Airbus A330neo na 53. ročníku International Paris Air Show na letišti Le...

Airbus A330neo na 53. ročníku International Paris Air Show na letišti Le Bourget u Paříže (18. června 2019) | foto: AP

Airbus otočil, v brexitu větří příležitost. Plánuje po něm expandovat

  • 59
Evropský výrobce letadel Airbus vyhlíží brexit. Očekává jej s překvapivě otevřenou náručí – jeho šéf v pátek prohlásil, že po něm plánuje rozšířit firemní operace v Británii. Firma nejspíš začne blíže spolupracovat s tamní vládou. Dříve přitom tvrdila, že by z království mohla kvůli brexitu odejít.

„V tomto roce vidíme mnoho potenciálních směrů, kterými by se (v Británii) mohly naše operace rozšiřovat a zlepšovat,“ citoval Guillauma Fauryho, šéfa Airbusu, list The Telegraph. Situace na britském trhu se totiž podle něj díky tomu, že dolní komora britského parlamentu schválila zákon o brexitu, značně zpřehlednila.

Pobrexitová Británie se tak pro největšího výrobce letadel na světě opět stala trhem, který je pro něj perspektivní. Rozhodnutí pro expanzi na Britských ostrovech navíc možná podpořila i rýsující se podpora ze strany tamní vlády. „Airbus je odhodlaný stát se pro novou vládu klíčovým partnerem v jejích ambiciózních průmyslových plánech,“ uvedl Faury.

Možnost vzájemné spolupráce pak naznačila i britská ministryně průmyslu, Andrea Leadsomová. „Airbus je něco jako národní poklad,“ uvedla. „Je skvělé slyšet, že jsou stále odhodlaní v Británii zůstat,“ dodala.

Firma ve Spojeném království zaměstnává 13,5 tisíce lidí. Dalších zhruba 100 tisíc Britů je pak na něm nepřímo závislých – pracují pro jeho dodavatele.

Faury se stal šéfem firmy loni v dubnu. Ve vedení nahradil Toma Enderse, známého kritika brexitu, který ji řídil od roku 2013.

Airbus otočil

Fauryho současné prohlášení je pro společnost otočkou o 180 stupňů. Ještě před rokem jeho předchůdce upozorňoval Brity na to, že Airbus není na Velké Británii závislý. Varoval také, že v případě tzv. tvrdého brexitu firma bude možná muset zemi úplně opustit.

Airbus opět kraluje. Výrobce letadel Boeing sesadila z trůnu krize 737 MAX

Podle Enderse by totiž v takovém případě nebyly operace Airbusu v Británii konkurenceschopné. Firma má totiž továrny po celé Evropě a neustále mezi nimi přesouvá součástky i zaměstnance. 

Přísnější hraniční kontroly nebo cla by tento proces značně zpomalily. Faury však Endersovy obavy nesdílí. Přítomnost značky v zemi je podle něj navíc i prestižní záležitostí a otázkou firemní identity.

Podle Briana Meechana, analytika televize BBC, je však rozhodující i to, že teď už na brexitu firma nic nezmění. „Prostě se smířili s tím, že brexit bude,“ doplnil. „Je to (však) velká změna v důrazu Airbusu na brexit a tónu, kterým o něm mluví.“