Středa 3. června 2020, svátek má Tamara
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 3. června 2020 Tamara

Češky holdují pivu víc než dřív, do hospody chodí třikrát měsíčně

  14:31aktualizováno  14:31
V Česku v posledních letech opět přibývá žen, které se rády napijí piva. Občas jej konzumuje 57 procent Češek. Ženy častěji než dříve zavítají do hospody, zatímco u mužů frekvence návštěv klesá. Za růstem stojí kultivace hospod i fakt, že pivo ztrácí pověst „chlapáckého“ nápoje.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Sledovat vývoj pití piva mezi muži není příliš zábavné. Češi mají pivo dlouhodobě rádi, jeho spotřeba je stabilní a rozdíly mezi jednotlivými lety jsou jen zanedbatelné.

Jinak je tomu u Češek. Z průzkumu Sociologického ústavu Akademie věd vyplývá, že sice hořký mok vychutnávají ve výrazně menší míře než muži, jeho obliba se ovšem u žen v posledních letech zvýšila.

Jižní Morava kazí Česku průměr. Lidé tu srkají pivo pomaleji a méně

„Někdy kolem roku 2010, 2011 začal narůstat podíl žen, které pivo konzumují. Stojí za tím skupiny žen ve věku od 30 do 44 let následované ženami 45 až 59 let. U mladších žen tedy začal nástup o něco dříve, u starších až později,“ uvedl autor průzkumu Jiří Vinopal.

Zatímco u nejmladší generace žen obliba piva spíš kolísá, u starších lze vypozorovat i mírný, ovšem plynulý nárůst počtu vypitých piv. V průměru vypijí ženy 2,2 půllitru piva týdně, zatímco muži 7,7. Trend se týká i nealkoholických piv, které konzumuje pětina žen.

Mezi občasné pivařky se dnes řadí zhruba 57 procent žen, před osmi lety to byla jen polovina populace. Je však třeba dodat, že spíše než nárůst je to návrat na původní úroveň. V letech 2001 až 2005 byl podíl pivařek i šedesátiprocentní.

Ženy vyrazí do hospody třikrát do měsíce, muži šestkrát

Devatenáct procent respondentek uvedlo, že si při návštěvě gastronomického zařízení nejčastěji objednají pivo. U téměř třetiny žen sice převládá víno, podíl odpovědí preferujících pivo však v posledních letech znatelně narostl.

Vinopal také upozorňuje, že lze vysledovat i růst spotřeby piva mezi nejvzdělanějšími pivařkami. To je opačný trend než u vzdělaných mužů, u nichž obliba piva naopak poklesla.

Jít do hospody „na jedno“ obnáší dát si tři piva, zjistil průzkum

S tím souvisí i příčina, proč podíl pivařek roste. Podle Vinopala je za tím postupná kultivace hospodského prostředí. Zatímco do zakouřené pivnice chodily ženy většinou nerady, stylové restaurace či pivní bary je lákají. „Zvýšila se psychologická přístupnost piva ženám a zároveň se zvýšila jeho prestiž,“ míní Vinopal.

Frekvence návštěv hospod ženami loni narostla na tři v měsíci. Muži sice vyrazí na pivo dvakrát častěji, na rozdíl od žen ale toto číslo klesá. Lze také vysledovat postupný pokles žen, které uvádí, že nikam do společnosti nechodí.

Trend posílila i skutečnost, že se zhruba před pěti lety začaly pivovary na ženy více zaměřovat. Podle výkonné ředitelky Českého svazu pivovarů a sladoven Martiny Ferencové pivovary už necílí na nejsilnější pijáky, což vede ke zlepšení pověsti piva ve společnosti.

„Pivo bylo dlouho mužskou, chlapáckou doménou. Pivovary se ale zaměřily jinam a je vidět, že masivní pijáci už dnes nejsou podporováni reklamní kampaní. Pivovary chtějí, aby jejich konzument chodil dvakrát týdně do hospody a aby byl dlouho živ a zdráv tak, aby peníze z konzumace přinášel co nejdéle. Pivovary nestojí o to, aby se někdo pravidelně opíjel,“ říká Ferencová.

Autor:
  • Nejčtenější

Zemřel jeden ze šéfů jediné tvarůžkárny v Česku, vnuk zakladatele firmy

Společnost A. W. z Loštic na Olomoucku, výrobce světoznámých olomouckých tvarůžků, přišla v těchto dnech o jednoho ze...

Krize už dopadá: čtvrtina českých firem propouští, pětina snižuje mzdy

Pandemie covid-19 dolehla na tuzemské firmy. Přibližně čtvrtina z nich už přistoupila k propouštění a pětina osekala...

Budeme škrtat a zdražíme, odmítají řetězce zvýšení podílu českých potravin

Obchodní řetězce varují před schválením novely zákona o potravinách. Už od příštího roku by musely některé z nich...

Kellnerovi se čínské dobrodružství vymstilo, přišel o miliardy

Expanze Petra Kellnera na čínském trhu měla vést k rychlému růstu hodnoty jeho majetku jednoho z největších boháčů ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Síť pražských barů vyzývá zákazníky, ať nešetří na spropitném

Iniciativa #milujemevino kolem pražských vinných barů Vinograf vyzývá k diskusi o odměnách hostů pro personál...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Loni se vypilo opět méně piva v hospodách. Výroba byla rekordní

Pivovary měly loni výborný rok, který se nesl ve znamení vyššího exportu, prodejů nealko piva a rekordní výroby....

Test ovocných tyčinek: S jogurtem a pohybem vytvoří ideální tým

Premium Jsou skladné, hygienické a děti je mají rády. Tyčinky ze slisovaného ovoce jsou sice plné sacharidů, ale jako součást...

PŘEHLEDNĚ: Benzin už nezlevňuje. Cena nafty může ještě klesnout

Zlevňování benzinu se tento týden zastavilo, u nafty nadále pokračuje. Průměrná cena Naturalu 95 od minulé středy...

Paliva se konečně odrážejí ode dna. Roste cena ropy a uvolňují se omezení

Ještě minulý týden si ceny pohonných hmot v Česku sáhly na své dno, kdy byly nejlevnější od krize v roce 2009. Podle...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz