Ve Francii začal dopravní chaos. Kvůli stávce nejezdí část vlaků i letadel

  11:28aktualizováno  11:28
Francouzskou železnicí otřásá jedna z největších stávek posledních let. Do práce nenastoupila asi polovina zaměstnanců. K odporu je aktivizovaly odbory, které nesouhlasí s liberalizací dopravy. Na zemi zůstanou v úterý a ve středu také některé stroje z letecké flotily Air France.

Z digitální tabule pařížského nádraží je v úterý ráno hned jasné, že moc vlaků nepojede. Jen jeden z osmi rychlostních strojů TGV vyráží podle jízdního řádu.

Zato autobusové linky ve městě jsou k prasknutí a podle televizní stanice BFM musela dokonce rozlícené davy lidí, připravených urvat sedačku, utišovat policie.

Fotogalerie

Nevyhrál ani ten, kdo v úterý či ve středu pojede do zahraničí. Žádné vlaky totiž nejedou mezi Francií, Švýcarskem, Itálií a Španělskem. A do Německa nerušeně míří jen jedna ze tří souprav.

„Abych byl upřímný ... stávka bude mít jistě široký dopad a mnoha lidem přitíží,“ řekl šéf státní železnice SNCF Guillaume Pepy v rozhovoru pro rozhlas.

Podle agentury Reuters právě v úterý začala jedna největších stávek v dopravě za poslední roky. 

Kvůli chystané vládní reformě sektoru vlakové dopravy a práv zaměstnanců stávkují železničáři po celé zemi, přičemž jde o první ze 36 dní stávky, které čekají Francouze do 28. června. Francouzská média hovoří o dosud největší výzvě pro vládu prezidenta Emmanuela Macrona, ministryně dopravy Élisabeth Borneová se dnes nechala slyšet, že kabinet „odolá“.

Deník Le Monde uvádí, že v první den protestního hnutí stávkuje 48 procent všech pracovníků SNCF a 77 procent strojvedoucích. Kolos francouzských železnic zaměstnává téměř 150 000 lidí.

Problém je v tom, že státní železniční firma podporuje vládní reformy, kvůli kterým však protestuje významná část odborů.

„Hájíme zájmy francouzské veřejné služby, nikoliv jen pracovníků železnice,“ uvedl předseda odborů Sud Rail Emmanuel Grondein. Tato buňka je jen jednou ze čtyř, které sáhly k formě protestů, s nimiž podle průzkumů většina Francouzů nesouhlasí.

Bolestivé rozbíjení monopolu

Odbory odmítají vládní reformu železnice a varují před ukončením železničního monopolu státních drah před tím, než se železnice otevře konkurenci. Liberalizaci požaduje Evropská unie.

Přijetí reforem otevře cestu k dalším reformním plánům jako je modernizace vzdělávacího systému a revize důchodů. Souvisí i s uvolněním pracovních zákonů. Zaměstnanci SNCF však mají strach ze ztráty dlouhodobé garance pracovních míst, automatického navyšování mezd a ukončení velkorysých podmínek pro odchod do předčasného důchodu.

Starosti o platy mobilizovaly ke stávce také část zaměstnanců leteckého dopravce Air France. Piloti volají po nárůstu mezd o téměř 11 procent.

Společnost Air France podle agentury ČTK oznámila, že zajistí provoz 70 procent mezinárodních spojů na dlouhé vzdálenosti a 67 procent do středně vzdálených destinací. Na vnitrostátních linkách by mělo fungovat 85 procent letadel.

Kromě dopravního sektoru zasáhne dnes stávka i další služby, například odvoz odpadů a energetický sektor.

Stávky mají trvat dva dny. Poté mají následovat tři dny provozu. Pak má stávka opět pokračovat. Celá série těchto akcí má trvat tři měsíce.

Autor:
  • Nejčtenější

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Dvacet hodin ve vzduchu. Z New Yorku míří první přímý let do Sydney

Z letiště v New Yorku letí první let bez mezipřistání s destinací v australském Sydney. Letadlo australské aerolinky...

Návrat Vindobony a více vlaků kvůli slevám. Železnici čekají od prosince změny

Více expresů do Plzně a Chebu nebo návrat přímého spojení z Berlína přes Prahu a Brno do Vídně a Štýrského Hradce. To...

Miliardová transakce. Korejci získali budovu Amazonu u Prahy

Obří logistické centrum v ­České republice, odkud odbavuje zboží především do Německa největší internetový prodejce,...

Premium

Náš kluk umí. Otec talentu Hložka o plánech i batůžku za padesát tisíc

Minulý týden ho v tramvaji načapal revizor: „Lístek, prosím.“ Adam Hložek, sedmnáctiletá fotbalová raketa, zčervenal....

Premium

Vzestupy a pády Mika Tysona. Dokument zdarma o tom, co ho poslalo až na samé dno

Dokument o životě jednoho z nejslavnějších boxerů na světě, Mika Tysona, si odbyl svou premiéru na prestižním filmovém...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Čína roste nejpomaleji od devadesátých let, HDP stouplo o 6 procent

Čínský hospodářský růst se ve třetím čtvrtletí během celní války s USA zpomalil na šest procent. To je nejnižší úroveň...

Ilegální trh se škodlivými plyny vzkvétá, může za to prudký nárůst cen

V Evropě vzkvétá ilegální trh s hydrofluorouhlovodíky. Tyto plyny se běžně používají v klimatizacích do auta, tepelných...

Ježíšovy boty stojí nekřesťanské peníze, v podrážce mají svěcenou vodu

Svěcená voda v podrážkách, krucifix na tkaničkách a vůně kadidla, takovými přidanými hodnotami se může pochlubit pár...

Nejdelší let na světě proběhl hladce, v Sydney přistál po 19 hodinách

Na letiště v australském Sydney dosedl v sobotu večer SELČ, v neděli ráno místního času, boeing aerolinek Qantas, který...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz