Nebrečeli jste u stromečku štěstím? Dárek můžete vrátit, nabízejí firmy

  11:03aktualizováno  11:03
Vánoční dárky, které se nesetkají se zájmem obdarovaného, lze v řadě obchodů vrátit či vyměnit. Internetových obchodů, které to umožňují, každoročně přibývá. Možnost vrátit jednoduše a bez dodatečných nákladů nechtěné zboží přitom hraje stále důležitější roli už při samotném výběru e-shopu. Zboží většinou musí zůstat nenošené, nepoškozené a v původním obalu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek)

Řetězec Tesco dobu pro vrácení dárku nestanovil, platí standardní doba reklamace daná zákonem dva roky. „Některé obchody si samy určují, že dárek musíte vrátit do dvou týdnů či do měsíce od koupě, v Tescu to tak ale není. Dárek můžete vrátit kdykoli. Jedinou podmínkou je, že dárek nesmí být použit a musíte doložit účtenku,“ uvedl mluvčí Václav Koukolíček.

E-shopy odpálily povánoční slevy už na Boží hod, šplhají až na 80 procent

Podle Datartu loni zákazníci nejčastěji vraceli mobilní telefony a malé kuchyňské spotřebiče, kde důležitou roli hraje barva, často je pak měnili za jiné barevné provedení. Datart službu vracení nevhodných dárků poskytuje i letos zdarma. Zboží zakoupené v prosinci je možné vrátit jako nevhodný dárek od 27. prosince do 6. ledna 2018. „Ihned v prodejně vyměníme nevhodný dárek za jiné zboží, dárkovou kartu či vrátíme peníze,“ dodala mluvčí Iva Pavlousková.

Mironet zase u dárků garantuje takzvaný wau efekt. „Znamená to, že pokud u stromečku nevyvolají dárky z Mironetu u obdarovaného nadšenou reakci (tzn. nebude brečet, křičet štěstím, jásat nebo omdlévat,...) vrátíme Vám do 14. ledna peníze,“ uvádí firma na webu.

Vrácení zboží je dnes standard

Možnost vrátit jednoduše a bez dodatečných nákladů nechtěné zboží hraje stále důležitější roli už při samotném výběru e-shopu. „Jednoznačným trendem u nás i ve světě je vracení zboží zdarma. Ukazuje se totiž, že je-li zákazník s procesem vrácení zboží spokojen, utratí v e-shopu během příštích dvou let až čtyřikrát více peněz,“ řekl Petr Boroš, zakladatel platformy Retino, která se specializuje na správu vráceného zboží.

Přestože podle výzkumů za dvě třetiny vráceného zboží může chyba na straně prodejce, většina obchodníků podle šéfa Marketingového institutu Tomáše Pouchy ponákupní servis stále příliš neřeší. „Složitost procesu vrácení zboží je přitom pro devět z deseti zákazníků klíčovým faktorem, který rozhoduje o tom, zda se příště do obchodu vrátí. S rostoucí konkurencí bude nezbytné, aby e-shopy tento servis podstatně zlepšily,“ myslí si Poucha.

Pokud jste letos s vánočními dárky mířili mimo, můžete některé vrátit

Může se také stát, že internetový prodejce vůbec nedoručil objednané zboží zaplacené kartou a ani nechce vrátit peníze, v takovém případě spotřebitelům může pomoci nástroj zvaný chargeback. Podle zkušeností Evropského spotřebitelského centra vycházejí banky svým klientům vstříc a zaplacenou částku obyčejně stáhnou zpět od banky podnikatele. Při platbě převodem tato možnost neexistuje.

„Lidé se na nás obracejí s dotazy jak postupovat, když neobdrželi zboží objednané přes internet a prodejce jim opakovaně slibuje, že zboží dodá, a nechce jim vrátit peníze, nebo s nimi vůbec nekomunikuje. Pokud platili kartou, radíme požádat vydavatele karty o provedení chargebacku, kdy banka spotřebitele obrazně řečeno nechá stáhnout peníze zpět od banky obchodníka,“ dodal Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra. 

Banky nejsou k provedení chargebacku povinovány zákonem, ale pro své klienty ho mnohé rády provádějí dobrovolně. Může jít přitom o nákupy nejen v rámci EU, ale i v USA či Číny.

Autoři: ,

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Obchod s vyřazeným zbožím skupuje věci, které nechtějí ani některé řetězce

ilustrační snímek

Skleničky, hrnečky, brýle, baterie, džíny, sekačky na trávu, sponky do vlasů nebo krém na ruce, to je jen zlomek toho,...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Jak vyvést stamiliony z dopravního podniku? Plán vznikal už v roce 2016

Bývalý ředitel DPMLJ Luboš Wejnar, jehož v roce 2017 spolu s Pavlem Šulcem...

MF DNES rozplétá složitou korupční síť, kdy se lidé napojení na firmu BusLine pokoušeli vytunelovat a zničit liberecký...

Další z rubriky

Pokuty za dvojí kvalitu budou platit obchodníci, uvedl ministr Toman

Ilustrační snímek

Až padesátimilionovou pokutu za takzvanou dvojí kvalitu potravin budou platit obchodníci, nikoliv nadnárodní výrobci,...

TEST DNES: Koupili jsme mák plný morfinu a kodeinu, prodejce to zaskočilo

Makový závin

Češi jsou největší milovníci máku na světě. Každý ročně spořádá 430 gramů této „superpotraviny“, což nemá jinde obdoby....

Čtyři dětské jídelní židličky propadly, jsou nestabilní, ukázaly testy

Nebezpečná dětská jídelní židlička Baby Mix 2v1 (23. dubna 2019)

Na českém trhu se prodávají čtyři dětské jídelní židličky, které nesplňují zákonné normy a jsou nebezpečné. Kvůli...

Najdete na iDNES.cz