Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Městské cyklostezky se za rok o moc nezlepšily

  0:57
- Přestože z loňského testu městských cyklostezek vyplynulo, že pražské a brněnské cyklostezky jsou životu nebezpečné a cyklisté se bojí po jejich trasách jezdit, místní magistráty za rok neudělaly pro zlepšení situace téměř nic. V Brně sice vznikl nový úsek cyklostezky - podél řeky Svratky do parků u muzea Anthropos -, ale bohužel nepatří k těm nejpotřebnějším. Také v Praze je jakýmsi výkřikem do tmy nový krátký úsek stezky okolo Vltavy směrem do Modřan. Informační značení směrů a cílů, které chybělo v obou městech již loni, však za rok ještě více prořídlo a alespoň částečného propojení cyklostezek se kolaři také nedočkali.

Redaktoři MF DNES, kteří se opět vydali na kolech do ulic pěti cyklisticky nejsilnějších měst v České republice, zjistili, že nejlépe se jezdí, stejně jako v minulém roce, cyklistům v Pardubicích a Hradci Králové. V Pardubicích navíc přibyly od loňského dubna další čtyři trasy v celkové délce přes šest kilometrů. Pardubičtí i Královéhradečtí se díky vzájemnému propojení cyklostezek dostanou na kole bezpečně do práce, škol i za zábavou. Všechny stezky jsou pečlivě značené, většinou jak svislými, tak vodorovnými dopravními značkami na kvalitním asfaltu. V Hradci Králové nejsou při přejezdech rušných křižovatek výjimkou ani samostatné semafory pro cyklisty. Stovky místních kolařů díky dennímu ježdění sice trasy dobře znají, pro přespolní však chybějí v obou městech pouliční tabule s mapkami či podrobnějšími informacemi. Jediné informace lze získat pouze na magistrátě nebo v informačním středisku.
Naopak nejhorší situace zůstává v Praze. "Na dopravní značení a vyznačování cyklistických pásů, případně části stezek, v letošním ani minulém roce nezbyla v rozpočtu hlavního města ani koruna," tvrdí Hana Štichová z odboru dopravy pražského Magistrátu. "Trochu nám v tomto směru pomáhají městské části, které v rámci svých možností také cyklostezky budují." Tak vznikl nový úsek na trase z Podolí do Braníku, který již využívá řada cyklistů, neboť je oddělený od frekventované silnice. Zato všechny ostatní cyklostezky vedou částečně po rušných silnicích - jen sebevrah si troufne vydat se ve všední den po jejich trasách. Pokud jej nesrazí auto a neotráví se výfukovými plyny, zcela jistě zabloudí. Chybějící nebo zaprášené směrovky jsou téměř pravidlem a nelze se spolehnout ani na mapu. Životu nebezpečná je trasa vedoucí po kolejích a dlažebních kostkách z Újezda Štefánikovou ulicí na Zlíchov. O mnoho lepší není ani okruh Zlatá Praha vedoucí okolo Hradčan a Malé Strany, na němž je hezký pouze jeho název. Pražáci jezdí proto spíše rekreačně a bezpečněji po klidnějších, většinou neznačených stezkách vedoucích parky nebo okolo řeky.
Také v Brně zatím chybějí bezpečné cesty cyklistů středem města. Jednat se o nich začne teprve v letošním roce, přičemž již první reakce odpovědných institucí jsou vesměs negativní. Podpora cyklistické dopravy naráží na nezájem a nedostatek finančních prostředků. Díky tomu například na nejvíce využívané stezce podél řeky Svratky zůstává bez oprav zvrásněný asfalt a překážející sloupy elektrického osvětlení. Jinak většina brněnských stezek vede okrajovými částmi, zato klidnými bočními ulicemi nebo odděleně od silnice. Bohužel zcela chybí informační značení směrů a cílů a cyklisté neznalí místních podmínek nezjistí, kam se po stávajících stezkách dostanou. Informace mohou ale získat v Ekologické poradně Veronica nebo v Klubu Bicybo.
V Českých Budějovicích mohou cyklisté využívat stejně jako před rokem jen jedinou stezku, vedoucí z centra na zámek Hluboká. Je dobře značená a její trasu si mohou snadno zapamatovat. Hodí se však spíše pro rekreační ježdění.

Nejméně nebezpečných úseků je v Pardubicích a Českých Budějovicích
Redaktoři a spolupracovníci MF DNES se při jízdě po městských cyklostezkách zaměřili především na jejich značení a bezpečnou jízdu cyklistů, nejlépe odděleně od motorových vozidel a chodců. Svou roli v hodnocení hrálo i vzájemné propojení stezek, překážky bránící plynulé jízdě (schody, sloupy, chybějící nájezdy na chodníky apod.), dostatečné osvětlení a vybavení stojany na kola. V úvahu bylo třeba vzít i náročnost a možnost získání informací o trasách, dosažitelnost důležitých míst (podniky, školy, nemocnice, obchody) a změny, které nastaly od dubna minulého roku, kdy proběhl test městských cyklostezek (MF DNES, 15.4.1998).
Na testu spolupracovali: Martin Biben, Jiří Jedlička, Radek Šprinc, Monika Vodičková

Testované městské cyklostezky
PRAHA
1) Podolí - Braník; Opatov - Braník- Barrandovský most - Smíchov - Újezd - Staré Město; Staré Město - Letná - Stromovka - Troja; Staré Město - Karlín - Žižkov - Hloubětín; Okruh kolem Malé Strany a Hradčan (Zlatá Praha)
zápory:
- často chybějící nebo zaprášené směrovky
- chybí vzájemné propojení stezek, které vedou buď hvězdicovitě z centra směrem k okrajům, nebo tvoří samostatný okruh bez napojení na ostatní trasy
klady:
- ve Stromovce a na Letné vodorovné dopravní značení
- v Braníku a na trase přes Karlín a Žižkov místy barevně odlišené pruhy pro cyklisty
nebezpečné úseky:
- průjezdy jednosměrnými ulicemi v protisměru (Maiselova, Klobouková, Rytířská, Vítkova)
- labyrint úzkých a nepřehledných chodníků pod Barrandovským mostem
- úsek ze Zlíchova na Újezd
- frekventované křižovatky (Florenc, Čechův most, Havlíčkova ul.)
změny od minulého roku:
- nový krátký úsek z Podolí do Braníku

BRNO
Komín - přístaviště v Bystrci; Žabovřesky - Královo Pole - centrum; Komárov - hala Rondo - Pisárky; Židenice - Stará Osada
zápory:
- chybí informační značení směrů a cílů
- málo výrazné vodorovné dopravní značení
- tři souvislé úseky nejsou dosud vzájemně propojené
klady:
- za halou Rondo samostatný semafor pro cyklisty (jediný v Brně)
- na trase ze Žabovřesk do centra zčásti barevně odlišený asfaltový pruh vedoucí souběžně s chodníky
nebezpečné úseky:
- střed města
- ze Žabovřesk do centra chybí zčásti barevné odlišení stezky od části pro chodce a hrozí kolize
- časté přejezdy bočních ulic s nutností dávat přednost automobilům
- přejezd ulic Vídeňské a Heršpické
změny od minulého roku:
- úsek podél řeky Svratky do parků u muzea Anthropos
- povolení časově omezené přepravy kol v městské hromadné dopravě

HRADEC KRÁLOVÉ
Gočárův okruh; Dukelská ul.- Pražské předměstí - Kukleny - Plačice; pobřeží řeky Orlice; Malšovice - Malšova Lhota
zápory:
- téměř na všech místech chybějí značky pro odbočení

klady:
- dobře přehledné dopravní značky a pruhy na vozovkách, samostatné semafory pro cyklisty
- dobré propojení všech cyklostezek - na centrální Gočárův okruh se napojují ze všech stran ostatní cyklostezky
- stojany na kola
nebezpečné úseky:
- místa, kde auta odbočují přes stezku k čerpací stanici
- nebezpečí srážky s chodci na přechodech, kde jsou zvlášť semafory pro chodce a cyklisty
- úsek na Dukelské ulici, který splývá s hlavní, frekventovanou silnicí
změny od minulého roku:
- žádné

PARDUBICE
Lázně Bohdaneč - Synthesia - Poděbradská ul. - centrum; Sezemice - centrum; Vlakové nádraží - zimní stadion; most Pavla Wonky - sídliště Polabiny
zápory:
- stezka do Lázní Bohdaneč vede podél frekventované silnice a cyklisté musí dýchat výfukové plyny
klady:
- většinou svislé i vodorovné dopravní značky; úseky, kde chodí i pěší, jsou rozdělené podélným pruhem nebo označené symbolem
- vlastní osvětlení stezky ze Sezemic
- hustá síť vzájemně propojených stezek, dobré propojení i s okolními obcemi
- stojany na kola
nebezpečné úseky:
- odbočka vlevo u zimního stadionu, kde musí cyklista přejít frekventovanou čtyřproudou silnici
změny od minulého roku:
- čtyři nové trasy v celkové délce přes šest kilometrů (například mezi autobusovým nádražím a čtvrtí Višňovka nebo mezi dostihovým závodištěm a letištěm)

ČESKÉ BUDĚJOVICE
Hluboká nad Vltavou - centrum
zápory:
- ve městě je pouze jedna cyklostezka
klady:
- přehledné dopravní značky
nebezpečné úseky:
- přejezd dvou fekventovaných silnic
změny od minulého roku:
- žádné

Poznámka:
U každého města jsou uvedeny největší klady a zápory, které vyplynuly z hodnocení všech testovaných cyklostezek v daném městě. Podrobnosti o jednotlivých cyklostezkách najdete v internetovém magazínu na adrese www.idnes/test.

ANKETA:
Jaké máte zkušenosti s městskými cyklostezkami?
Stanislav Bartůšek, sportovní redaktor České televize:
Myslím si, že cyklostezek je dost málo, a když, tak jsou velice úzké. Kdo je zvyklý jezdit rychle, je nebezpečný pro ostatní cyklisty. V Praze mu pak nezbývá nic jiného než jezdit po normálních silnicích.
Zbyněk Merunka, redaktor NOVA TV:
Myslím si, že je v Praze cyklostezek hrozně málo a jsou na velmi špatné úrovni. Kromě toho nejsou pražští řidiči na cyklisty vůbec zvědaví a netolerují je. Takže já bych do Prahy nejel a raději jezdím po brdských lesích.
Vojtěch Tutr, Děti Země:
Jezdím na kole poměrně často, ale cyklistické stezky moc nevyužívám. Raději si najdu svou vlastní trasu, která mi vyhovuje, a po té pak jezdím.
Petr Ďoubalík, bývalý učitel FTVS:
Tam, kde je dobrý povrch, je cyklostezka přínosem. V Hradci Králové, odkud jsem, ale bohužel usnuli na vavřínech a nic nového nebudují. Takže tam, kde by cyklostezky měly být, nejsou. Kromě toho jsou často nebezpečné z hlediska dopravního značení.
Bohuslav Šára, předseda pražské oblasti Českého svazu cyklistiky:
V Praze vím jen o dvou fungujících cyklostezkách, a to od Vyšehradské skály do Braníka a pak napříč Jižním Městem ze stanice Chodov. Jinak je to pole neorané, protože je spousta cestiček, které nejsou označené a lidé o nich nevědí.

V městských centrech cyklisty tolik neohrožují rychle jedoucí auta, jízdu ale může znepříjemnit třeba dlažba

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Kdo hledá práci, má to těžší než dřív. Na jedno místo se hlásí stále víc lidí

26. dubna 2024

Premium Ještě docela nedávno si uchazeči o práci napříč obory mohli vybírat a náboráři se o ně skoro prali....

Jižní Korea sází hlavně na jádro, nic jiného jí nezbývá

26. dubna 2024

Seriál Energetický sektor Jižní Koreje zůstává závislý na dovozu fosilních paliv. Postupně je však hodlá...

Zahraniční pracovníky nejvíc láká Austrálie, z měst vede Londýn, říká průzkum

25. dubna 2024

Nejoblíbenější zemí pro zahraniční pracovníky je Austrálie, za ní se umístily Spojené státy a...

Více než polovina britských dětí pod třináct let pila alkohol, zjistila studie

25. dubna 2024  16:19

Více než třetina britských chlapců a dívek v letech mezi 11 a 13 lety má zkušenosti s konzumací...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...