Test taxislužeb: Jeden dorazí za minutu, jiný nepřijede vůbec

  5:00aktualizováno  5:00
Z nedávných šarvátek mezi taxikáři a řidiči Uberu vyšli vítězně hlavně zákazníci: ceny šly dolů, taxikáři jsou ochotní a služby rychlé. Až na výjimky. Vyzkoušeli jsme, jak v létě fungují taxi vozící klienty na letiště v Praze, Brně a Ostravě.

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Vozíte se rádi taxíkem, ale nechcete každý měsíc projezdit půlku výplaty? Vyplatí se dobře vybírat, několikakilometrová jízda se může u jednotlivých taxislužeb lišit až o stovky korun. Zjistil to aktuální Test MF DNES.

Podrobné výsledky testu taxislužeb najdete zde

Vyzkoušeli jsme 14 taxislužeb v Praze, Brně a Ostravě. V hlavním městě jsme za 17,5 km dlouhou cestu z pražského Anděla na Letiště Václava Havla platili od 135 Kč (to byla promo akce) po „ďábelských“ 666 korun. V Ostravě byl rozdíl cen jízdy z centra do Mošnova (24 km) přes tři stovky. V jihomoravské metropoli jsme za cestu z Dominikánského náměstí do Tuřan (13,8 km) platili od 382 do 504 korun.

A to jsme vždy využili buď aplikace v chytrém telefonu, nebo dispečink – pokud bychom si na taxi mávli na ulici nebo si pro něj zašli na štafl, byly by rozdíly v cenách nejspíš ještě vyšší – ceníky taxislužeb totiž obvykle odměňují „objednání“ až dvacetiprocentní slevou.

Operátoři při objednávání sami od sebe nepodávají informaci o ceně. Není však ostuda zeptat se na ni, tím spíš, že některé taxislužby neumožňují platbu kartou u řidiče. Zdá-li se vám cena vysoká, prostě objednávku zrušte.

Jestliže taxislužba využívá objednávací aplikaci, cenu vidíte předem v ní. Ale pozor, někdy nakonec budete do peněženky sahat pro daleko víc. U AAA taxi se figurantovi stalo, že skutečná cena byla o 100 korun dražší než původní odhad. Ještě hůře jsme dopadli u společnosti Profitaxi. Z předpokládaných 290 korun na webovém formuláři bylo nakonec oněch 666 Kč. Vysvětlení? Na webu se počítá s bonusovými akcemi, o které si však klient musí speciálně říci, vysvětlují jednatelé společnosti.

Nechcete-li riskovat cenové překvapení na konci jízdy, objednejte si přepravu přes Uber či Liftago – u nich si vybíráte řidiče podle hodnocení zákazníků, podle času dojezdu a podle ceny – co si vyberete, to máte a není třeba později diskutovat. Jen u Uberu pozor – traduje se, že je levný, rozhodně to ale neplatí vždy. Když jsme si objednávky zkoušeli nanečisto, cenové nabídky patřily v některých okamžicích k nejvyšším.

Za pět minut však bylo vše jinak – hodně záleží na aktuální situaci.

Pouhých 30 sekund

Test jasně ukázal, že nejlepší je objednávat taxi přes aplikaci v mobilu. Většinou to funguje spolehlivě a není třeba se bát ani toho, že budete na auto dlouho čekat. V Praze jsme většinou nastupovali do vozu do sedmi minut, nejrychlejší taxík dokonce dorazil 30 sekund od odkliknutí objednávky. Brno a Ostrava se obvykle vešly do deseti minut čekání. Takže žádné nervy a plánování – auto můžete v klidu objednat až ve chvíli, kdy už stojíte na ulici se všemi zavazadly.

Fotogalerie

Ovšem i výjimky se našly. Nejproblematičtější v Praze bylo Zónové taxi. Na auto jsme čekali nejdéle a v jednom případě vůbec nedorazilo – původní (už tak dlouhou) osmnáctiminutovou dobu příjezdu řidič telefonicky prodloužil o 20 minut kvůli dopravní situaci.

Když nedorazil ani v prodlouženém termínu, volali jsme mu a on se vymluvil na dispečink, který nám měl dát vědět, že nedorazí vůbec. Vzhledem k tomu, že na trase mezi letištěm a centrem nikde nebyly bezvýchodné zácpy, domníváme se, že řidič dostal někde lepší zakázku, které dal přednost.

Ostatně něco podobného se nám stalo i při objednávání u společnosti Taxi Praha – operátor poněkud složitě zprostředkoval Tick Tack taxi. Řidič se pak zmínil, že se často stává, že krátké jízdy dispečink přiděluje ticktakům, zatímco lukrativnější meziměsta s cizinci dostává Taxi Praha. Podobných záměn se dočkali i figuranti v Brně a v Ostravě. Jako klientovi vám to může být celkem jedno, pokud tedy nesbíráte taxi body v některém z věrnostních programů.

Když vám aplikace nebo operátor nahlásí dobu čekání, která se vám zdá dlouhá, jízdu jednoduše zrušte a objednejte si taxi u jiné společnosti. Obvykle na to stačí jedno kliknutí, pouze u Zónového taxi je třeba i přes objednání přes aplikaci jízdu zrušit zavoláním operátorovi.

Jízdu zrušte včas

A pozor – zrušení si rozmyslete včas – může se stát, že když zrušíte jízdu a řidič už na vás čeká, naúčtují vám storno poplatek. Přímo v ceníku ho uvádí Bolt (50 či 100 Kč). Pokud máte nahlášenou platbu v hotovosti, nikdo z vás padesátikorunu násilím dostávat nebude – jen si možná na dispečinku udělají u vašeho telefonního čísla malý černý puntík, aby si dali pozor příště.

Podrobné výsledky testu taxislužeb najdete zde

V Praze a v Brně jsme jako figuranty využili i cizince. Zajímalo nás, zda ceny, které jim taxikáři naúčtují, budou srovnatelné. Většinou byly. V některých případech měl dokonce cizinec cenu o pár korun nižší. Zásadnější rozdíl jsme zaznamenali jen u společnosti Uber, ten však byl dán spíš různou dobou objednání služby než národností klienta.

Cizinci ocenili, že řidiči i dispečeři buď uměli dobře anglicky, nebo se alespoň o domluvu mile snažili. Výjimkou byla brněnská Vi3, jejíž operátorka zavěsila, když uslyšela angličtinu. Udělala to několikrát, takže o náhodu nejspíš nešlo.

Ještě jedna věc, kterou jsme zaznamenali při jednotlivých jízdách: všechna auta byla čistá, nikdy nepřijela žádná „plečka“. Řidiči byli milí a řídili dobře. Jen v několika případech byl klient nejistý, pokud šlo o způsob jízdy: řidič Boltu jel dost riskantně – na padesátce skoro stovkou; někteří řidiči Tick tack taxi a Top1Taxi esemeskovali nebo telefonovali bez handsfree.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Nejčtenější

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

S bezkontaktními platbami do 500 korun mohou být od soboty problémy

Ilustrační snímek

Kvůli nový pravidlům pro ověřování karetních plateb, která budou platit od 14. září, mohou platební terminály zamítat...

Koruna jako rozvojová měna. Od intervencí se neoklepala, sráží ji riziko

Ilustrační snímek

Už je to skoro dva a půl roku od ukončení devizových intervencí a koruna ne a ne výrazněji posílit. Spíše naopak....

Pozor na pohádky o suchu, píše v eseji agrární analytik Petr Havel

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Za sucho u nás nemůže méně srážek, nedostatek dešťů je jen jednou z pohádek o tom, jak Česko brzy zůstane bez vody....

Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

Majitel RegioJetu Radim Jančura v diskusním pořadu Rozstřel. (11. září 2019)

Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl...

Další z rubriky

Už třetina Čechů platí mobilem. Banky jdou novému trendu vstříc

Ilustrační snímek

Mobil místo plastové karty preferuje stále více zákazníků tuzemských bank. Telefonem platí v obchodech 31 procent...

TEST DNES: Úplné výsledky testu taxislužeb

ilustrační snímek

MF DNES otestovala čtrnáct taxislužeb ve třech městech: v Praze, Brně a Ostravě je figuranti využili k cestě z centra...

Test školních přezůvek: Žádné módní výstřelky, vyhrála česká klasika

Ilustrační snímek

Každé tři měsíce nový pár. Zřejmě nic jiného nebudete na prvním stupni základní školy měnit tak často jako školní...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz