„Podpultové“ tarify skončí i pro firmy, tvrdí Mládek. Jeho návrh mluví jinak

  16:55aktualizováno  16:55
Ministr průmyslu Jan Mládek si mylně vykládá návrh novely zákona o elektronických komunikacích předložený ve středu jeho vlastním ministerstvem. Podle něj se povinnost uzavírat smlouvy pouze za ceníkové ceny vztahuje i na firemní zákazníky. Návrh ale mluví vysloveně jen o spotřebitelích. Těmi ale podle nového občanského zákoníku firmy nejsou.

Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Ministerstvo průmyslu předložilo ve středu do legislativní rady vlády návrh ostře sledované novely o elektronických komunikacích (o jeho přípravě jsme psali zde). Ta má pomoci koncovým zákazníkům - tedy spotřebitelům - tlačit na operátory a donutit je ke zlevnění. Například jednodušším ukončováním smluv a rychlejším přenosem čísel od jednoho operátora k druhému. Operátoři také mohou dostávat za porušení pravidel výrazně vyšší pokuty.

Překvapivou novinkou ale byla pasáž, která má zamezit retenčním („podpultovým“) nabídkám pro koncové spotřebitele. Tedy slevám, kterými se snaží operátoři zákazníky udržet a nebo naopak přetáhnout od konkurence.

Po této změně, ovšem za podmínky, že bude zavedena společně se zamezením nelegálního přeprodeje firemních tarifů koncovým zákazníků, už dříve volal operátor O2 vlastněný skupinou PPF Petra Kellnera. Po středečním zveřejnění ale kontroverzní řádky kritizoval Český telekomunikační úřad (ČTÚ) s tím, že takový předpis by pouze zakonzervoval již tak drahé ceny, které musí v Česku spotřebitelé za tarify platit. Ke kritice se vzápětí přidal také mobilní operátor Vodafone CZ (psali jsme zde).

Návrh novely navíc nijak neošetřoval firemní sektor. Právě ten je z velké části základem neutěšené situace koncových zákazníků. V něm totiž panuje opravdová konkurence a operátoři se přebíjejí svými nabídkami. To si potom vynahrazují na koncových zákaznících, jimž všichni svůj vlajkový tarif (neomezené volání a SMS a 1,5 GB dat) nabízí za 749 korun. Tedy výrazně dráž než je dnes v Evropě běžné.

I firmy jsou spotřebitelé, tvrdí ministr

Ministr Mládek ale na čtvrteční tiskové konferenci na dotaz redaktora iDNES.cz tvrdil, že změna zákona s povinností transparentních cen soutěž naopak srovná. A to i proto, že se vztahuje jak na spotřebitele, tak i na firmy. Ani ty by nemohly podle něj dostávat služby za ceny, které by nebyly zveřejněny v ceníku a dostupné i pro ostatní.

Levnější mobilní služby hýbou politickou scénou

Blíží se volby a telekomunikační služby začali řešit politici. Za novelou stojí ministerstvo průmyslu a obchodu, které z nečinnosti ústy ministra Mládka obvinilo regulátora Český telekomunikační úřad.

Levnější volání řeší i ministr financí Andrej Babiš a premiér Sobotka (více zde).

Potíž je ale ve znění předpisu. „Podnikatel poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací a poskytovatel univerzální služby nesmí při prodeji služeb spotřebitele diskriminovat; zejména nesmí spotřebitelům poskytovat služby za jiné ceny, než jaké byly uveřejněny podle odstavce 1,“ píše se ve § 54 (3) návrhu zákona o elektronických komunikacích.

Dvakrát se výslovně mluví o spotřebiteli. A spotřebitelem je dle nového občanského zákoníku (§ 419) „každý člověk, který mimo rámec své podnikatelské činnosti nebo mimo rámec samostatného výkonu svého povolání uzavírá smlouvu s podnikatelem nebo s ním jinak jedná.“ Tedy spotřebitel není firma.

„Na všechny. Já to chápu, že jsou to všichni,“ potvrdil ještě Mládek svůj výklad na výslovný dotaz, zda se má toto pravidlo vztahovat na firmy i koncové zákazníky, i když je v návrhu výslovně zmíněn jen spotřebitel.

Že se Mládek ve výkladu mýlí potvrzuje i ČTÚ. „Tato pasáž aktuálního návrhu směřuje na spotřebitele. Tedy nikoli na firmy,“ říká mluvčí ČTÚ Martin Drtina.

Rozdíl v interpretaci je to přitom zásadní. Současné znění návrhu umožňuje operátorům dále ostře soutěžit ve firemním sektoru pomocí neveřejných nabídek. Tedy pokračovat v praxi, kterou mnozí označují za původ vysokých cen pro koncové zákazníky.

Ti by měli naopak šanci dosáhnout jen na oficiální ceny (dnes podle odhadů samotných operátorů až dvě třetiny uživatelů pro soukromé účely užívá buď služební nebo retenční tarify). A jak očekává ČTÚ, operátoři by neměli motivaci ceny pro koncové uživatele snižovat.

Autor:

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

Vládě prošel daňový balíček, který zdraží cigarety, alkohol i topení

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová ve Sněmovně při...

Daňový balíček, který zdraží například tvrdý alkohol, cigarety, ale i topení plynem, a víc zdaní i hazard, prošel ve...

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Další z rubriky

Jako doma ale dráž. MF varuje před výběry z bankomatu v zahraničí v korunách

Euromince

Ministerstvo financí v pondělí na svých internetových stránkách varovalo před využíváním tzv. dynamické konverze při...

Lidem chybí doteky, rozmáhá se tak nový wellness: placené mazlení

Clarissa Berkmanová

Objetí je jako šálek kávy nebo čaje, těžko se odmítá. Ale zaplatit za něj i dva tisíce korun? Navíc za objetí v posteli...

Mladí nechtějí pít to, co jejich rodiče, říká šéf Jägermeisteru

Jiří Štětina, ředitel Mast-Jaegermeister.

Chystané razantní zvýšení spotřební daně z lihu zdraží láhev lihoviny na pultech o deset až patnáct korun, odhaduje...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz