Logo společnosti Airbnb ve skleněné pyramidě v Louvru

Logo společnosti Airbnb ve skleněné pyramidě v Louvru | foto: Reuters

Pohlednice a finanční dar: Airbnb vyzývá uživatele, ať podpoří hostitele

  • 34
Byznys společnosti Airbnb je podle slov zakladatele Briana Cheskyho z nejhoršího venku. Pomyslné záchranné kruhy nicméně mohou firmě a hlavně pronajímatelům působícím na platformě, házet i samotní cestovatelé. Airbnb je totiž nabádá, ať hostitelům, u kterých dříve pobývali, pošlou elektronickou pohlednici a finanční příspěvek.

„Zavádíme nový způsob, jak navázat kontakt s tvými oblíbenými hostiteli,“ píše tým Airbnb těm uživatelům služby, kteří dříve ohodnotili konkrétní pronajímatele čtyřmi či pěti hvězdičkami. Právě je mohou podpořit nejen děkovnými slovy.

Výrazem podpory pronajímatelům, kteří ze dne na den přišli v nejrůznějších částech světa o hlavní zdroj příjmu, má být personalizovaná děkovná pohlednice. Nejen ta má však „vykouzlit úsměv na rtech hostitele“. Airbnb rovněž upozorňuje, že hostitelům je možné poslat libovolný peněžní obnos. Firma si neúčtuje žádný poplatek a sto procent příspěvku jde rovnou hostiteli.

Takzvanou pohlednici štěstí si mohou uživatelé služby Airbnb vylepšit, vybrat vlastní design, napsat dopis podle nabízených šablon nebo z vlastní hlavy. Na konci takového kreativního procesu mohou přispět jakoukoliv finanční částkou.

Na dotaz redakce iDNES.cz společnost Airbnb neuvedla konkrétní částku, kterou by již prostřednictvím pohlednic pronajímatelé vybrali. Upozorňuje však, že samotná společnost rozdala hostitelům 250 milionů dolarů. Pro ty nejpečlivější, tak zvané „super hostitele“ má firma k dispozici záchranný fond s deseti miliony dolary.

Záchranné fondy společně s příspěvky od cestovatelů mají pomoci pronajímatelům, kterým začala docházet hotovost již na konci března. Tehdy totiž Airbnb umožnilo zákazníkům služby storna zdarma.

Nové příležitosti pro postrach evropských metropolí

„Cestování, jak jsme jej znaly, je pryč a už se nikdy nevrátí,“ uvedl minulý týden jeden ze zakladatelů platformy Brian Chesky. Společnost měla na tento rok velké plány, chtěla expandovat a vstoupit na burzu. Pak přišel koronavirus a s ním i omezení cestování.

Nemovitosti nezlevní. Růst cen se přinejlepším zpomalí, říká šéf M&M reality

Co se týče hlavních evropských metropolí, mělo Airbnb na začátku března o čtyřicet procent méně rezervací. „Strávili jsme dvanáct let budováním tohoto byznysu a během čtyř až šesti týdnů jsme téměř o všechno přišli,“ řekl Chesky v rozhovoru pro CNBC.

Airbnb se odrazilo ode dna na konci jara. Ve Spojených státech mělo od 17. května do 3. června víc rezervací než za stejné období loni, informovalo CNN. I přesto Chesky nevěří, že by se byznys, ve kterém podniká, vrátil k starému „normálu“.

„Místo toho, aby světová populace cestovala do omezeného počtu měst a trávila dovolenou ve velkých turistických oblastech, budeme svědky redistribuce cestovatelů a turistů do lokálních komunit,“ popsal Chesky svou vizi. „Práce z domova může být prací z jakéhokoli domova. V tom vidím jednu z příležitostí Airbnb.“

Otázkou je, zdali jeho představa budoucnosti přesvědčí evropské metropole, které se zprostředkovatelem sdíleného ubytování dlouhodobě bojují. K zásadnímu kroku proti společnosti přistoupil minulý týden Amsterdam. Tamější radnice zavedla regulaci, podle které není od 1. července možné pronajímat byty turistům v historickém centru. A hlasy kritizující krátkodobé pronajímání bytů zaznívají i z Prahy.