Neděle 31. května 2020, svátek má Kamila
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 31. května 2020 Kamila

Na reklamaci zájezdu máte čtvrt roku

  15:15aktualizováno  15:15
Zajímá vás, jaká práva máte během zájezdu a jak postupovat v případě, že nejste spokojeni, nebo co dělat, když cestovní kancelář zkrachuje? Na to jsme se ptali advokáta Tomáše Pelikána.

Dovolená, moře, cestování, turistika | foto: Profimedia.cz

popisek Cestovní kanceláře
Čím omezují práva klientů

Pokud má letadlo několikahodinové zpoždění nebo je let dokonce zrušen, na koho se mám obrátit?
Pokud je už na letišti před odletem přítomen delegát cestovní kanceláře, obraťte se na něho. Když má cestovka svého zástupce až v místě pobytu, cestující by měli reklamovat příliš dlouhé zpoždění nebo zrušený let přímo na letišti u letecké společnosti.

Jak poznám, že zpoždění je už moc dlouhé, a na co mám v takovém případě nárok?
To záleží na délce zpoždění a vzdálenosti. U nejkratší vzdálenosti, do 1 500 kilometrů, je první nárok u zpoždění přes dvě hodiny. U nejdelší, nad 3 500 km, musí být zpoždění alespoň hodiny čtyři. V takovém případě vám musí přepravce zajistit občerstvení nebo stravu podle délky čekací doby.

Také máte nárok na dva bezplatné telefonní hovory nebo podání zpráv faxem, telexem nebo elektronickou poštou. Pokud je očekávaný čas odletu posunut alespoň o jeden den, musí vám letecká společnost zajistit ubytování v hotelu včetně přepravy mezi letištěm a hotelem a uhradit případné další výdaje.

V případě, že dojde ke zrušení letu, je letecká společnost povinna zajistit jiný spoj nebo nabídnout proplacení výdajů.

Kromě toho máte nárok na náhradu škody ve výši od 250 do 600 eur, podle vzdálenosti destinace, jestliže nejste o situaci informováni ve stanovených lhůtách.

Pokud se stane, že se na vás letecká společnost „vykašle“, což se občas stává především u nízkonákladových dopravců, pošlete jí účet za ubytování, stravu nebo telefonní hovor, pokud jste na něj měli nárok, a požadujte jeho proplacení.

Jak bych měl reklamovat zájezd, když nebudu spokojený například s kvalitou ubytování nebo třeba se stravou?
Měl byste se obrátit na delegáta cestovní kanceláře, na kterého musíte dostat kontaktní údaje sedm dní před zahájením zájezdu. Ten je povinen řešit veškeré problémy související s ubytováním, stravováním, dopravou a dalšími poskytovanými službami.

I v případě, že je zákazníkovi způsobena v průběhu zájezdu škoda, za kterou cestovní kancelář neodpovídá, například živelní pohromou nebo třetí osobou, musí mu cestovní kancelář poskytnout rychlou pomoc.

Pokud nejste spokojeni se sjednanou nápravou, sepište stížnost a nechte si ji delegátem podepsat. Zájezd byste měli reklamovat co nejdříve po návratu, nejpozději však do tří měsíců ode dne ukončení zájezdu podle cestovní smlouvy. Cestovní kancelář musí vaši stížnost vyřídit do třiceti dnů od jejího podání.

Podle jakého práva se řeší případné spory, když si koupím zájezd přes internet u zahraniční cestovní kanceláře?
Pokud si český turista najde zájezd německé cestovní kanceláře, která se však vůbec nabídkami pro české zákazníky nezabývá, pak se smluvní podmínky řídí podle práva státu, v němž cestovní kancelář sídlí.

V případě, že budete mít problém se zahraniční cestovní kanceláří, můžete se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum pro Českou republiku (www.mpo.cz/esc). To by vám mělo poskytnout radu ohledně evropské legislativy nebo pomoci při řešení problémů s neuznanou reklamací.

Cestovní kanceláře by měly být pojištěné pro případ zkrachování. Kde je možné zjistit, že tomu tak opravdu je?
Každá cestovní kancelář musí být pojištěna proti úpadku. Že tomu tak skutečně je, si můžete ověřit například na internetových stránkách ministerstva pro místní rozvoj (www.mmr.cz) nebo přímo u jednotlivých pojišťoven. Kromě toho je cestovní kancelář povinna vám doklad o pojištění přiložit k vaší cestovní smlouvě.

Co když už moje cestovní kancelář zkrachuje?
Pokud jste ještě neodcestovali, nahlaste pojistnou událost pojišťovně, se kterou má cestovní kancelář smlouvu.

V případě, že jste už na zájezdu, postupujte podle informací na kartičce, kterou jste dostali od cestovní kanceláře při podepisování smlouvy společně s osvědčením o pojištění.

Pojišťovna pak zajistí dopravu zpět domů a případné ubytování a stravování do doby odjezdu. Pokud si dopravu a ubytování obstaráte sami, pojišťovna vám proplatí vaše náklady pouze do výše, jakou by sama vynaložila.

Pojistnou událost byste měli nahlásit pojišťovně co nejdříve, nejpozději do šesti měsíců od data jejího vzniku.

Co můžu dělat, když cestovní kancelář jedná protizákonně?
Především byste si z toho neměli dělat vůbec hlavu. Pokud se bude chtít cestovní kancelář vůči vám domáhat nějakého nároku, například zaplacení doplatku či zvýšení ceny, s čímž zákazník nesouhlasí, musí se obrátit na soud.

Ten by protiprávní nárok zamítl. Kromě toho můžete podat podnět příslušnému živnostenskému úřadu podle sídla CK. V případě, že byste se domáhali nějakého zákonného nároku, který by cestovní kancelář nechtěla splnit, budete se muset obrátit se žalobou na soud.

Rada MF DNES

Při pozdním zrušení zájezdu vám musí zaplatit pokutu

Pokud cestovní kancelář zruší zájezd ve lhůtě kratší než 20 dnů před jeho plánovaným zahájením, musí vám zaplatit pokutu ve výši 10 % ceny zájezdu a samozřejmě vrátit zaplacené peníze. Jakékoliv ujednání v cestovní smlouvě, které by zkracovalo tuto zákonnou lhůtu nebo zprošťovalo cestovní kancelář povinnosti zaplatit penále, je neplatné.

Autoři:
  • Nejčtenější

Zemřel jeden ze šéfů jediné tvarůžkárny v Česku, vnuk zakladatele firmy

Společnost A. W. z Loštic na Olomoucku, výrobce světoznámých olomouckých tvarůžků, přišla v těchto dnech o jednoho ze...

Krize už dopadá: čtvrtina českých firem propouští, pětina snižuje mzdy

Pandemie covid-19 dolehla na tuzemské firmy. Přibližně čtvrtina z nich už přistoupila k propouštění a pětina osekala...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

Budeme škrtat a zdražíme, odmítají řetězce zvýšení podílu českých potravin

Obchodní řetězce varují před schválením novely zákona o potravinách. Už od příštího roku by musely některé z nich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Síť pražských barů vyzývá zákazníky, ať nešetří na spropitném

Iniciativa #milujemevino kolem pražských vinných barů Vinograf vyzývá k diskusi o odměnách hostů pro personál...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Test ovocných tyčinek: S jogurtem a pohybem vytvoří ideální tým

Premium Jsou skladné, hygienické a děti je mají rády. Tyčinky ze slisovaného ovoce jsou sice plné sacharidů, ale jako součást...

Test čokoládových zmrzlin: poctivá Belgie i zmrzlé vodové granko

Premium I když v ní nejsou vitaminy a tak trochu se po ní tloustne, nic neudělá letní den hezčí než dva kopečky zmrzliny. Která...

Paliva se konečně odrážejí ode dna. Roste cena ropy a uvolňují se omezení

Ještě minulý týden si ceny pohonných hmot v Česku sáhly na své dno, kdy byly nejlevnější od krize v roce 2009. Podle...

Umýt ruce či za plexisklo. Fastfoody se připravují na otevření

Řetězce rychlého občerstvení se připravují na pondělní otevření poboček po 72 dnech. Snižují počty míst v interiérech....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vodafone měl masivní výpadek. Hodiny nefungovaly prakticky žádné služby

Lidé po celém Česku zaznamenali ve čtvrtek odpoledne výpadky služeb Vodafonu včetně bývalých služeb UPC, ať už šlo o...

Museli jsme prodat chalupu. Dcera se rozvádí a potřebuje peníze, říká Žilková

Veronika Žilková opustila minulý měsíc v Izraeli svého manžela Martina Stropnického a vrátila se do Česka. Její maminka...

Monika Bagárová porodila. Dcera dostala jméno po mamince Muradova

Zpěvačka a porotkyně SuperStar Monika Bagárová (25) je maminkou. Se šťastnou novinkou se pochlubila fanouškům na...

Milenec? Ano, ale nezapomínejte na důležitá pravidla nevěry

Nejen muži, ale i ženy často utíkají za potěchou mimo domov. Hledají si milence, který jim dá to, co ve vlastní ložnici...

Začala nová epocha dobývání vesmíru. Soukromá loď s astronauty letí k ISS

Přímý přenos Do vesmíru se po odloženém startu vydala vůbec poprvé soukromá loď s posádkou. Začíná se tak psát nová kapitola ...