Vlajková loď plzeňského pivovaru Pilsner Urquell slaví letos 175. výročí zrodu. Právě při té příležitosti se nedopatřením dostalo na část plechovek chybné jméno.
Prazdroj na dotaz iDNES.cz uvedl, že se do oběhu dostaly desítky tisíc kusů těchto plechovek. „Není důvod plechovky stahovat, pivo v nich je stále ten plzeňský ležák, který mají pivaři rádi, a i obal splňuje všechny potřebné náležitosti,“ řekl mluvčí pivovaru Vladimír Jurina.
Poté dodal, že chybné jméno se na plechovkách objevilo asi pod vlivem císaře Františka Josefa I., který byl podle mluvčího údajně jedním z prvních vážených ambasadorů plzeňského ležáku.
Místo charity erotická linka
„Bota“ na plechovkách prémiového ležáku je nepříjemná, sám by si jí však všiml málokdo. Větší průšvih musela hasit například americká potravinářská firma Kroger, která v roce 2010 na své cereálie Curves uvedla chybné telefonní číslo. Lidé se tak namísto charity Feed the Children dovolali na erotickou linku nabízející sex po telefonu. Cereálie s chybou tehdy výrobce ihned stáhl z trhu.
Ve světě marketingu a reklamy se vyskytla celá řada přešlapů. Mnohdy vznikaly špatným překladem, lokalizací nebo nedokonalou úpravou vizuálů. Například Coca-Cola svého času vstupovala do Číny pod krkolomným názvem Ke-kou-ke-la, který se dá podle rozdílu v dialektu přeložit buď jako „kousej do voskové tyčinky“ nebo jako „klisna, vycpaná voskem“.
Nejedním kuriózním momentem přispěl také nábytkářský řetězec IKEA v České republice. V roce 2010 zařadil do promoakce koberec s názvem Hoven, a slevu inzeroval jako „Doprodej Hoven“. Kontroverzní koberec, který nesl název dánského města, pak raději přejmenoval (čtěte zde).
Z plechovek sběratelská rarita?
Je možné, že plechovky Pilsner Urquell se stanou sběratelskou raritou. A že za několik let nebo desítek let slušně nabudou na hodnotě. Ve světě filatelie platí, že investiční známky s chybotiskem patří k těm nejcennějším a nejdražším. Na druhou stranu, přestože plechovky se ve stejném prostředí rozpadnou později než papír, jejich obsah bude za pár let nepoživatelný.
Plzeňský Prazdroj ve čtvrtek spustil novou linku na stáčení piva do plechovek za 340 milionů korun. Umožní plnění obalů také o netradičních velikostech, jako jsou plechovky s obsahem 1 litr, 0,75 litru a 0,2 litru. Velikostí je celkem osm (více čtěte zde).
Prazdroj stáčí nápoje do plechovek osmi velikostí: