Pátek 29. května 2020, svátek má Maxmilián, Maxim
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 29. května 2020 Maxmilián, Maxim

TEST: Výrobci potravin na obalech uvádějí jen to, co se jim hodí

  14:07aktualizováno  14:07
Prozkoumali jsme řadu obalů potravin a porovnali je s obsahem, abychom zjistili, jak zdání odpovídá realitě. Výsledek? Light vepřová konzerva odlehčená o maso, babiččina majonéza s "éčky", kaktusový nápoj z jablek... Je toho dost, v čem nás výrobci klamou.
Věnovat pozornost informacím na obalu se vyplatí.

Věnovat pozornost informacím na obalu se vyplatí. | foto: Profimedia.cz

Nikde jinde neuvidíte tolik krásných obrázků ovoce jako na obalech potravin. Malé děti by se z nich mohly učit názvy plodů přírody. Ale obrázkem a názvem shoda s přírodou většinou končí.

Tradiční výroba, podle babičky Růženky, bez konzervantů, bez éček, jahody větší než ve skutečnosti... Každý argument, který by přivedl zákazníka ke koupi, je dobrý. Bez ohledu na to, zda je pravdivý nebo ne. Nutno říci, že většinou pravdivý je, ale jen částečně.

Test

Podívejte se na obvyklé fígle na obalech běžných potravin - grafika.

Přehled nejčastějších triků na obalech nápojů naleznete zde.

Výrobce sice neporušuje předpisy, ale také neříká celou pravdu. Vybere si jen to, na co my spotřebitelé "slyšíme". Chtěli bychom říci, že nás výrobci klamou, ale nemůžeme. Většinou totiž nejde o klamání spotřebitele, tak jak ho vidí zákon, ale jen o legální "podraz" na nás zákazníky.

Místo přírodních surovin aroma

Sáčková polévka může klidně hrdě hlásat Natur nebo "na bázi 100% přírodních surovin", i když je v ní jen přírodní aroma. Výrobce totiž nemusí specifikovat druh ani typ aroma. Jogurt s květy vanilky na obale získává ve skutečnosti svou vanilkovou chuť z aroma.

FAKTA

Co jsme zjišťovali

V obchodech jsme nakoupili celou řadu potravin, abychom prozkoumali jejich obaly. Účelem nebylo posoudit kvalitu výrobků, ale podívat se, do jaké míry tvrzení na obalech odpovídají realitě.

Zaměřili jsme se na celkový vzhled balení - název, slovní i obrazové tvrzení. To vše je součástí informací o výrobku.

Takových výrobků jsme našli celou řadu. Není na tom nic špatného, většinou jsou označeny správně. Jen výrobce má potřebu zdůraznit některou přírodní složku obrázkem nebo názvem, ačkoliv ta v ní není vůbec nebo jí je pomálu.

Až do krajnosti je zdůrazňována přítomnost určité přírodní složky, jako je olivový olej, čerstvé ovoce nebo zelenina, které se ve skutečnosti ve výrobku nacházejí jen v naprosto zanedbatelném množství - počínaje 0,1 procenta až po pět procent. Co je však horší, tyto zdůrazňované složky mají odpoutat pozornost od surovin nižší kvality. A to se výrobcům daří.

Příkladem může být šunková pizza s dvěma desetinami procenta šunky. Zbytek tvoří salám té nejnižší kvality. Výrobci jako by od sebe opisovali. Když jeden dokáže vyrobit šunkovou pizzu se salámem místo šunky a zákazníci ji kupují, protože je levná, další to po něm zopakuje. Šetřit na surovinách se vyplatí.

Tradiční výroba s chemií?

Mnohé produkty se snaží odlišit od ostatních tím, že zdůrazňují tradiční recepturu. Babiččino tajemství, dědova pochoutka, originální receptura... To vše vyvolává dojem, že způsob zpracování je tradiční, a tedy i přirozený. Přitom mnohé z nich pocházejí z průmyslové výroby a obsahují množství aditiv, které babičky rozhodně nepoužívaly.

"Zdraví" za každou cenu

Dalším velkým argumentem je zdraví. Mnohá zdravotní tvrzení typu "dobré pro vaše srdce" jsou už dnes bez důkazu zakázána, a tak se výrobci uchylují k těm, která jsou povolena. Přidávat vitaminy k potravinám nikdo nezakazuje, a tak se s nimi nešetří. Zejména u potravin pro děti. Přitom přídavek vitaminů do "dětských" potravin je v mnoha případech nejen zbytečný, ale může dětem i škodit.

Jakou roli hrají vitaminy v bonbonech, dětských snídaňových cereáliích nebo slazených nápojích? Poskytnou jim zdravější podobu a zakryjí jinou tvář, která už tak přívětivá není - množství cukrů nebo tuků. Jenže s každou porcí takové sladkosti s vitaminy stoupá riziko zubních kazů nebo nadváhy.

Výrobci znají naše nálady

Jisté je, že výrobci mají před námi spotřebiteli vždy náskok. Šikovně se umějí přizpůsobit náladám spotřebitelů. Když jsme "znechuceni" množstvím éček na obale, vymění taktiku. Místo číselných kódů aditiv začnou uvádět jejich chemické názvy. Karoteny vypadají lépe než E 160a. Někdy je to však obráceně, takový ethylparahydroxybenzoát působí odpudivěji než E 214.

Chcete vyhovět milovníkům citrusů nebo lesního ovoce?

Vody s chutí hamburgru nebo pizzy jako v Číně ještě nemáme, ale možná i ty přijdou. Záleží jen na nás zákaznících, co jsme ochotni ještě tolerovat. Možnosti výrobců potravin jsou neomezené. Stačí se podívat, kolik firem se zabývá výrobou náhražkových surovin a aromat.

"Ve spolupráci s námi budou mít vaše výrobky skvělou chuť, neodolatelnou vůni a šanci dobýt trh. Najdeme vhodný aromatický systém pro každý typ nápoje včetně ovocných džusů. Dodáme autentickou chuť a vůni mléčným nápojům, jogurtům, zmrzlinám..." přečteme si na stránkách jednoho z nich.

Složení je důležitější než obal

Co z toho pro nás plyne? Důležitější, než jak výrobek vypadá nebo jak se nazývá, je jeho složení. Je pouze na nás, zda zůstaneme jen u toho prvního pohledu, nebo obal prozkoumáme podrobněji.

Když se překonáme a rozluštíme miniaturní písmo, kterým jsou uvedeny ty nejdůležitější informace, dozvíme se o výrobku více. Když k tomu přidáme znalosti základů výživy a zapojíme logiku, dozvíme se hodně zajímavého.

  • Nejčtenější

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Zemřel jeden ze šéfů jediné tvarůžkárny v Česku, vnuk zakladatele firmy

Společnost A. W. z Loštic na Olomoucku, výrobce světoznámých olomouckých tvarůžků, přišla v těchto dnech o jednoho ze...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Krize už dopadá: čtvrtina českých firem propouští, pětina snižuje mzdy

Pandemie covid-19 dolehla na tuzemské firmy. Přibližně čtvrtina z nich už přistoupila k propouštění a pětina osekala...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Inspekce zakázala konzervy s jedovatou houbou, k dostání byly v Praze

Státní zemědělská a potravinářská inspekce varuje před otravou houbami. V plechovce s názvem Murklor, která podle české...

Ceny jablek vzrostly o čtyřicet procent, může za to špatná loňská úroda

Ceny jablek v dubnu meziročně vzrostly. Důvodem je loňská neúroda v Evropě a z ní plynoucí nízké zásoby, uvedli...

Paliva se konečně odrážejí ode dna. Roste cena ropy a uvolňují se omezení

Ještě minulý týden si ceny pohonných hmot v Česku sáhly na své dno, kdy byly nejlevnější od krize v roce 2009. Podle...

Tesco počítá zákazníky. Každý musí mít 16 metrů místa, jinak obchod zavře

Síť prodejen Tesco zavedlo nestandardní „protivirové“ opatření. Na svých prodejnách počítá zákazníky a pokud jich je v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz