zde)

Autor:

Daně

Přiznání za zdaňovací období 2019 je nezbytné podat do 1. dubna 2020. Ke snadnému vyplnění využijte interaktivní formulář daňového přiznání.

  • Nejčtenější

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Drobné zásilky z čínských e-shopů zdraží, skončí jim osvobození od DPH

V Evropské unii přestane v roce 2021 platit výjimka, díky které lidé neplatí DPH u zásilek do 22 eur (zhruba 550 korun)...

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Nemocenské pojištění skončilo loni po 10 letech v minusu 3 miliard korun

Nemocenské pojištění se loni poprvé po deseti letech propadlo do minusu – tedy vybralo se na něm o tři miliardy méně,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusko musí zaplatit 50 miliard dolarů akcionářům Jukosu, rozhodl soud

Rusko musí akcionářům někdejší ruské ropné společnosti Jukos zaplatit odškodné více než 50 miliard dolarů (1,1 bilionu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky

Zemi lze zachránit, řekl šéf Amazonu. Na boj se změnami klimatu dá miliardy

Zakladatel a šéf společnosti Amazon Jeff Bezos věnuje na boj s klimatickými změnami deset miliard dolarů, tedy asi 229...

Rusko musí zaplatit 50 miliard dolarů akcionářům Jukosu, rozhodl soud

Rusko musí akcionářům někdejší ruské ropné společnosti Jukos zaplatit odškodné více než 50 miliard dolarů (1,1 bilionu...

Online prodejci ničí vrácené zboží. Vyjde to levněji, než kdyby ho darovali

Velcí online prodejci ničí zboží, které jim zákazníci vrátí zpět. Jen v Německu se každý rok odhadem zlikvidují výrobky...

Japonská ekonomika se rekordně propadla. Koronavirus ji zřejmě srazí do recese

Japonská ekonomika se propadá nejrychlejším tempem za posledních šest let. Vyplývá to z údajů za čtvrté čtvrtletí...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz