Čtvrtek 29. října 2020, svátek má Silvie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. října 2020 Silvie

V Česku se zrodil evropský unikát: prodej točené zmrzliny přímo do auta

  18:00
V Opočně se smetanová zmrzlina vyrábí už od roku 1956. Dnes mlékárna Bohemilk zásobuje zmrzlinovou směsí pro výrobu točených zmrzlin na dva tisíce prodejních míst. Podle obchodního ředitele Pavla Plška obliba točené zmrzliny stále stoupá a její prodeje rostou.

Zmrzlinové auto značky Česká zmrzlina z Opočna, které je možné vidět na poutích a dalších akcích v Česku | foto: Bohemilk

Rok 2015 byl mimořádně horký, jak se ve srovnání s tím vyvíjí letošní sezóna?
S ohledem na počasí rozjezd letošního roku nebyl dobrý. Opravdové léto zatím nastalo vždy na dva, tři dny, a pak se počasí zhoršilo. Prázdniny a začátek turistické sezóny to však zlepší. Bohužel ale neplatí ani rovnice, že čím více horkých letních dnů, tím lepší prodeje zmrzliny. Teplota od určité výše limituje prodeje smetanové zmrzliny. Všichni však chtějí svěží chutě, takže se poptávka překlápí do tříští a vodových sorbetů, které také vyrábíme. Smetanová zmrzlina je ale tradiční a je nejznámější.

Česká zmrzlina z Opočna

Opočenská mlékárna Bohemilk je součástí skupiny Interlacto, za kterou stojí Oldřich Gojiš a jeho syn Ondřej Gojiš. Mezi klíčové produkty mlékárny patří i zmrzlinové směsi Česká zmrzlina z Opočna pro výrobu smetanových točených zmrzlin. V sezóně je společnost dodává zhruba dvěma tisícům prodejců nejen v Česku, ale také na Balkáně, v Thajsku či ve Vietnamu.

Podle statistik přibývá takzvaných impulzivních, tedy spontánních nákupů zmrzliny na úkor plánovaný nákupů velkých balení v obchodech. Pociťujete to také a čím si to vysvětlujete?
Z dlouhodobého hlediska kupují lidé točenou zmrzlinu stále více. Zmrzlina je více marketingově podporována, jdeme blíže k zákazníkovi. To nemluvím jenom za nás, ale i za konkurenci. Situace je navíc podobná jako na trhu marketů a malých prodejen. Posuďte sám podle sebe, jestli každý den chodíte nakupovat do hypermarketu, nebo jestli tam chodíte jednou dvakrát do měsíce a cestou z práce si zajdete pro rohlík a jogurt do malé, blízké prodejny. Stejné je to i se zmrzlinou. V Česku navíc můžeme pozorovat zajímavý trend, který je v Evropě unikátní.

Jaký?
Jde o prodeje točených zmrzlin podél silnic do auta. Já třeba velice často jezdím po trase Hradec Králové - Jičín a na těch 60 kilometrech je dneska asi šest prodejních míst se zmrzlinou. Nikde jinde jsem v Evropě neviděl, aby někde stál stánek s parkovištěm a prodejem přímo do auta. Jsou to přitom velmi dobrá prodejní místa.

Kdo je pro vás a vaši točenou zmrzlinu největší konkurencí?
V podstatě každý, kdo zmrzlinu vyrábí, i když si ji třeba míchá sám. Jsou to balené i vaničkové zmrzliny, ale také v točených zmrzlinách je velká konkurence mezi jednotlivými výrobci směsí. Často se dokonce stává, že pod našim logem se prodává směs někoho jiného.

Jak je to možné?
Něco podobného můžete vidět také u piva. V hospodě mají třeba slunečníky Krušovice a točí se tam Zlatopramen. Není to nijak masivní, ale děje se to. Je to konkurenční boj a zmrzlinář čas od času zkusí zmrzlinu od jiného výrobce. Snažíme se vybudovat věrnost u našich prodejců, a pokud něco takového zjistíme, pokoušíme se domluvit.

Při výběru zmrzliny jsou Češi konzervativní, vede Míša a vanilková

Vyrábíte především směsi pro točené zmrzliny, je pro vás konkurencí i zmrzlina kopečková?
Kopečková zmrzlina je pro nás velká výzva. Víme, že její podíl na trhu je značný a podobně je velmi vysoká konkurence mezi tradičními i novými výrobci těchto směsí a ochucovacích past a různě upraveného ovoce. V tomto segmentu již působíme s minimální aktivitou z naší strany. Ze směsí, které nabízíme, dokáže šikovný zmrzlinář zpracovat i kopečkovou zmrzlinu, což je pracnější.

Jaký je v tom rozdíl?
Není potřeba směs nijak upravovat, je to ale o profesionalitě zpracování směsi. Na každém sáčku zmrzliny je jednoduchý návod pro točenu zmrzlinu: smíchejte s vodou, zamíchejte, nechte ustát, nalijte do stroje a počkejte. U kopečkové zmrzliny to ale tak jednoduché není.

Je pro zmrzlináře jednoduší prodávat točenou nebo kopečkovou zmrzlinu?
Pro prodejce není jednoduché začít s točenou zmrzlinou ani kopečkovou. U balené zmrzliny potřebujete jen mrazák, který vám výrobce po domluvě půjčí. U vaničkové zmrzliny ji potřebujete na něčem vyrobit, někde uskladnit a prodávat. U točené, prodejce musí zainvestovat do stroje, jehož cena se pohybuje v řádu stovek tisíc korun.

Pomáháte s tím prodejcům?
Náš produkt jsou zmrzlinové směsi, k těm však dodáváme i vše potřebné. Pronajmeme zmrzlinový stroj, zajistíme technologický servis, marketingovou podporu, dodáme kornoutky, reklamní předměty, vybavíme prodejní místa se vším všudy. Osvědčila se nám zmrzlinová pohotovost, pokud se někde objeví problém, který nelze vyřešit po telefonu, tak kolega vyráží na místo. Snažíme se pomoci na všech frontách.

Chystáte nějaké novinky, třeba balenou zmrzlinu?
Balenou zmrzlinu určitě ne. Každou sezónu však uvádíme na trh dvě až tři nové příchutě a tento trend určitě zachováme. Letos to je třeba bombardino.

Ježišmarjá, já nevím! I takové výrobky vábí lidi v největší zmrzlinárně

Předpokládám, že ale jádro prodejů tvoří tradiční příchutě.
Jsou to vanilka, čokoláda, jahoda. Ani naše noviny však většinou nejsou exotické či experimentální a „zimní“ bombardino je v tom trochu výjimkou. Zkoušíme spíš tradiční české příchutě jako třeba sorbet meruňka a sorbet višeň.

Zvažovali jste, že byste přešli někdy ze smetany na levnější rostlinný tuk?
To bychom si nikdy nedovolili. Vážíme si generací spotřebitelů a naší tradice, která si nezaslouží, abychom se smetanové zmrzliny „vylepšovali“ rostlinnými tuky. Jsme mlékárna, produkujeme z živočišných tuků a u zmrzlin nebudeme nic měnit. To by opravdu nemělo smysl. Český zákazník je chytrý a poznal by, že se kvalita a chuť zhoršily.

V Evropě probíhá mléčná krize a výkupní ceny mléka jsou na rekordně nízké úrovni. Projevuje se to nějak na ceně zmrzliny?
Mléko levnější je, ale ostatní komponenty levnější nejsou, spíše naopak. Takzvaná mléčná krize navíc s koncovou cenou na prodejních místech nesouvisí a ani my ji nemůžeme nijak dramaticky ovlivnit. Jde o čerstvé zboží a často se může stát, že pokud přijdete pro zmrzlinu v půl osmé večer, stojí 15 korun, přitom ve čtyři odpoledne stála 25 korun. Někde může hrát velkou roli v konečné ceně třeba vysoký nájem, investice do stroje a podobné záležitosti.

Autor:
  • Nejčtenější

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...

Tři týdny a konec. Prodloužení restrikcí by nás zničilo, tvrdí obchodníci

Vládní rozhodnutí o uzavření obchodů a služeb jejich provozovatele rozzlobilo, přestože většina z nich tento krok...

Babiš předložil konec superhrubé mzdy. Budou dvě sazby, bohaté zdaní víc

Premiér Andrej Babiš předložil ve Sněmovně návrh na zrušení superhrubé mzdy. Místo toho navrhuje zdaňovat zaměstnancům...

Ekonomika výrazně klesne, musíme omezit podporu byznysu, říká Rusnok

Premium Snaží se zachovat chladnou hlavu a Čechům slibuje, že inflace, která je nejvyšší v Evropě, výrazně klesne. Guvernér...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z kokpitu za volant kamionu. Čeští piloti si hledají novou práci

Za profesionální výcvik dali víc než milion korun Teď čeští piloti a pilotky pracují pro aerolinky na třetinový úvazek,...

Máme podvyživené děti? Trend „zdravého“ stravování je tragický, říká odborník

Premium Špenát je hnusný, rajčata taky. Do školní jídelny nechodíme, tam nám nechutná. Jíme jen špagety a pizzu. A tak dál....

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Generace nevzdělaných dětí. Jen málokdo dělá při distanční výuce pokroky

Premium Je osm hodin ráno, učitel zakládá virtuální místnost, do které se postupně připojí žáci. Jednomu nejde mikrofon,...

  • Další z rubriky

Z bytů ve světových metropolích mizí nájemníci, poptávka klesá i v Praze

San Francisco, New York, Londýn... Ve světových metropolích, kde lidé ještě před rokem vkládali většinu svého příjmu do...

Poptávku maloobchodu uměle drží nad vodou vládní opatření, míní analytici

Maloobchod v létě zaznamenal silné oživení, útraty v obchodech byly podobné jako před krizí. Celoroční výsledek by tak...

V Německu se objevil mor prasat. Vepřové maso zlevní i v Česku

V Německu se v září objevilo několik případů úhynů divočáků s africkým morem prasat. Může to vést k propadům cen u...

Jako na parkovišti. Do prodejny Tesco už se nevejdete, určí semafor

Tesco na jaře začalo počítat zákazníky, protože chce, aby měl každý pro sebe 16 metrů čtverečních prostoru. Místo...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...