Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů.

Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů. | foto: SOS

Zboží si musíte vždy vyzkoušet

  • 5
Jaká máte práva při nákupu přes internet a na co byste měli dát pozor? Zeptali jsme se Ivany Pickové ze Sdružení obrany spotřebitelů.
Počítač, internet, businessINFOGRAFIKA
  Jak dopadly internetové obchody?

V obchodních podmínkách internetových obchodů se můžete setkat s tvrzením, že zboží musíte vrátit v originální krabici. Jindy se zase dozvíte, že nesmí být dokonce rozbalené a použité. Asi vás napadne, zda na to má prodejce skutečně právo, a jak si tedy máte výrobek vyzkoušet, když ho nesmíte ani vybalit. Na podobné věci pamatuje zákon na ochranu spotřebitele a občanský zákoník.

Můžu zboží vybalit, vyzkoušet si je a pak zase vrátit, pokud mi nevyhovuje? Ve smluvních podmínkách se občas píše, že na to nemám právo.

Samozřejmě, že zboží můžete rozbalit a vyzkoušet. Na to máte ze zákona právo. Pokud vám prodejce tvrdí něco jiného, pak porušuje zákon. Neměli byste však zboží poškrábat nebo jinak poškodit. Pokud jsou kabely zatavené v sáčku, je samozřejmé, že ho musíte roztrhnout. Ale roztržený sáček není důvodem k odmítnutí odstoupení od smlouvy nebo nárokování slevy.

Musím zboží vrátit v originální krabici, jak to prodejci často požadují?

Zboží můžete poslat i v jiném obalu, ale pak je velmi pravděpodobné, že prodávající po vás bude chtít zaplatit náklady na původní obal, ač by něco takového správně požadovat neměl. Proto je dobré vrátit zboží v původním obalu. Vyhnete se tak zbytečnému dohadování. Je dobré vždy pamatovat na možnost, že budete chtít zboží vrátit, a proto při vybalování obal neroztrhat, ale opatrně otevřít.

Jenže jak mám vyzkoušet třeba tiskárnu?

Zkoušení některých věcí, jako jsou tiskárny, ale třeba i krémy nebo erotické pomůcky, které nelze z hygienických důvodů vrátit, je problém. Pokud jde o tiskárnu, můžete ji vyzkoušet bez náplně. Ale když chcete vidět, jak tiskne, tak už je to problém. Toner je totiž součástí tiskárny a tím, že ho použijete, ho i opotřebujete a prodejce má oprávněný nárok na snížení vrácené částky.

V jaké době můžu vrátit zboží bez udání důvodu?

Nejpozději čtrnáctý den musí prodejce dostat písemně odstoupení od smlouvy. Lhůta začíná běžet až den následující po převzetí zásilky. Zboží můžete, po dohodě s prodejcem, vrátit i později.

Jak bych měl zboží odeslat zpět?

V balíku by mělo být vše, co bylo součástí výrobku, včetně dokumentů, záručního listu, návodů, faktury. Určitě nic nezkazíte tím, když si uděláte jejich kopie.

Mám poslat balík doporučeně?

Určitě ho pošlete s dodejkou. Máte tak v ruce doklad, že adresát zásilku převzal. Jakmile totiž příjemce zásilku převezme, odešle vám pošta zpět dodejku, na které je datum převzetí zásilky a podpis osoby, která ji převzala. Naopak pokud pošlete balík doporučeně, máte pouze doklad, že jste ho odeslal.

Za jak dlouho musím dostat své peníze zpátky?

Obchodník na to má ze zákona třicet kalendářních dnů, od následujícího dne po dni převzetí zásilky. Nejpozději třicátý den tedy musíte dostat vrácené peníze. Pokud se tak nestane, upozorněte Českou obchodní inspekci a obraťte se na soud.

Od kterého dne začíná běžet záruka?

Záruka vzniká vždy dnem doručení. Pokud vám prodejce pošle potvrzený záruční list od data odeslání zásilky, je to špatně a požadujte nápravu. Dokud si zboží nepřevezmete, ručí za škody obchodník.

Musím při vrácení zboží předložit vyplněný záruční list?

Záruční list není povinný. Musíte pouze prokázat, že jste zboží koupili. K tomu postačí faktura nebo výpis z účtu, pokud jste platili bankovním převodem.