Zákon by měly dodržovat prodejny, které mají plochu větší než 400 m2, takže vlastně supera hypermarkety.
Někde na ceny s lupou
Navštívili jsme třináct obchodů, které spadají do kategorie, kde musí prodejce uvádět na cenovkách také jednotkovou cenu. Všechny svou povinnost splnily, ale ne všude je cena jasně viditelná.
"To by se rozhodně stávat nemělo, abychom po ní museli pátrat," říká Miloslava Fléglová, mluvčí České obchodní inspekce.
Zatímco v Intersparu byly cenovky pěkně čitelné a cena za jednotku zvýrazněna v šedém pruhu, v Plusu jsme museli ceny za kilogram lovit zpod okraje regálu. Byly tak malinké, že se není co divit zákazníkům, že o možnosti srovnání cen nevědí.
I v obchodech, kde byla cena za jednotku docela dobře viditelná, jsme ji nenašli u akčních balíků, to znamená tam, kde je zboží nabízeno se slevou mimo regál.
Obchodníci zaspali
Ceny v obchodech jsou pod kontrolou České obchodní inspekce. Od loňského května, kdy zákon o cenách vešel v platnost, provedla již několik kontrol a zároveň obchodníkům doporučila, jak by cenovka měla vypadat, aby ji zákazník nepřehlédl.
"Ze začátku byl výsledek velmi špatný; nikdo neměl na cenovkách uvedenou jednotkovou cenu. Postupem doby se však situace zlepšovala," říká mluvčí inspekce Miloslava Fléglová. "Při poslední kontrole koncem loňského roku chyběly údaje o jednotkových cenách už jen u necelé třetiny kontrolovaných obchodů."
Jednotková cena kávy Pomůže zákazníkům při výběru? |
ANO Zákazník se snadno orientuje, ceny jsou velice dobře čitelné Interspar, Globus, Albert |
ČÁSTEČNĚ Zákazník s horším zrakem může mít s přečtením problém, ceny jsou menší a hůř čitelné Delvita, Tesco, Lidl, Hypernova, Julius Meinl, Carrefour |
NE Informační hodnota je pro zákazníky nulová, cena je téměř nečitelná, hodně malá a někdy splývá s okrajem regálu Billa, Kaufland, Penny Market, Plus |
Poznámka: Redakce MF DNES zjišťovala uvedení jednotkových cen u balíčků kávy 21. dubna 2005 |