Cebia minulý týden uvedla, že náhodně prověřila zemi původu u více než 70 tisíc vozidel a u necelé třetiny zjistila, že ve skutečnosti pochází z jiné země, než prodejci uvádějí v inzerci. „Nadpoloviční většina vozidel má deklarovaný původ v Německu, ale reálně pochází ze zemí jižní Evropy, nebo dokonce z jihovýchodní Evropy a států bývalého Sovětského svazu,“ uvedla firma.
To ale odmítá Asociace prodejců použitých automobilů (APPAA). „Domníváme se, že společnost Cebia promyšleně pracuje se smyšlenými čísly, a to především za účelem podpory svého podnikání,“ řekl předseda APPAA Petr Přikryl, který vyzval Cebiu, aby informace buď doložila, nebo se omluvila veřejnosti. Podle něj taková tvrzení poškozují celý trh s ojetými vozidly.
Slabá koruna zamíchala cenami ojetin, zdražily až o čtvrtinu |
Přikryl uvedl, že z VIN kódu nelze určit, v jaké zemi bylo vozidlo poprvé registrováno. „V okamžiku výroby totiž není jasné, zda se vůz prodá v Německu, Francii nebo Španělsku. Z VIN kódu lze vyčíst pouze to, kde bylo vozidlo vyrobeno, nikoliv však kam bylo vyvezeno, respektive poprvé registrováno,“ dodal. Diví se i tomu, kde Cebia přišla k VIN kódům tolika vozidel, když jsou tyto informace jen v Centrálním registru vozidel. Veřejnost ale ke kódům přístup nemá.
Cebia ve svém vyjádření uvedla, že byla napadena ze strany APPAA neopodstatněně. „Veškerá zpochybnění však pramení z nepochopení metodiky analýzy, kterou provedla společnost Cebia a z neznalosti možností technologií hromadného zpracování dat,“ tvrdí ve své reakci firma, pro kterou je ověřování původu vozidel a jejich historie jednou z hlavních oblastí zájmu.
Podle mluvčího firmy Jana Dryáka se kontrola týkala vozidel, která byla na inzertních serverech za poslední tři měsíce a obsahovaly i VIN vozidla. „Cebia má k dispozici vybraná data od výrobců vozidel, v nichž je mimo jiné uvedeno, pro jakou zemi určení bylo vozidlo vyrobeno. Údaj o zemi určení se z více než 98 % shoduje se zemí, v níž je následně vozidlo registrováno a provozováno,“ tvrdí Dryák.
Poté Cebia provedla porovnání údajů o zemi určení se zemí původu, která byla uvedena v inzerátech u vybraného vzorku. Právě z tohoto porovnání vyplynulo, že se u 31 % vozidel tyto údaje neshodovaly. „Původ vozidla tedy skutečně není možné zjistit ze samotného VIN, ale porovnáním VIN inzerovaného vozidla s informacemi od výrobce,“ dodal Dryák.
Cebia ve své zprávě napsala, že ji udivuje, že APPAA vystupuje za celý trh s ojetými vozidly, když má jen 54 členů, kteří údajně aktuálně inzerují maximálně 4 000 vozidel, což tvoří zhruba 4 % všech aut v současnosti inzerovaných na hlavních českých inzertních portálech.