Úterý 7. dubna 2020, svátek má Heřman, Hermína
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. dubna 2020 Heřman, Hermína

Češi se bojí plastů, zříct se jich nechtějí. Liknavější jsou jen Rusové

  0:01aktualizováno  0:01
Plastový odpad, nedostatek vody a její znečištění jsou hlavní problémy, které je podle Čechů třeba řešit, pokud jde o životní prostředí a ekologii. Vyplývá to z rozsáhlého průzkumu Gfk napříč Evropou mezi čtyřiceti tisíci tázanými.

Ilustrační snímek | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Globálně vyšla z průzkumu jako největší hrozba klimatická změna následovaná plastovým odpadem a­ znečištěním vody. „Když se ale posuneme do Evropy, začíná mezi největšími obavami dominovat problematika plastů,“ říká Ladislav Csengeri za Gfk, který průzkum představil minulý týden na největší konferenci v oblasti obchodu, Retail Summitu.

Jedním z hlavních témat konference byla udržitelnost a její vnímání očima zákazníků. „Nejsme tu od toho, abychom zákazníky do bazénu udržitelnosti strčili, musí sami. Ale chceme jim to ulehčit,“ uvedla prokuristka dm drogerie Alena Střížová. „Vnímáme udržitelnost ne jako vědomé omezování, ale jako volbu,“ dodala.

Nevnucovat ekologické produkty zákazníkům za každou cenu je důležité i podle sociologů. Pokud totiž lidé nabudou dojmu, že se na ně příliš tlačí, začnou to odmítat. Minimálně ta část, která nepatří do skupiny takzvaných ekoaktivistů, kteří se vědomě snaží plastům vyhýbat.

Největší ekologické hrozby očima zákazníků.

Největší ekologické hrozby očima zákazníků.

Jak ale ukázal průzkum Gfk, tvoří tuto názorovou menšinu v Česku jen 15 procent zákazníků, méně než ve většině zemí s výjimkou Ruska. Naopak skupina zákazníků, které je to úplně jedno, tvoří 40 procent.

Syntetická vůně jim chyběla

Zákazník nicméně očekává, jak potvrdil průzkum Gfk, že se o co nejmenší spotřebu plastů postarají hlavně výrobci a obchodníci. „Jsou zde problémy, ale i příležitosti. Přibývá regulace týkající se recyklace, podílu recyklátu, obalů a jejich recyklovatelnosti, ale když svůj byznys na to připravíte a posílíte, budete mít konkurenční výhodu. Můžete se rozhodnout, jestli začnete jednat teď, anebo na regulaci budete čekat,“ připomněl Alexander Felde z konzultantské společnosti BCG.

Téma plastů a udržitelnosti prostupuje ve větší či menší míře skoro každou firmou. Velcí a nadnárodní výrobci typu Unilever, Nestlé či Mondeléz mají své propracované strategie a snaží se o změnu. Pootočit obří kolos, jehož nabídka je založena na obalech, je ale náročné a ­pomalé.

Pak jsou tu menší firmy, často s­ českým vlastníkem, které své podnikání před lety už rozjely jako ekologické a nyní nic zásadně měnit nemusí. Naopak zažívají strmý růst.

„E-shop jsme spustili před šesti lety, ale věděli jsme, že jeden bambusový kartáček nestačí, a nechtěli jsme skončit jen u prodeje,“ popsal na Retail Summitu Pavel Černý, jeden ze dvou spoluzakladatelů společnosti Econea. Chtěli prý lidi i pozitivně a nenásilně ovlivňovat, a ­proto mají na webu propracovaný blog a hlavně důsledně vybírají značky, které nabízejí.

I my jsme se spletli a třeba oblíbenou kosmetiku Yope jsme vyřadili poté, co jsme zjistili, že obsahuje syntetické vůně. Vyřadili jsme ji, i­ když nám to zamávalo s ekonomikou,“ popisuje Černý. V tržbách se loni dostali přes 85 milionů korun.

Snaží se rovněž obchodní řetězce. Nejsnazší cestou, kde mohou omezit množství obalů, je drogistické zboží, hlavně prací prášky a ­gely.

Loni zavedla dm drogerie možnost nakoupit stáčenou ekodrogerii ve dvou pražských prodejnách. „A jelikož se to zákazníkům líbí, rozšiřujeme ji a za měsíc bude stáčírna k dispozici ve dvaceti prodejnách krajských měst,“ říká Střížová.

Podobnou cestou jde od loňska i­ konkurence. Rossmann rozběhl pilotní projekt podobného ražení se společností Henkel, přičemž barely, z nichž se čepuje, se po vyprázdnění vyhazují, respektive dávají k­ recyklaci. Důvodem je, že se barely vyrábějí ve Vídni a jezdit s nimi sem a ­tam se nevyplatí.

Bylinky už nevoní

Plasty ne. Nejlepší voda je ze sudu

Další česká firma Tierra Verde má bezobalové řešení ještě propracovanější. Jak na Retail summitu zmínila zakladatelka a spolumajitelka společnosti Nataša Foltánová, v Česku a na Slovensku dodávají zboží do sítě 250­ prodejen a kanystry po vyprázdnění svážejí zpět a znovu doplňují.

„Výsledkem je po dvanácti letech obrat 73 milionů korun, růst za poslední tři roky o 60 procent ročně, šedesát zaměstnanců, více než dvě stě produktů v nabídce,“ uvedla Foltánová, která začala experimentovat s ekologickou drogerií před dvanácti lety ve své kuchyni, když nechtěla do zahrady vypouštět toxické látky.

Nyní se Tierra Verde chystá se stanicemi s čepovanou drogerií i do Globusů, prozatím do prvních dvou v Brně a Čakovicích. „Když jsme se s Natašou Foltánovou potkali, bylo to úplně jiné než obvykle. My se v nákupu bavíme, co nakoupit a za kolik, jenže tohle není vůbec nejlevnější. Museli jsme tak řešit spoustu otázek, protože hypermarket našeho typu není připraven prodávat bezobalově drogerii,“ popsal za Globus Petr Chmelař.

Firmám, které už na trhu nějakou dobu jsou a ještě mají tu „smůlu“, že jejich produktem je voda a nápoje v plastu, jsou na tom co do rychlosti a viditelnosti změn hůře. Příklad Kofoly ale ukazuje, jak lze nad udržitelností přemýšlet.

„Jednou jsme si uvědomili, že naše fabrika už nevoní po bylinkách jako kdysi, tak jsme se je začali učit extrahovat a tak jsme se dostali k ­Lerosu,“ popsal Janis Samaras, šéf­a spolumajitel Kofoly. Když už mají tu vodu, dodal, rozhodli se chránit její zdroj a v Rájecké dolině na Slovensku postupně přemlouvají místní zemědělce, ať přejdou na bio. Zdroj vody blíže do Česka posunout nemohli, tak investovali do kamionů na stlačený zemní plyn, aby snížili emise oxidu uhličitého.

„První kamion, který vyjel na silnici před šesti sedmi lety s dvaceti tunami vody, měl 300 koní, což má dnes trochu lepší osobní auto. Takže řidič v kopci zpomalil celou kolonu za sebou, proto nám mnozí z nich házeli klíči na stůl, že s tím jezdit nebudou,“ popisuje Samaras první trable s ekologičtější dopravou. Některé CNG kamiony ze středních Čech museli i stáhnout, nicméně dnes mají přes 30 CNG vozů a­ výkon přestal být problémem.

Pokud jde o obaly, podle šéfa Kofoly se černá limonáda vždycky hlavně čepovala, přičemž sud je nejlepší obal. „Snese nekonečně mnoho oběhů, pokud ho někdo neukradne, a i když ukradne, zase se do oběhu vrátí,“ uvedl.

„Letos se proto chystáme začít prodávat i vodu v sudu do gastronomie, protože to je naprosto nejlepší obal,“ dodal Samaras s tím, že první budou vodu prodávat jejich občerstvovny UGO, kde se bude čepovat perlivá a neperlivá voda Rájec do džbánku.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Koronavirus v Česku

Karanténa v České republice byla prodloužena do 11. dubna do šesté hodiny ranní. Od čtvrtka 12. března platí také třicetidenní nouzový stav. Během těchto opatření platí zákaz volného pohybu na území celé republiky s výjimkou cest do zaměstnání, na nákup, k lékaři a dalších specifikovaných činností.

Roman Prymula, Adam Vojtěch, Jarmila Rážová, Jan Hamáček, Andrej Babiš, Alena Schillerová, Ladislav Dušek, Petr Husa, Rastislav Maďar, Tomáš Šebek

  • Nejčtenější

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Přichází masové propouštění, podpora vlády nestačí, říká šéf svazu obchodu

Podpora vlády pro zaměstnavatele je podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáše Prouzy nedostatečná. V...

Vznikne generace superšetřílků? Koronavirus možná změní návyky lidí

Pandemie COVID-19 by podle analytiků do budoucna mohla značně proměnit světovou ekonomiku. Lidé podle nich nejspíš...

Trh práce jako před druhou světovou. Fed očekává třetinu lidí bez práce

Odhady kvůli pandemii COVID-19 předpokládají růst nezaměstnanosti po celém světě. Podle americké centrální banky (Fed)...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Obchody by se v neděli měly zavřít, zaznělo z vlády. Prodejci jsou proti

Vláda zvažuje, že v neděli nařídí uzavření všech obchodů. S touto možností přišel premiér Andrej Babiš, podle kterého...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Účty za koronavirus: dopady epidemie se odrážejí už i na dodávkách elektra

Epidemie koronaviru začíná mít dopad na dodávky součástek do elektroniky, počítačů nebo mobilů. Někteří dodavatelé do...

Název Corona plaší zákazníky. Prodeje piva klesají kvůli koronaviru

Nový typ koronaviru má nečekanou oběť – světoznámou značku mexického piva Corona. Ta je nyní terčem mnoha vtipů na...

Strach vytáhl z kapes Čechů o pětinu víc. Mizela hlavně mouka a gely

V předminulém týdnu, kdy Čechy zachvátila panika a jali se urychleně pořizovat nadměrné nákupy, utratili zákazníci v...

Premium

Ze dvora, z klece, nebo od křepelky? Test vajec ukázal, která jsou nejlepší

Do ženy a do melounu nevidíš, praví italské přísloví. To platí i pro vejce – všichni sice tušíme, že se pod skořápkou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz