V Česku zdražilo jídlo téměř nejvíc v Evropě. Nakupujeme hlavně ve slevách

  15:31aktualizováno  15:31
Ve třetím čtvrtletí loňského roku zdražily potravinářské a drogistické výrobky v Česku téměř nejvíc v Evropě. Na úterním Retail Summitu v Praze to řekl Karel Týra z analytické společnosti Nielsen. Za růstem cenové hladiny podle prodejců i dodavatelů stojí zdražení i poptávka po kvalitnějších výrobcích.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Stanislav HonzíkMAFRA

Tržby za mléčné produkty stouply loni ve třetím čtvrtletí o 11,6 procenta, alkoholu o 5,3 procenta a sladkostí o 5,5 procenta. Cenová hladina v Česku stoupla u tohoto sortimentu o 6,1 procenta meziročně, zatímco objem prodeje klesl o 0,9 procenta. Celková inflace v ČR loni v průměru stoupla o 2,5 procenta, což je nejvíc za posledních pět let.

„V letech 2015 a 2016 vývoj cenové hladiny stagnoval. Od posledního čtvrtletí roku 2016 vidíme nárůst, který je docela dramatický. Ve třetím kvartále je to již více než šest procent ve srovnání s obdobím o rok předtím. To samozřejmě má vliv i na to, kolik lidé jsou ochotni zboží spotřebovat,“ uvedl Týra.

Češi utrácejí třikrát rychleji on-line. Prodeje loni rostly o 21 procent

Češi podle něj také více kupují kvalitnější potraviny. „U potravin to není tak ani otázka objemu, protože spotřebováváme přibližně stejně, ale podílí se na tom z části inflace. A určitě je patrný posun ke kvalitnějším typům potravin, mnohdy českým výrobkům, což sebou nese nějaké cenové navýšení,“ uvedl ředitel kvality společnosti Ahold Pavel Mikoška.

Podle obchodního ředitele Kofoly Martina Mináře byl růst cenové hladiny částečně způsoben zdražením produktů. „Výrazně větším důvodem bude právě to, že rostou (prodeje) některých kategorií zboží na úkor jiných. Například džusy a energetické drinky rostou výrazně rychleji než třeba ochucené vody,“ dodal. Více se také prodávají takzvané on-the-go formáty, jako jsou třeba plechovky na úkor dvoulitrových balení.

Slevy stále táhnou

Češi jsou spolu se Slováky lídry v Evropě, pokud jde o nákup zboží ve slevách. V loňském třetím čtvrtletí bylo 54 procent tržeb za rychloobrátkové zboží v Česku získáno ve slevových akcích. Na Slovensku to bylo 56 procent. Ve Velké Británii to je 34 procent, v Německu 21 procent.

Opačná situace je u prodejů zboží vlastních značek. Nákupy zboží prodávaného pod privátními značkami obchodních řetězců činí v ČR 19 procent v případě potravin a rovněž 19 procent u drogerie a dlouhodobě se nemění. V Německu dosahují tyto prodeje 43 respektive 37 procent.

Autoři: ,

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Stejný obal, jiné složení. EK dosáhla kompromisu, dvojí standard zůstává

Ilustrační snímek

Po úterním souhlasu příslušného výboru europarlamentu je téměř u konce snaha prosadit úplný zákaz dvojí kvality...

TEST DNES: Úplné výsledky testu kvasových chlebů

Ilustrační snímek

MF DNES otestovala deset chlebů, u nichž výrobci zdůrazňují, že jsou vyrobeny z živého žitného kvasu. Vybrali jsme...

Aprílový žertík se McDonald’s povedl. Zákazníci chtěli neexistující burger

Služba drive-thru společnosti McDonalds.

Ve výčtu nejlepších aprílových vtípků, jimž každoročně 1. dubna společnosti překvapují své zákazníky, letos vyniká...

Najdete na iDNES.cz