Šampaňské Veuve Cliquot.

Šampaňské Veuve Cliquot. | foto: Veuve Cliquot

Slavné vinařství Veuve Cliquot nechává uzrát víno na mořském dně

  • 10
Francouzský výrobce šampaňského Veuve Cliquot v půlce června "uskladnil" 300 lahví na mořském dně ve 40metrové hloubce Baltského moře u finského souostroví Alandy, aby tam 30 let zrály. Chce přesněji zanalyzovat proces zrání. Inspiroval se chutí šampaňského vyloveného před čtyřmi lety z potopeného vraku lodi na témže místě.

"Moře je v těch místech málo slané, tudíž příliš neprovokuje korozi, navíc tato hloubka nabízí ideální konzervační podmínky se stálou teplotou vody kolem pěti stupňů Celsia, v hluboké tmě, navíc v klidném místě, bez proudů," vysvětlila historička Fabienne Moreauová, která pro remešskou slavnou společnost pracuje.

V udaném místě je i tlak mírně nižší, než je tlak uvnitř lahví, což je další prvek, který lahve udrží netknuté. Fakticky je v ocelové kleci uloženo 250 lahví různých sklizní a 50 velkých 1,5litrových (Magnum). Operaci provedli v tajnosti 18. června potápěči v místech, kde v roce 2010 vylovili náklad šampaňského stejné značky z potopené lodi z počátku 19. století.

"I když byly ponořené takřka dvě staletí, jejich zakonzervování a chuť nás mimořádně překvapila a vzbudila zájem o to, abychom pokračovali v tomto dobrodružství," zdůraznila Moreauová pro agenturu AFP. Operace, kterou společnost pojmenovala "Mořský sklípek", má trvat minimálně 30 let. Podílejí se na ni enologové a další znalci z francouzských univerzit v Remeši a Bordeaux.

Společnost Veuve Cliquot vznikla v roce 1772, v překladu znamená vdovu Cliquotovou. Ta se díky svému ovdovění v 27 letech, kdy převzala byznys po manželovi, zařadila k prvním podnikatelkám na světě.

Vinaři naslepo sáhli po vínu z moře

"Mořské sklípky" začínají být nejspíš v módě. Vloni se výrobce šampaňského Drappier rozhodl vyzkoušet něco podobného. Nechal utopit 600 lahví u francouzského pobřeží v Atlantiku v patnáctimetrové hloubce.

"V pondělí jsme udělali zkušební ochutnávku naslepo a všichni experti dali přednost vzorkům, které za sebou měly pobyt v moři," popsal majitel firmy Michel Drappier. "Takové šampaňské mělo jemnější bublinky, bylo krásně šumivé a mělo komplexnější chuť," dodal.