Projekt Opravme Česko | foto: Dan Materna, MAFRA

Mobil opravíte snadno, mixér můžete rovnou vyhodit, ukázal průzkum

  • 77
Dříve byly opravny na každém rohu, dnes už se spíše než opravit více vyplatí přístroj vyhodit a koupit nový, jelikož mnoho výrobků je neopravitelných. K těm „problémovým“ patří fotoaparáty, hudební nástroje, bílé elektro nebo hračky. Právě proti tomuto fenoménu bojuje projekt Opravme Česko.

Autoři tohoto projektu uskutečnili průzkum, ve kterém analyzovali 901 zakázek, které byly zadány do opravárenské sítě opravarna.cz. Hodnotili, jaké výrobky opraváři a servisy vyhledávají a přijímají a jaké naopak odmítají. Jednotlivé kategorie výrobků pak obodovali na škále od 0 do 5. Výrobky s nulou byly klasifikovány jako neopravitelné.

„Mezi servisy a opraváři je největší zájem o telefony a notebooky. Nejčastěji opravují rozbité displeje. Naopak nejhůře dopadly hodiny a fotoaparáty,“ komentuje výsledky průzkumu zakladatel projektu Jan Charvát.

Hodiny jsou velmi problematickou kategorií. Hodinářů totiž není mnoho a většina z nich je již v důchodovém věku. Řemeslo tak bohužel postupně vymírá.

O jaké zakázky je mezi servisy a opraváři zájem. Autoři projektu Opravme Česko...

Co se týče domácích spotřebičů, opravy mohou být komplikované. 

„Mnoho servisů domácí elektro ani neopravuje, není tam totiž moc prostoru pro zisk. Bez opravářů většinou zůstávají velmi levné výrobky, jako jsou tyčové mixéry či mikrovlnky. Pořizovací cena nejlevnějších produktů v téhle kategorii je v řádech stokorun a oprava nedává smysl. Často jsou navíc konstruované tak, že se do nich téměř nedá dostat a opravář by na tom strávil mnoho času, který mu nikdo nezaplatí,“ říká Charvát.

Z průzkumů však vychází, že by zákazníci informaci o tom, zda lze výrobek opravit, ocenili už při nákupu. Pro 95 procent spotřebitelů hraje opravitelnost spotřebního zboží zásadní roli. Tyto informace však bohužel u žádných výrobků v Česku nenajdete.

„Motivace ke zlepšení situace je veliká, jelikož 85 procent spotřebitelů nám potvrdilo, že se jim nějaký výrobek rozbil velmi krátce po jeho zakoupení. Evropská komise zahájila na téma opravitelnosti výrobků rozsáhlou studii a přemýšlí o zavedení bodovacího systému, který by spotřebitelům napověděl, jak je daný výrobek případně opravitelný. To považuji za vykročení správným směrem,“ říká Viktor Vodička, spoluautor projektu.

Zlepšení kvality výrobků a podporování opraven je na místě i z ekologických důvodů. Výrobky, které se nedají opravit, se totiž mění na odpad a zatěžují životní prostředí. Výroba nových výrobků s sebou pak zase přináší emise CO2, lokální emise a je spojena s těžbou nerostných surovin.

„Pro ministerstvo životního prostředí je lepší opravitelnost výrobků jednou z cest, jak snížit množství vznikajícího odpadu. Výrobek u nás bohužel předčasně vyhazujeme a velké množství z nich pak končí na skládkách. Připravujeme proto balíček odpadových zákonů, který staví na první místo recyklaci a znovuvyužití,“ říká ministr životního prostředí Richard Brabec.

Jelikož některé výrobky nelze opravit ani přes veškerou snahu, spojila se Opravárna před dvěma roky s kolektivním systémem ASEKOL, který se zabývá zpětným odběrem vysloužilých elektrozařízení. Společně se snaží, aby výrobky nekončily v komunálním odpadu, ale na místech, které jsou k odběru spotřebičů určeny. V domácnostech však i přes velký posun stále zůstává velké množství nepotřebného elektra.

Jak ale praví známé heslo: nejsme tak bohatí, abychom si kupovali levné věci. Nákupem kvalitního výrobku totiž můžeme předejít jeho rychlému rozbití a následnému nákupu nového. Jak tedy poznat vybrat výrobek, který půjde opravit a vydrží nám dlouho?

Desatero kvality aneb jak poznat opravitelný výrobek

Podívejte se jestli jde výrobek rozebrat

Některé výrobky jsou slepené či vyrobené z jednoho kusu. Dostat se do nich je tedy téměř nemožné. Zaměřte se také na to, jestli je utažen šrouby a nebo nýty a jak se k nim dá dostat.

Zkontrolujte baterii

Zjistěte si, zda je baterie pevně připevněná či lze vyndat.

Použité materiály

Podívejte se, z čeho je výrobek vyroben, zaměřte se hlavně na namáhané komponenty přístroje. Někdy jsou totiž kvůli ceně používány plasty na místech, kde by měl být kov. Dochází pak k rychlému opotřebení produktu. 

Recenze

Zeptejte se svých známých a přečtěte si recenze na webech či hodnocení na e-shopech. Buďte však kritičtí, některé e-shopy si recenze píší sami a nejsou tím pádem reálné a vypovídající.

Reklamace

Existují e-shopy, které nabízí filtry podle toho, zda jde produkt reklamovat. Zjistěte si dopředu podmínky pro reklamaci.

Ptejte se

Dobrý prodejce vám poradí. Ptejte se na kvalitu, opravitelnost i četnost reklamací. Vybírejte si značky, kterým důvěřujete.

Manuál

Podívejte se, zda má výrobce na webu k výrobku servisní manuál či schéma. Případně se prodejce přímo zeptejte.

Dostupnost

Má výrobce zastoupení v České republice? Má vlastní servisní síť? 

Náhradní díly

S tímto bodem vám může pomoci opravář. Zjistěte si, zda výrobce nabízí na své produkty náhradní díly a jaká je jejich cena. Mnoho produktů, které nemají značku sice stojí málo, ale nenabízí se k nim náhradní díly a jsou tudíž neopravitelné.

Cena

Nereálně levné výrobky se nevyplatí koupit. například, pokud si koupíte tyčový mixér za 300 Kč, rozhodně neušetříte. V případě porouchání vám ho totiž nikdo neopraví. Běžný opravář si bere sazbu okolo 250 Kč na hodinu, v případě snahy o opravu zalepeného výrobku by si účtoval mnohonásobně vyšší částku, než byla pořizovací cena výrobku.