Je to jako na parkovišti. U stropu pražského obchodního centra Nový Smíchov visí digitální tabule, která oznamuje aktuální počet lidí v prodejně a maximální povolenou kapacitu 348 nakupujících. Pokud jste v pořadí 349., musíte si na nákup počkat.
Podobný systém, který je jedním z opatření, jak snížit riziko nákazy nemoci covid-19, Tesco instalovalo v desítkách obchodů, mezi nimi je například i pražské prodejna v Edenu. Jaké to je omezovat počet zákazníků, si vyzkoušelo už na jaře počítáním „z hlavy“. Před některými prodejnami se tvořily hloučky lidí, kteří se do prodejny nevešli.
Teď roli „policajta“ převzaly počítače. „Zdraví a bezpečnost našich zákazníků a kolegů je pro nás prioritou. Uvedené řešení je pilotní projekt, který momentálně běží na dvaceti obchodech a díky systému kamer nám umožňuje přesně evidovat aktuální počet zákazníků na prodejní ploše,“ říká mluvčí Tesca Václav Koukolíček.
Řetězec je tak podle něj připraven na zavedení opatření ohledně maximálního možného počtu zákazníků na prodejní ploše, jako je tomu například na Slovensku.
Investic do technologií, které nějakým způsobem předcházejí šíření nemoci, přibývá, a to i ve vztahu k zaměstnancům. Třeba v pražských a bratislavských kancelářích firmy Philip Morris speciální přístroj detekuje, zda nemají zaměstnanci teplotu a zda mají nasazenou roušku.
„Přijdete do práce, postavíte se před takový stojan, který vás nasnímá kamerou a pokud nemáte roušku, upozorní vás, že si ji máte nasadit. Pokud máte teplotu, pošle vás domů,“ uvedl mluvčí slovenské pobočky Juraj Králík. Systém jde však jednoduše ošálit tak, že si roušku kdekoliv v kanceláři sundáte.