Neděle 5. dubna 2020, svátek má Miroslava
  • Neděle 5. dubna 2020 Miroslava

Test čistoty nákupních vozíků: do obchodů můžete bez obav z koků a bakterií

5:00aktualizováno  5:00
Internet je plný šokujících zpráv o tom, kolik objevili vědci z Hongkongu, Arizony či Texasu bakterií na madlech nákupních vozíků. Když je počítaly zdravotní ústavy z Ústí nad Labem a Ostravy, nenašly prakticky nic.

V okamžiku, kdy čtete tento text, vám dělá společnost přibližně sto bilionů věrných druhů – bakterií, prvoků, kvasinek a jiných mikroskopických organismů, které si každý z nás nosí ve střevech, na kůži nebo v ústech.
Nemusíte se však shánět po dezinfekci, bez těchto miniaturních společníků by lidský organismus jednoduše nemohl fungovat.

Každý malý pracant má přiděleno svoje pracoviště – když však na ně natrefíte jinde nebo na jiné druhy, můžete si zadělat na velké problémy. Asi už jste slyšeli, že například klávesnice u počítače, nákupní vozíky, madla v tramvaji či jídelní lístky v restauraci jsou hotová mikrobiologická rejdiště.

Proto se MF DNES rozhodla, že nechá před vánočním nákupním šílením otestovat, nakolik to „žije“ na rukojetích nákupních vozíků ve dvanácti vybraných supermarketech a hypermarketech po celé České republice.

Zákazníci si myjí ruce

Pečlivě provedené stěry putovaly usazené v živné půdě ve zkumavkách do akreditovaných laboratoří zdravotních ústavů se sídlem v Ústí nad Labem a Ostravě.

Odtud po dvou týdnech přišly nečekané výsledky: určité mikrobiologické zatížení na madlech vozíků odborníci našli, ale vybrané mikroorganismy, které mohou být patogenní, tedy způsobovat nemoci, se najít nepodařilo.

„Přiznám se, že nás s kolegy výsledky velmi příjemně překvapily. Jako velké pozitivum vnímáme, že na madlech vozíků nebyly koliformní bakterie,“ potěšilo Jakuba Melouna, vedoucího oddělení vzorkování ústeckého zdravotního ústavu, který test prováděl.

To, co odborník jen naznačil, pro lepší srozumitelnost raději přeložíme: analýzy mimo jiné ukázaly, že si zákazníci vybraných obchodů po použití toalety myjí ruce.

Ač vám to možná připadá jako samozřejmost, ve skutečnosti to tak úplně běžné není. Například když mikrobiologové z houstonské univerzity zkoumali před několika lety vybavení hotelových pokojů v Texasu, Severní Karolíně a Indianě, vyděsilo je, kolik stop fekálního znečištění objevili na dálkových ovladačích k televizi či na vypínačích osvětlení.

I v obýváku máte víc bakterií

Ani zlatý stafylokok, bakterie, jež může způsobit zánětlivá onemocnění a zhruba u třetiny lidí se přirozeně vyskytuje v organismu, se na rukojetích vozíků nenašel v množství a stavu, aby byl schopen se v běžných podmínkách množit.

Všude se bakterie daly počítat jen v desítkách. „Přitom počet mikrobů, který vyvolá onemocnění, se pohybuje podle druhu od 10² až po 105. Pokud byly zachyceny pouze v desítkách jednotek, nemoc nemohou vyvolat,“ komentuje analýzy Zdeňka Jágrová, ředitelka protiepidemického odboru pražské hygienické stanice.

A tak nakonec jediné, co mohli laboranti v Petriho miskách ze stěrů počítat, byly celkové počty životaschopných mikroorganismů, u nichž se ovšem nerozlišuje, zda jsou patogenní, či nikoliv.

Nejvíc se jich objevilo ve stěru z vozíků u hypermarketu Kaufland v Praze na Vypichu – 2 350 KTJ, tedy „kolonie tvořících jednotek“. Hodnotu sice není s čím porovnávat, protože neexistuje legislativa, která by říkala, jaké maximální mikrobiologické zatížení může na nákupních vozících být, určité srovnání ovšem máme.

„Běžně znečištěný vzduch v obytných místnostech obsahuje asi 2 500 KTJ v metru kubickém,“ upozorňuje Jakub Meloun, že i ve vašem obývacím pokoji s vámi bydlí víc bakterií a s dalšími desítkami a stovkami tisíc jste konfrontováni při každém nadechnutí venku.

Mikroby vyhánějí dvakrát ročně

Jestliže navštívíte pražský Kaufland na Vypichu dnes, budete však už nakupovat do jiných vozíků. Původní totiž zmizely po rekonstrukci obchodu.

Každý obchodní řetězec má nicméně sanitační plán, v němž je uvedeno, kdy se vozíky a ruční koše pravidelně myjí a dezinfikují.

„Vozíky a také přístřešky necháváme mýt dvakrát ročně, vždy na jaře a podzim,“ popisuje rytmus čištění mluvčí společnosti Kaufland Michael Šperl.

Stejně často kompletně dezinfikují vozíky také v Lidlu a Globusu, několikrát do roka se smýčí koše v pobočkách Albert a jednou za čtvrt roku vyhánějí mikroby z vozíků v Tesku.

„Nákupní vozíky projdou parním čištěním, následně vysokotlakým čističem za použití profesionální chemie, poté jsou ručně dosušeny a je aplikována dezinfekční chemie,“ líčí čtvrtletní očistnou kúru mluvčí společnosti Tesco Stores Václav Koukolíček a připomene, že čas od času je potřeba povolat specializovanou firmu i mimo zavedený harmonogram: „Individuální dezinfekci – zejména madel vozíků a košíků – provádíme například v době chřipek, před Vánocemi nebo jako prevenci v případě výskytu hepatitidy.“

Zakašlat a poslat chřipku dál

Postřeh Václava Koukolíčka je podle lékaře Milana Trojánka z Kliniky infekčních nemocí pražské Nemocnice Na Bulovce klíčový.

„Znečištěná madla v městské dopravě nebo rukojeti nákupních vozíků jsou zásadní hlavně při šíření virových nákaz. Lidé se bojí, že dostanou chřipku, pokud na ně někdo kýchne v tramvaji – jenže mnohem spíš onemocníte, pokud se dotknete infikovaného předmětu,“ upozorňuje lékař na to, že zrovna takovým způsobem se nyní šíří mezi lidmi chřipkové a virové nákazy z nachlazení nebo průjmy a nevolnosti, kterým obvykle říkáme „střevní chřipka“.

Viry jsou totiž nebývale vytrvalé a vydrží čekat na vhodnou příležitost velmi dlouho. Třeba taková chřipka má výdrž až osm hodin. „Přitom k nákaze stačí jenom malá dávka virů,“ připomíná lékař.

Navíc teď panují pro šíření virů ideální podmínky, je lezavo a vlhko. Důkazem budiž každodenní ranní cesta do zaměstnání, kde každý druhý s kapesníkem u nosu posílá do světa nějaký druh rhinovirů nebo koronavirů.

„Vhodné podmínky pro množení bakterií i na madlech vozíků nastanou až na jaře. Jakmile se bude teplota pohybovat kolem dvaceti stupňů a bude vlahý květen, bude se mikroorganismům dařit výrazně lépe,“ podotýká Jakub Meloun ze zdravotního ústavu.

Ideální ochrana? Mýdlo a voda

Přitom ochrana proti nemocem, které si můžete spolu s nákupem přinést z obchodního centra, je neuvěřitelně prostá a levná. Postačí mýdlo, teplá voda a ručník.

„Opravdu stačí běžně dodržovaná hygiena rukou, tedy mýt si ruce před jídlem, po použití toalety a po příchodu domů,“ nabádá hlavně rodiče primářka infekční kliniky Na Bulovce Hana Roháčová.

Není zkrátka nutné nic přehánět: nosit roušku, vše cídit antibakteriálními ubrousky či dezinfekcí.

Koronavirus v Česku

Karanténa v České republice byla prodloužena do 11. dubna do šesté hodiny ranní. Od čtvrtka 12. března platí také třicetidenní nouzový stav. Během těchto opatření platí zákaz volného pohybu na území celé republiky s výjimkou cest do zaměstnání, na nákup, k lékaři a dalších specifikovaných činností.

Roman Prymula, Adam Vojtěch, Jarmila Rážová, Jan Hamáček, Andrej Babiš, Alena Schillerová, Ladislav Dušek, Petr Husa, Rastislav Maďar, Tomáš Šebek