Spotřebitelské soutěže přinášejí problémy

  • 1
V posledních několika letech se rozšířily spotřebitelské soutěže, ve kterých vyhrává každý. Vystřihnete pár obalů, pošlete je výrobci a dostanete hrneček, batůžek nebo tričko. Mnozí zákazníci si ovšem stěžují na neserióznost firem, které tyto soutěže vyhlašují.

"Každý vyhrává," psalo se v reklamním letáku na pivo Rebel, ve kterém byly uvedeny i podmínky soutěže. Za určitý počet odeslaných nálepek se dala získat polokošile, triko, čepice nebo pivní sklenice. "Nic jsem ovšem nedostal," uvádí Milan Vaniš z Jablonce nad Nisou. "Zeptal jsem se tedy v marketingovém oddělení havlíčkobrodského pivovaru a tam mi řekli, že uvolnili na tuto akci jen dvě stě tisíc korun." Podle odhadu zákazníka to stačilo na osm set polokošil. "Ze zákonných důvodů je soutěž opravdu omezena do uvedené částky," potvrdil obchodní ředitel pivovaru Pavel Prchal a poukázal na to, že v letáku tato skutečnost byla uvedena.

Ano, při podrobném zkoumání reklamy spotřebitel tento údaj objeví. Jenže je v rozporu s hláškou Každý vyhrává, navíc je vytištěn desetkrát menším písmem a nevýraznou barvou.

Trochu kuriózně doplatil na neserióznost spotřebitelské soutěže Karel Moravec z Prahy. Zúčastnil se totiž akce na cigarety Petra a vyhrál. Firma Philip Morris ho stejně jako mnohé další výherce uvedla na inzertních stranách tohoto listu jako budoucího majitele hodinek. "Bohužel jsem poštou dostal jen balíček s diářem, hodinky jsem hledal marně." Ač se Karel Moravec dvakrát obrátil na výrobce cigaret s žádostí o výměnu diáře za slíbené hodinky, nikdy nedostal odpověď ani svoji výhru.

Moderní techniku uplatnila při odmítání zákazníků Vitana, která slibovala za pět kódů z obalů instantních polévek hrnek. "Dekujeme za ucast v soutezi Vitana, bohuzel byly vycerpany vyhry, vcetne premiovych hrnku a soutez timto konci," poslal do redakce MF DNES doslovnou kopii textové zprávy, kterou dostal na mobil účastník soutěže Pavel Adámek z Brna. "Trochu blbe, nemyslite?" neodpustil si komentář.

Jinak než Rebel, Philip Morris a Vitana se ke stížnosti zákaznice Dagmar Mončekové postavila firmy Atos Bohemia z Malých Svatoňovic. Spotřebitelka se totiž zúčastnila soutěže o libru arašídů (necelého půl kilogramu), ale dopis zaslaný do soutěže se jí vrátil domů. "Zpětně již nezjistíme, zda chybu s dopisem zavinila pošta nebo najatá agentura, a proto jsme zákaznici slíbenou libru oříšků poslali rovnou," uvedla manažerka firmy Atos Bohemia Dana Zezulková.