Letecké společnosti i výrobci využívají letecké výstavy jako příležitost k velkolepým oznámením o nákupu letadel po měsících jednání, z nichž některá budou uzavřena právě na této akci. Podle výpočtu agentury Reuters Airbus prostřednictvím objednávek do čtvrtečního rána nashromáždil již téměř 21 miliard dolarů, píše CNBC.
Letoun Air India se zřítil s aktivovanou záložní turbínou, ukazuje vyšetřování![]() |
Podle údajů poradenské společnosti pro letectví IBA se v pondělí na air show uzavřelo 132 závazných objednávek od zákazníků včetně kontraktů saúdské leasingové společnosti AviLease, japonských aerolinek ANA anebo polských LOT, v porovnání se 41 objednávkami Boeingu a 15 objednávkám brazilského výrobce Embraer. Ten si zajistil objednávky v podobě 60 letounů E175 spolu s dalšími opcemi.
Zatímco Airbus již zveřejnil memorandum o spolupráci se společností VietJet Air zaměřené na jeho letouny A321neos se 150 letadly a objednávky na širokotrupé letouny A350 se společnostmi EgyptAir a Starlux Airlines, Boeing se podobných oznámení zcela zdržel.
Firma vydala jen několik tiskových prohlášení, zatímco tvrdí, že se soustředí na své zákazníky a vyšetřování příčin nedávné havárie. „Naše srdce, naše myšlenky a modlitby jsou se všemi rodinami, které tato událost zasáhla, stejně jako s naším partnerem a dlouhodobým zákazníkem, společností Air India,“ oznámil pouze Darren Hulst, viceprezident společnosti Boeing pro komerční marketing.
Vyprodáno až do roku 2032
Jak Boeing, tak Airbus mezitím mají více než 5 000, resp. 8 000 nevyřízených objednávek, což jsou čísla, která se za téměř deset let téměř nezměnila. Letecké společnosti po celém světě se totiž stále snaží obnovit své stárnoucí flotily. „Jak Airbus, tak Boeing jsou vyprodané až do roku 2031 a 32. Poptávka zůstává velmi silná,“ uvedl John Plueger, výkonný ředitel společnosti Air Lease Corp.
Dodávky nových dopravních letadel váznou. Výrobci mají problémy se sedadly![]() |
„Poptávka po nových letadlech zůstává bezprecedentní,“ potvrdil Tony Payne, partner advokátní kanceláře DLA Piper. Dodal, že objednávky zůstávají silné i navzdory pochmurnému a reflexivnímu prostředí na veletrhu bezprostředně po havárii Air India.
„Důsledky nehody Air India visí nad Paříží,“ připomněl generální ředitel Airbusu Guillaume Faury. Přesto je podle něj dynamika v odvětví velmi silná. Dan Taylor, vedoucí poradenské společnosti IBA, komentoval pro CNBC, že rozdělení mezi Boeingem a Airbusem v letošním roce bylo spíše záležitostí kontextu než konkurence.
Airbus čeká výrazný růst poptávky po letadlech. Pomoci mu může Asie |
„Nedávné zakázky Boeingu na Blízkém východě, kterým pomohlo diplomatické angažmá USA, a jeho klidný postoj po havárii Air India pravděpodobně ovlivnily jeho menší viditelnost na pařížském leteckém veletrhu. Nejde však o známku oslabení poptávky, ale spíše o záměrnou pauzu na pozadí nestabilní geopolitické situace a možné celní nejistoty,“ uvedl Taylor.
Letecké společnosti jsou nyní podle něj pravděpodobně zaneprázdněny přehodnocováním strategií flotil vzhledem k poslední krizi. „Silná ziskovost, stárnoucí flotily, snižující se úroveň zadlužení a pokračující růst HDP a poptávky po cestování v mnoha regionech ukazují na trvalý dlouhodobý zájem o nová letadla,“ uzavřel Dan Taylor, vedoucí poradenské společnosti IBA, podle The Guardianu.