Obranou proti reklamě může být jen rodina, říká manažer Jan Badalec

aktualizováno 
- Přísloví o stokrát opakované lži, která se stává pravdou, považuje za základní princip většiny reklam manažer na volné noze Jan Badalec. Tento osmatřicetiletý muž přitom ví, o čem mluví. Prošel totiž ve funkci kreativního ředitele velkými reklamními agenturami.
Má reklama vůbec nějaké místo na slunci, nebo je to jen bohapustý podvod?
Mé hluboké přesvědčení je, že dobré věci reklamu nepotřebují. Neviděl jsem například nikde reklamy na vozy Rolls-Royce nebo polévku od maminky. Z toho odvozuji, že čím je potřeba prodat horší výrobek, tím se musí udělat větší kampaň.
Vzorovým příkladem je staletá historie Coca-Coly. Reklamním agenturám se podařilo do mozků na celém světě vpravit, že dobrá limonáda má červený obal. Přitom tento nepříliš vábný nápoj původně obsahoval kokain, poté kofein a dnes je to cukr rozpuštěný v hnědé sodovce.
V Česku pomalu dorůstá generace, kterou televizní reklama masíruje již od plenek. Je z umělého světa reklamy úniku?
Zní to možná staromódně, ale jediným východiskem, jak reklamě nepodlehnout, je výchova v rodině. Číst si s dětmi pohádku je rozhodně namáhavější než jim pustit televizi, jít si s nimi hrát fotbal stojí více sil než sledovat sportovní přenos. Malý človíček pak získá cit pro realitu a zdravý odstup od příběhů na obrazovce. Já svým dětem doma říkám, že televize je pro staré lidi a mladí že si raději hrají.
Že děti naštěstí nejsou zcela pod kontrolou reklamních agentur, dokázala před pár lety kampaň doprovázející změnu erbovní barvy Pepsi Coly z modré na červenou. Nakašírovaní teenageři v roztrhaných džínách se tak lišili od opravdových lidí, že nezvedli prodej limonády ani o pár procent.
Ironií osudu je však to, že sto milionů korun sice vyletělo komínem, ale vlastně se vůbec nic nestalo. I přes zpackanou kampaň na limonádách vydělávají stále titíž. Je totiž všeobecně známo, že Pepsi Cola je ze čtvrtiny majetkově propojena se svým zdánlivým rivalem Coca-Colou.
Platí nějaké speciální principy, které zabírají na většinu Čechů a Moravanů?
Spíše jsou to anomálie způsobené tím, že si naše podvědomí pamatuje komunistický věk. Zatímco červená barva je po celém světě přijímána jako dobrá, na opačném pólu je modrá jako barva jedů. V Česku se ovšem prodává spousta rýže v obalech s převahou modré barvy. Ženy, které ji kupují, si totiž pamatují, že nejlepší podpultová rýže za komunistů byla v modrém obalu. Nedostala se na všechny, a tak vyrašila podvědomá touha po modré rýži.
A co například farmaceutický průmysl? Na inzerci léků, léčiv a zdravotních pomůcek přece platí přísnější předpisy než na spotřební zboží.
Řeknu to na příkladu velké optické firmy Focus. Při tvorbě jejich reklamní kampaně jsem měl na vybranou, stejně jako všichni moji kolegové v oboru, tři možnosti. Mohl jsem uplatit odborné lékaře, aby posílali své pacienty pouze do Focusu nebo zadat inzeráty do novin a do televize a případně nechat vyrobit reklamní předměty. S klienty jsem se v tomto případě dohodl na kalendáři od známého kreslíře Pavla Reisenauera, který si optici věší i s logem Focusu do svých ordinací. Pacienty k nám posílají zadarmo, protože chtějí podobný kalendář i příští rok.
Většina reklamních agentur ve zdravotnictví však využívá všechny tři metody bez jakýchkoliv morálních zábran. Vždy hledí pouze na výsledný efekt, kterým je zisk klienta.
Výrobci se mnohdy neštítí ani vysloveně odporných praktik. Vzpomínám si na televizní reklamu projímadla Gutalax, která byla zaměřená na starší ženy. Slibovala jim, že pravidelně užívané projímadlo jim pomůže od nepříjemných problémů. Každý slušný doktor však má pacientce s takovými potížemi říci, aby jedla hodně vlákniny, a ne do ní hustit léky. Na těch se člověk stává závislý. Tato fakta jsem si nevymyslel, ale jako šéf kampaně na Gutalax jsem je dostal černé na bílém přímo od zadavatele reklamy, abych věděl, jak mám televizní spot zaměřit.
Co vás tedy v reklamní branži vlastně drží?
Na reklamě jsou lákavé samozřejmě velké výdělky, které jdou do desítek tisíc měsíčně. Za takové peníze udělá mnoho lidí cokoliv. Zároveň je na ní přitažlivé něco podobného, jako když sprejer udělá graffiti na zeď. Sám zůstává v anonymitě, ale jeho dílo na diváky působí

Reklamní poradce Jan Badalec.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

Rizoto za stovku, doprava a balné za 70 korun. Testovali jsme rozvoz jídel

Ilustrační snímek

MF DNES otestovala v krajských městech firmy, které rozvážejí jídlo. Dobrá zpráva je, že většina kurýrů přijela včas a...

Velký nákupní bratr. Kamery v obchodech poznají váš věk i náladu

Ilustrační snímek

Interaktivní displeje rozpoznají tvář, věk a pohlaví zákazníka a nabídnou mu zboží na míru. Zhruba dva roky se české...

Energetické nápoje pije každý desátý sedmák v Česku, zjistili vědci

Energetické drinky.

Slazené nápoje jsou u dětí několik let na ústupu. Vědci z Univerzity Palackého v Olomouci ovšem varují před jejich...

Najdete na iDNES.cz