Prokázal to test, který po roce zopakovali redaktoři a spolupracovníci MF DNES ve velkých hobby marketech po celém území České republiky. Navštívili obchody firem Bauhaus, Baumax, Globus, OBI a Hornbach.
V testu se potvrdil loňský poznatek, že pro ty, jejichž čas je drahý, se při velkém nákupu nevyplatí hledat nejlevnější obchod, protože součty na pokladních blocích bývají podobné. Například při pomyslném nákupu za čtyřicet tisíc korun, který zahrnoval zboží od vrtaček a pil přes barvy a elektroinstalační materiál až po zahradnické potřeby, byl rozdíl mezi nejlevnějším olomouckým Baumaxem a nejdražším OBI v Hradci Králové dva a půl tisíce korun.
Kdo si však potřebuje koupit jen několik věcí, měl by si pár hobby marketů v okolí projít, protože tato obchůzka mu může ušetřit i několik stokorun.
Například příklepová vrtačka Bosch PSB 450 R stála v Praze v Globusu 2190 korun, ale v Bauhausu už o pět set korun více. Stejný rozdíl byl i mezi levnějším brněnským Baumaxem a dražším Bauhausem. Pojízdná sekačka Al-ko 340E přišla v Baumaxu v Hradci Králové na 4599 korun, ale v nedalekém pardubickém obchodě stejné firmy stála 4990 korun. Ve všech Globusech nabízeli pět a půl kilogramu Primalexu za čtyřicet devět korun, zatímco všude jinde stál sedmdesát až sedmdesát pět korun.
Kdo potřebuje nástroje využívat jen jednou za čas, tomu se vyplatí si je v některých obchodech půjčit. Baumaxy půjčují vrtačky, pilky, brusky a podobné ruční nářadí ve všech svých obchodech, Globus naopak nikde. OBI a Bauhaus tuto službu poskytují jen v některých obchodech. Za půjčení na den se platí obvykle sto korun, někde až sto šedesát korun. Zájemce přitom musí složit za každý nástroj zálohu od pěti do sedmi tisíc korun.
Ceny v hobby marketech se oproti loňsku, kdy proběhl stejný test, příliš nezměnily. Přibližně o deset procent se zvedly pouze ceny elektrosoučástek, jako jsou spínače, zásuvky či prodlužovačky. Naopak až o polovinu zlevnily zahradní hadice. Vrtačky, brusky a motorové pilky jsou stejně drahé jako loni, podobné je to i s cenami různých druhů sekaček a elektrických nůžek na plot.
Dávat pozor je potřeba hlavně na značky jednoduchých zahradnických a stavebních pomůcek. Například obyčejná lopata či rýč přijdou jako dříve na něco okolo dvou set korun, ale některé obchody nabízejí pouze jejich zahraniční verze za trojnásobek. Propastné rozdíly bývají i u zednických lžic, které byly loni stejně jako letos k mání za necelou padesátikorunu, ale také za dvě stě korun.
V hobby marketech zákazník často koupí i nepotřebnou věc
Obchodníci se nesnaží kupující přitáhnout pouze nízkou cenou a vysokou kvalitou svého zboží. Mnohdy zákazníky vystavují jemnému nátlaku a psychologickým trikům.
Stačí, aby zákazník chvíli chodil mezi regály, ihned se k němu přitočí prodavačka nebo prodavač s otázkou: "Mohu vám poradit?" Pro ty, kteří neradi odmítají rady i zbytečné zboží, je lepší, když si předem připraví neutrální odpověď v duchu: "Ne, jen se dívám." Jinak se jim může stát, že nevydrží a koupí si něco, co nepotřebují. Přitom mnohdy ani zkušený zákazník nerozliší, zda je prodavač vlezlý nebo pouze ochotný, kdy chce za každou cenu prodat a kdy jen dobře poradit. Hobby markety se však touto snahou neliší od jiných obchodů.
Trikem z rodu lehce podpásových bývají nápisy: "V ceně montérkových kalhot je i bunda." Přitom montérky jsou většinou stejně drahé jako komplet v konkurenčním obchodě. Podobné praktiky se používají kromě oblečení i v oddělení nástrojů a nářadí, kde prodejci slibují například k vrtačce sadu vrtáků. V nedalekém železářství však vrtáky mohou být standardní součástí nástroje.
Zamyslet se je potřeba i před regály s nápisem "tři v ceně dvou". Takové akce pořádají především výrobci chemikálií a čisticích prostředků. Počítají s tím, že většina hospodyň si obvykle kupuje jen jedno balení například pasty na parkety, ale takhle si koupí tři.
Velkým lákadlem jsou letáky, které se nevyhnou téměř žádné poštovní schránce. "Mějte oči otevřené," varoval po analýze letáků před dvěma lety redaktor francouzského spotřebitelského časopisu Que choisir. Časopis, který vydává francouzské spotřebitelské sdružení stejného jména, uvedl, že letáky mátly zákazníka nejčastěji pomocí změny měřítka věcí. Například skříňka, která ve skutečnosti sahá sotva ke kolenům, se v porovnání s lednicí zobrazenou na letáku zdála veliká. Dalším trikem podle časopisu je formulace: "Padesát procent obsahu navíc." V nedalekém obchodě však měli podobné zboží stejného objemu i bez slevy za stejnou cenu. Francouzské letáky často nabízely zlevněné zboží, které se nekupuje příliš často. Zároveň bylo umístěné tak, aby se špatně hledalo, a tak zákazník objel celý krám, než ho našel. Obchodník tak měl šanci prodat další věci, o které by zákazník normálně ani nezavadil.
Podobné metody používají na letácích i tuzemské firmy. Reklamní letáky velkých hobby marketů bývají z velké části financovány výrobci zboží, které je v nich uvedeno.
Stránku připravil Jakub Turek
Tip testu
Nejlevnější řetězec hobby marketů je Globus-Baumarkt.
Nejlépe se ovšem nakupuje v OBI, protože nabízí největší komfort pro zákazníky. Začíná to pořádkem a přehledností regálů a končí velkými parkovišti, dostupnými toaletami a jednotnou pracovní dobou každý den včetně víkendů.
Závěry vyšly ze dvou a půl tisíce údajů
Redaktoři a spolupracovníci prošli během testu hobby marketů čtyřiatřicet obchodů po celém území České republiky. V každém pobyli přibližně dvě hodiny, protože zjišťovali cenu u 49 vybraných výrobků a dalších 22 údajů o komfortu, který obchodníci poskytovali zákazníkům. Celkem tedy shromáždili téměř dva a půl tisíce údajů, ze kterých vyšly závěry testu. Test proběhl od 7. do 16. dubna.
Z celkového hodnocení bylo vyloučeno zboží, které neprodávaly shodně všechny obchodní sítě. Pokud chyběly některé výrobky pouze v několika obchodech jedné sítě, byly doplněny průměrnou cenou v rámci této sítě.
Na testu spolupracovali Daniel Bechný, Vojtěch Brychta, Lucie Králová, Anna Kučerová, Martin Látal, Hana Mocová, Aleš Nechvátal, Petra Vondresová a Hana Vítová.
Vzorový nákup:
Příklepová vrtačka Bosch PSB 450 R; příklepová vrtačka Bosch PSB 680 - 2RE; kmitací přímočará pila Black and Decker KS 631; kmitací přímočará pila Black and Decker KS 755 PE; ruční okružní pila Black and Decker KS 840; ruční okružní pila Black and Decker KS 846; elektrická pila na živé ploty Al-ko HE 601; pojízdná sekačka elektrická Al-ko 32 E; pojízdná sekačka elektrická Al-ko 340E; kropicí hadice s textilním vláknem 1/2 palce 20 m; zednická lžíce; lopata srdcovka; lopata hranatá; rýč; kolečko stavební; pracovní rukavice gumové; pracovní rukavice vyztužené kůží; barva Hammerite hladká bílá 0,5 kg; barva Primalex Standard 5,5 kg; barva Primalex Standard 7,5 kg; barva Balakryl bílý lesklý 0,7 kg; ředidlo S 6006 0,35 kg; prodlužovačka zásuvka-zástrčka 5 m; koaxiální kabel kolík-zdířka 3 m; zásuvka; spínač na světlo; kabel dvoulinka 10 m; žárovky 40/60/100 W; chemické WC Camping gaz Platinum; sedátko na WC; vařič dvouplotýnkový Camping gaz Service Plus; mop na podlahu Vileda Supermop Soft; kanystr na pohonné hmoty 5 l.
Tabulku s výsledky cenového průzkumu hobby marketů naleznete zde ve formátu Microsoft Excel
Formulář, který každý testér vyplňoval naleznete mezi souvisejícími články.
![]() OBI Průměrná cena nákupu: 40 699 Kč PRO: Přehlednost, pořádek a dobře označené ceny. Až na České Budějovice je každý den včetně víkendů otevřeno do devíti hodin večer. PROTI: Některá parkoviště v okolí obchodů jsou malá a je problematické najít místo k stání. Většina obchodů nemá půjčovny nářadí. |
![]() BAUMAX Průměrná cena nákupu: 39 544 Kč PRO: Každý obchod má půjčovnu základního elektrického nářadí. Odvoz nákupu nad deset tisíc korun je zdarma. PROTI: Nepravidelná pracovní doba. Celkově nižší úroveň prodeje (pořádek, přehlednost, čitelnost cenovek) |
![]() BAUHAUS Průměrná cena nákupu: 41 664 Kč PRO: Nejširší sortiment. Dostatečně velká parkoviště. PROTI: Občas je obtížné zjistit cenu vystaveného zboží. Orientace a pořádek v obchodech nejsou dokonalé. Půjčovna nářadí je jen v Ostravě. |
![]() GLOBUS - BAUMARKT Průměrná cena nákupu: 39 505 Kč PRO: Přehledně řešené obchody, dostatečně velká parkoviště. Každý den včetně víkendů je otevřeno do osmi hodin večer. PROTI: Obchody nemají půjčovny nářadí. Nepravidelná pracovní doba v rámci jednoho týdne. |
![]() HORNBACH Obchod s tímto jménem je zatím v Česku jediný. V Praze v Chlumecké ulici prodává za průměrné ceny. Má o něco menší sortiment zboží než většina konkurence. Komfort poskytovaných služeb pro zákazníka je však stejný jako jinde. Navíc zdarma půjčuje přívěsné vozíky za osobní auta na odvezení nákupu. |