Zákazník dostal své peníze, teprve když hrozil soudem

  12:13aktualizováno  12:13
- Reklamovat boty je běžná záležitost. Obvyklé je však i to, že zákazník se přitom stává prosebníkem, na kterého stačí dupnout. Mnoho oprávněných, ale odmítnutých reklamací proto nekončí u soudu, nýbrž ve ztracenu. Ne tak v případě Jindřicha Kotrbatého z Plzně.
V plzeňské prodejně firmy Obchod obuví si totiž koupil koncem listopadu zimní kožené boty za patnáct set korun. V březnu se mu odlepila na patě podrážka, a tak vadné boty reklamoval. »Za dva dny byly opravené,« pochvaloval si zákazník. Tehdy ještě netušil, že za další čtyři dny se mu rozlepí pata i špička a v prodejně se ocitne znovu. »Prodavačka je tentokrát odeslala do zlínské centrály Obchodu obuví, a tak jsem je znovu nazul až po měsíci,« vzpomíná Jindřich Kotrbatý. Třetí reklamaci na stejné téma uplatňoval koncem dubna. »To jsem si již vyslechl od prodavaček uštěpačné poznámky, že zimní boty nosím, i když je teplo.« Boty znovu putovaly do Zlína, přestože zákazník přesně podle litery zákona požadoval vrácení peněz. Při třetí reklamaci stejné závady na ně měl totiž nárok. Po dalším měsíci se vrátily stejným způsobem zalepené do Plzně. »V květnu se však zimní boty již nedaly nosit, a tak jsem je odmítl převzít,« uvádí zákazník. Vedoucí prodejny mu ovšem tvrdila, že jsou jeho a že je musí vyzvednout. Protože si nebyl zcela jistý, na co má právo, obrátil se na plzeňskou poradnu Sdružení na ochranu spotřebitelů. Její pracovníci napsali dopis s návrhem na mimosoudní vyrovnání a přílohou byla i připravená žaloba na Obchod obuví. Dopis poté poslal doporučeně centrále firmy ve Zlíně i plzeňské prodejně. Začátkem června zákazník dostal ze Zlína dopis, ve kterém mu obchodní náměstek Obchodu obuví Michal Jurák napsal: »V případě vaší reklamace došlo bohužel ze strany našich zaměstnanců k nesprávnému rozhodnutí.« Jindřich Kotrbatý tedy naposledy zašel do prodejny a od vedoucí dostal své pení ze zpět. »Peníze jsme vrátili jen proto, že jsme se nechtěli hádat se zákazníkem, který na ně stejně neměl nárok,« pokusila se ještě nakonec Jindřicha Kotrbatého ponížit vedoucí prodejny. »Na celé věci mne zaráží, že reklamaci se mi podařilo vyřešit až pod pohrůžkou žaloby, přestože jsem byl v právu,« uzavírá při pohledu nazpět Jindřich Kotrbatý. O tom, že by mu firma nějakým způsobem nahradila ztrátu času a nervů, nemůže být ani řeči. A to přes skutečnost, že vedoucí prodejny jednala se zákazníkem protiprávně. Jediným zadostiučiněním pro poškozeného měla být věta z dopisu obchodního náměstka Michala Juráka: »Přijměte omluvu za naši firmu.«

Kde jsou rady zadarmo:

Česká obchodní inspekce

Základní rady ohledně spotřebitelských práv poskytuje Česká obchodní inspekce na svých regionálních inspektorátech. V některých městech přitom spolupracuje se Sdružením na obranu spotřebitelů.

* Praha 1, Charvátova 6, 02/21960111 Po, St: 7.30-17.00 Út, Čt, Pá: 7.30-15.45

* Tábor,nám. Mikuláše z Husi 38, 0361/253717 Po-Pá: 7.00-15.30

* České Budějovice, Vrbenská 8, 038/7412705 Po-Pá: 7.00-15.30

* Karlovy Vary,Drahomířino nábř.16, 017/3224633 Po, St: 7.00-17.00 Út, Čt, Pá: 7.00-15.30

* Ústí nad Labem, Prokopa Diviše 6, 047/5209493 Po-Pá: 7.30-16.00

* Liberec, U jezu 2, 048/5226264 Po-Pá: 7.30-16.00

* Pardubice,Zámecká 21, 040/516421 Po, St: 7.00-17.00

* Hradec Králové, Balbínova 821, 049/5210752 Po-Pá: 7.00-15.30

* Brno, Kapitána Jaroše 5, 05/45244463 Po-Pá: 7.30-15.30 internet: www.okuvy,cz/bulletin/C/c02.htm

* Olomouc, Masarykova třída 50, 068/5223317 Po-Pá: 7.00-15.30

* Zlín, třída Tomáše Bati 7, 067/7210006 Po-Pá: 8.00-15.30

* Ostrava, Provozní 1, 069/438355 Po, St: 7.00-17.00 Út, Čt, Pá: 7.00-15.30 Poradny pro spotřebitele Jak postupovat v případě odmítnuté reklamace, kolik stojí soudní proces, jaká má zákazník práva a případně doporučení, jak postupovat v konkrétním případě, se může dozvědět klient specializovaných poraden.

* Poradna pro spotřebitele MF DNES Praha 1, Senovážná 4, záznamník 02/22062358, fax 02/22062337, e-mail testdnes@mafra.cz, internetové spotřebitelské forum www.idnes.cz/test, osobně každou druhou středu 16.00-18.30 (bližší podrobnosti viz strana IV této přílohy)

* Občanské sdružení spotřebitelů TEST Praha 4, Kykalova 1, telefon/fax 02/22135491, e-mail test_rozova@mbox.vol.cz. Seznam akreditovaných zkušeben, obchodní rejstřík a plné znění zákona o ochraně spotřebitele je k dispozici v internetovém magazínu iDNES na adrese www.idnes.cz\test v sekci Důležité dokumenty.

Občanský zákoník, § 623, odst 1):

Jde-li o vadu, kterou nelze odstranit a která brání tomu, aby věc mohla být řádně užívána jako věc bez vady, má kupující právo na výměnu věci anebo má právo od smlouvy odstoupit. Táž práva příslušejí kupujícímu, jde-li sice o vady odstranitelné, jestliže však kupující nemůže pro opětovné vyskytnutí vady po opravě nebo pro větší počet vad věc řádně užívat.

Komentář k občanskému zákoníku od Oldřicha Jehličky, Jiřího Švestky a kolektivu (Praha, C.H.Beck, 1996): Pokud jde o výklad pojmu opětný výskyt vady, lze zpravidla považovat výskyt téže vady po jejích alespoň dvou předchozích opravách. Soubor většího počtu vad je kladen na úroveň neodstranitelné vadě prodané věci.


Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

Víčka na PET lahvích brzy jen s poutky. Nařízení EU dělá výrobcům starosti

O konci plastových brček, tácků nebo příborů ví snad každý, ale že PET lahve...

Že se blíží konec plastových brček, tácků nebo příborů, ví asi každý. Ale že PET lahve budou muset mít k sobě pevně...

Začíná boj o použité PET lahve. Budou se používat na výrobu nových

Ilustrační snímek

Z použité plastové lahve od coly či mattonky se stává s nadsázkou řečeno cennost. Zatímco Evropa se snaží omezovat...

Polské maso nabízely podniky v Praze jako argentinské, steak za tisícovku

Řezník v obchodě v polském městě Gdyně aranžuje hovězí maso.

Restaurace, které odebíraly v Praze hovězí z problematických polských jatek, je následně vydávaly za argentinské....

Najdete na iDNES.cz