A teď slyší z televize, že pračka může ohrozit život. "Rodičům jsme okamžitě zakázali, aby v ní prali, a hned druhý den jsme se ji vypravili reklamovat do prodejny v Hradci Králové, kde jsme ji koupili," říká Rudolf Mandaus.
GRAFIKA: CO ZAKÁZALA ČOI |
Mezitím si na internetových stránkách České obchodní inspekce ověřil, že skutečně jde o jeden a ten samý výrobek. Shodné byly firma, název výrobku i typové označení.
V obchodě je však odmítli. "Nedovedli pochopit, proč reklamujeme výrobek, který funguje."
Když ale zákazník trval na svém "Nechci výrobek, který je nebezpečný," předložili mu prohlášení o shodě, které potvrzuje, že pračka odpovídá všem normám a předpisům. Zároveň naznačili, že kontrola České obchodní inspekce je součástí jakési kampaně, která má záměrně snížit důvěru zákazníků ve značku TV Products.
"Jsme přesvědčeni, že televizní reportáž je jen dalším z nekalých kroků naší konkurence, která inzeruje své anonymní výrobky pod smyšlenými značkami a v teleshoppingu pro jistotu neuvádí ani dodavatele," píše firma v dopise, který měli v obchodě připravený pro nespokojené zákazníky.
Mandausovi tedy napoprvé nepochodili, ale vzdát se rozhodně nehodlají. "Dnes je pračka opět v krabici a my máme jistotu, že se rodiče dožijí i 61. výročí svatby," říkají. Jsou připraveni se soudit, jak jim ostatně doporučuje i mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová.
"Samozřejmě že mohou výrobek reklamovat kvůli závadám, které na něm zjistil orgán státního dozoru. A v případě, že prodávající reklamaci zamítne, mohou na něj podat žalobu na porušení paragrafu 616 občanského zákoníku."
Ten říká, že prodávající odpovídá za to, že prodávaná věc je ve shodě s kupní smlouvou, tedy že odpovídá všem právním předpisům. "Mě jako zákazníka teď zajímá jediné: je ta pračka bezpečná, nebo není?" říká Rudolf Mandaus.
Co na to Česká obchodní inspekce? Na jedné straně je výrobek, který jednoznačně nesplňuje podmínky pro uvedení na trh, na straně druhé existuje prohlášení o shodě, které potvrzuje, že je výrobek bezpečný. "To bude předmětem správního řízení," říká mluvčí.
Nebezpečné výrobky
Výrobky z televizních reklam příliš často figurovaly ve stížnostech zákazníků, které docházely České obchodní inspekci, proto na ně zaměřila svou pozornost. Z nabídky sedmi zásilkových teleshoppingových společností vybrala ke kontrole 25 výrobků, které podléhají zákonu o technických požadavcích na výrobky.
Výsledky předčily nejčernější očekávání. U dvanácti výrobků byly zjištěny tak závažné závady, které mohou ohrozit zdraví uživatelů, že byl vydán zákaz jejich prodeje.
Klamavé výrobky
Výrobky z televizní reklamy se zabýval i test MF DNES (11. února a 11. března), který se zaměřil na jejich funkčnost . Antichrápač, antištěkač či tolik populární kosmodisk nechala redakce posoudit odborníky.
Ti zjistili, že mnohé výrobky jsou přinejmenším sporné. Klamou zákazníky, protože nemají takové vlastnosti, jaké se slibují v reklamě.