Vysoké letní teploty trápí hlavně staré škodovky, potíže však mohou mít i nejmodernější automobily

aktualizováno 
Také automobily se v současných parných dnech zapotí.
Také automobily se v současných parných dnech zapotí. A nemusí to být jen staré Škody 105/120, které jsou k přehřívání motorů velmi náchylné a dají se v nesnázích vidět nejčastěji. Do potíží s přehřátými motory se dostávají i moderní auta. Potvrzuje to Petr Svoboda, šéf plzeňského zastoupení a servisu Nissanu.

"Praxe ukazuje, že z moderních vozů se častěji přehřívají auta s klimatizací, která mají dva chladiče s ventilátory za sebou. Ten klimatizační je řidší a propouští nečistoty. Mezi dvěma chladiči vzniká vzduchový vír a na vodním chladiči se usazuje špína," říká. Uvedené problémy častěji a dřív postihují auta, která víc jezdí prašnými, lesními či polními cestami. "Zanesené chladiče a s tím souvisící potíže s přehříváním motorů mívají také vozidla relativně mladá, třeba už po 70 tisících kilometrů," pokračuje Petr Svoboda. Zmíněným způsobem zanesený vodní chladič je o to zrádnější, že se ve všedním provozu, například při kratších jízdách do zaměstnání či v běžném provozu v okolí měst, nijak nepříznivě neprojeví. Potíže přijdou až v době nejméně vhodné. Obvykle se začne přehřívat plně naložené auto na cestě na dovolenou, zvlášť když má zdolat prudší stoupání či pomalou jízdu v koloně v ucpaném městě nebo třeba na příjezdu k hraničnímu přechodu. "Vysvětlení je jednoduché. Při obvyklé jízdě při běžné venkovní teplotě kolem 20 stupňů se motor bez problémů zchladí, byť by měl i třetinu chladiče zalepenou špínou. Jakmile je větší teplo, motor protestuje," upřesňuje Petr Svoboda. Podobné problémy mohou způsobit také zkorodované kontakty termostatického spínače elektrického větráku. Odborníci se shodují, že po šesti osmi letech provozu auta to je naprosto běžné. A jestliže se při poklidném cestování na chatu či výlety automobil nezahřeje natolik, aby elektrický ventilátor chladiče potřeboval a řidič odhalil jeho případnou závadu, opět obvykle nastane krize v horách či v hustém provozu západoevropských metropolí. Nesnáz bývá o to horší, když není kde automobil s přehřátým motorem odstavit. Co v případě přehřátého motoru dělat? "Co nejdřív zastavit, ale nevypínat motor," radí Petr Svoboda. "V klidu je pak nutné zjistit, zda motoru nechybí chladicí kapalina. Pokud ano, tak nezbývá, než motor vypnout a zavolat mechaniky, kteří závadu opraví. Když je vůz jenom přehřátý, tak doporučuji nechat motor běžet a k tomu pustit naplno topení. Po třech až pěti minutách lze vůz vypnout a po dalších 15 až 20 minutách je dobré s maximální opatrností a za pomoci ručníku či hadru pomalu otevřít víčko chladicího systému. Ten nakonec při běžícím motoru, aby chladicí kapalina cirkulovala, pomalu dolijeme." Jednodušší však je všem uvedeným potížím předejít. Před cestou na dovolenou, zvláště když vede do hor či teplejších krajin, je dobré zajet do servisu a nechat automobil prohlédnout. Chladicí systém totiž může skrývat řadu závad. Mohou to být třeba jen nepatrně prasklé či zpuchřelé hadice chladicího systému či jiné netěsnosti, prokluzující klínový řemen pohonu ventilátoru, vadný termostat či těsnění pod hlavou válců nebo malé množství chladicí kapaliny. "Doporučuji si v servisu o kontrolu a případné vyčištění chladiče výslovně požádat. Tento úkon totiž není v běžných servisních postupech," radí Petr Svoboda. Stejně tak je dobré nechat zkontrolovat kontakty a správnou funkci termostatického spínače elektrického větráku. Žádný z těchto zásahů u osobních automobilů zpravidla nestojí víc než pár stokorun. Naopak škody, které mohou vzniknout přehřátím motoru, se počítají na desetitisíce.


Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

TEST DNES: E-shop ušetří při nakupování čas, skener v hypermarketu nervy

Ilustrační snímek

Před Vánocemi na nákupy dárků a potravin vyplýtváme tolik času, že se hodí každý uspořený okamžik. Jak nakoupit...

TEST DNES: Úplné výsledky testu ovocných smoothie

Ilustrační snímek

MF DNES otestovala čtrnáct vzorků smoothie koupených v obchodních řetězcích, e-shopech a specializovaných ovocných...

TEST DNES: U prosecca neplatí, že by nejdražší muselo patřit k nejlepším

Test prosecca

Lehké, příjemné, nekomplikované. Taková pověst provází prosecco, nejprodávanější šumivé víno na světě, které před pěti...

Najdete na iDNES.cz