Pátek 5. června 2020, svátek má Dobroslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 5. června 2020 Dobroslav

Vyhrajte nad slunečními paprsky

  9:00aktualizováno  9:00
Sluneční záření je stále agresivnější a nebezpečnější. Lze se mu bránit? Řešením jsou ochranné opalovací krémy. Ale Češi v nich zatím každodenní zalíbení nenašli. Dvě třetiny Čechů kupují opalovací přípravky s ochranným faktorem nejvýše do čísla 12.

A valná většina lidí - okolo 75 procent - je navíc používá pouze při opalování. V Česku se zatím krémy, mléka, spreje, které blokují UV záření a brání jeho škodlivým účinkům, nestaly součástí každodenního života.

Sluneční paprsky jsou stále agresivnější a nebezpečnější. "Kožních nádorů v posledních desetiletích trvale přibývá. Za jednu z příčin je považováno neopatrné intenzivní slunění," vysvětluje primářka kožní kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze Ivana Krajsová.

"I v českých klimatických podmínkách je nutné se před slunečním zářením chránit. Jeho intenzita je pro spálení kůže dostatečná. Mezi dubnem až zářím byste proto měli pokožku, která není zakryta oděvem, ošetřit opalovacím krémem vždy, když jste po delší dobu v přírodě, tedy nejen při pobytu u vody," doplňuje kožní lékařka.

Pozor na falešnou jistotu
Je však pravda, že zdaleka ne každý, kdo se rozhodne opalovací krém používat, dokáže vybrat správný ochranný faktor. "Výška faktoru má být volena vždy podle kožního fototypu, místa a délky pobytu na slunci," radí primářka Krajsová.

Co musíte vědět o opalovacích krémech

Výběr slunečních brýlí je věda

Vedle příliš nízkých faktorů, přibližně do čísla 10, které jsou podle kožních lékařů v podstatě bezvýznamné, existují i extrémně vysoké faktory, které mají vzbudit dojem absolutní bezpečnosti. S vysokým faktorem získávají lidé falešnou jistotu v tom, jak dlouho mohou na slunci bezpečně pobývat, aniž by to pro kůži mělo negativní dopad.

Označení "total sun block" či faktory v hodnotě 60, 70 a více je ale nutné brát s rezervou. Žádný krém neblokuje záření zcela, to znamená, že i u nejvyšších faktorů určité procento slunečního svitu na kůži proniká. Navíc je potřeba pamatovat na to, že rozdíl v účinku ochranných faktorů od 30 výše je již minimální.

"Pokud si koupíte opalovací mléko s ochranným faktorem osmdesát, neznamená to, že můžete být na slunci osmdesátkrát déle, než je přirozená ochrana vaší pokožky. Krém s faktorem sto neúčinkuje čtyřikrát více než krém s ochranným faktorem pětadvacet," tvrdí Jitka Srkalová, manažerka značky Nivea Sun.

Padesát a dost
Evropa proto nyní zavedla maximální označování ochranných přípravků faktorem číslo 50. Zákazník by měl od příštího roku na opalovacích krémech najít nejvyšší označení 50+.

Spotřebiteli tato informace říká, že faktor je ve skutečnosti například 60, 70, ale účinek se přitom od faktoru 50 liší jen velmi málo. Pro ilustraci: faktor 25 filtruje 96 procent UVB záření, faktor 50 filtruje jen o dvě procenta více - 98 procent UVB záření.

ANKETA: Používáte v létě ochranné opalovací přípravky?
Natření je alfou a omegou
Účinnost ochranného faktoru ovlivňuje i namazání. Nestačí se namazat jednou, je potřebné se přimazávat i během dne, protože při nadměrném pocení nebo koupání se přípravek z kůže alespoň částečně setře.

"Opakované namazání ale nezvyšuje ochranný faktor. Pečlivé, rovnoměrné rozetření krému je nezbytné pro odpovídající ochranu uvedenou právě ochranným faktorem," upozorňuje primářka Krajsová. Problematická místa, na něž se zapomíná, jsou nárty, uši, ramena, týl. "Je nutné nanést dostatečnou vrstvu přípravku a dlouho ho po kůži roztírat, aby se přípravek dostal všude," doplňuje Ivana Krajsová.

Reklamace
Opalovací přípravky je možné stejně jako každé spotřební zboží reklamovat. Prvním ukazatelem, který vypovídá o tom, že s výrobkem není něco v pořádku, je vůně. Je-li odlišná od ostatních produktů téže značky, neměl by člověk takový krém kupovat.

Také objeví-li se v přípravku voda či sraženiny, je to důvod k reklamaci. To se často projevuje u výrobků, kterým vypršela minimální trvanlivost a jsou v obchodech nabízeny ve slevách. "Prošlé zboží se nevyplatí kupovat. Můžete si nejen přivodit kožní problémy, ale přípravek především nemusí být účinný," dodává Srkalová.

Ochranný faktor vybírejte s rozvahou


Děti

Na dětskou pokožku je nutno pohlížet nejvýše jako na fototyp II. Její přirozená ochrana na slunci je 5 minut. Děti do jednoho roku by neměly být slunci vystavovány vůbec, děti do tří let je vhodné mazat ochrannými přípravky s fyzikálními filtry, které sluneční paprsky odrážejí.

Kůže dětí je velmi citlivá, snadněji se spálí, přirozená pigmentace není dostatečná. Je prokázáno, že spálení kůže u malých dětí znamená zvýšené riziko kožního nádoru v dospělosti.
SPF: v Česku 15-20, u moře 30

Dospělí

Fototyp I
Tento fototyp by raději neměl na slunce chodit. Má světlou pleť, rezavé vlasy, pihy, modré oči. Vždy se spálí, někdy se opálí do červena. Přirozená ochrana kůže je 10 minut. Lidé fototypu I by si měli od jara do podzimu všechny části těla vystavené slunci mazat přípravky s dostatečnými ochrannými faktory.
SPF: v Česku 20, u moře 30

Fototyp II
Lidé fototypu II se opalují do červena, často se spálí. Mají světlou pleť, modré, zelené nebo šedé oči, světlé vlasy. Rovněž v jejich případě je na místě spolehlivá ochrana, a to vždy, pokud jsou slunečnímu záření vystaveni delší dobu, než je krátká cesta do práce. Přirozená ochrana kůže je 10 až 20 minut.
SPF: v Česku 15-20, u moře 20-25

Fototyp III
Přirozená ochrana kůže u tohoto fototypu je 15 až 25 minut. Tito lidé mají světle hnědou pleť, hnědé až tmavé vlasy, hnědé oči. Málokdy se spálí, dobře se opalují. Při delším pobytu na slunci, zejména v přírodě, by se měli určitě mazat ochranným přípravkem.
SPF: v Česku 10, u moře 15

Fototyp IV
Italský typ s přirozenou ochranou pleti okolo 30 minut se v Česku moc nevyskytuje. Má tmavou, olivovou pleť, velmi tmavé vlasy i oči. Nikdy se nespálí. V přírodě, u moře či na horách je však ochranný krém nezbytný.
SPF: v Česku 8, u moře 10-12

Autoři:
  • Nejčtenější

Zemřel jeden ze šéfů jediné tvarůžkárny v Česku, vnuk zakladatele firmy

Společnost A. W. z Loštic na Olomoucku, výrobce světoznámých olomouckých tvarůžků, přišla v těchto dnech o jednoho ze...

Česko zdražuje nejrychleji z celé EU. Mohou za to platy i slabá koruna

V polovině zemí Evropské unie kvůli koronaviru ceny služeb i zboží v obchodech klesají. Česko stojí na opačném konci –...

Krize už dopadá: čtvrtina českých firem propouští, pětina snižuje mzdy

Pandemie covid-19 dolehla na tuzemské firmy. Přibližně čtvrtina z nich už přistoupila k propouštění a pětina osekala...

Kellnerovi se čínské dobrodružství vymstilo, přišel o miliardy

Expanze Petra Kellnera na čínském trhu měla vést k rychlému růstu hodnoty jeho majetku jednoho z největších boháčů ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Budeme škrtat a zdražíme, odmítají řetězce zvýšení podílu českých potravin

Obchodní řetězce varují před schválením novely zákona o potravinách. Už od příštího roku by musely některé z nich...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Snižování absurdních poplatků snížilo bankám příjmy o miliardy

České banky vybraly na poplatcích mezi lety 2010 až 2019 o 5,5 miliardy korun méně. Každý Čech tak v posledních letech...

PŘEHLEDNĚ: Benzin už nezlevňuje. Cena nafty může ještě klesnout

Zlevňování benzinu se tento týden zastavilo, u nafty nadále pokračuje. Průměrná cena Naturalu 95 od minulé středy...

Slevy nezastaví ani virus. Češi budou do obchodních center chodit dál

Přes koronavirovou krizi chtějí v obchodních centrech dál nakupovat více než tři čtvrtiny Čechů. Slevy v nich lákají 77...

Koupání v roušce nehrozí, cestování do bezpečných zemí by mělo být bez testů

Premium Část cestovních kanceláří zrušila prodané zájezdy a čeká na nová pravidla, která budou platit při koupání na plážích ve...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz