Osm plátků hovězího uvnitř sendvičové housky - to je Monster Mac od McDonald's.

Osm plátků hovězího uvnitř sendvičové housky - to je Monster Mac od McDonald's. | foto: archiv fastfoodu

McDonald’s testuje burgery šité zákazníkům na míru

  • 116
Řetězec s rychlým občerstvením McDonald’s testuje koncept „sestav si vlastní burger“. Prozatím ve čtyřech restauracích v jižní Kalifornii. Vzhledem k tomu, že společnost čelí největšímu propadu tržeb v posledním desetiletí, mohl by se tento experiment rozšířit do více míst, napsala agentura Bloomberg.

Zákazníci si mohou na dotykové obrazovce vybrat, kterou z dvaadvaceti přísad svůj burger doplní. V nabídce jsou papričky jalapenos, omáčka guacamole, grilovaná cibule, pikantní majonéza, slanina nebo kousky tortilly. Navíc si mohou zvolit mezi dvěma typy housky a třemi druhy sýra.

„Podle toho, jak se bude konceptu dařit, jej představíme i na dalších trzích,“ sdělila mluvčí amerického McDonald’s Lisa McCombová. Program byl spuštěn koncem loňského roku v okrese Orange County a letos v srpnu se rozšířil do dalších tří restaurací.

Největší řetězec s burgery na světě se léta přizpůsobování požadavkům zákazníků vyhýbal kvůli zachování rychlosti a efektivity. Teď se však o strávníky přetahuje s takzvanými fast casual restauracemi. Není v nich plnohodnotná obsluha, ale jídlo se připravuje z čerstvějších ingrediencí než v klasických fast foodech.

Tržby i akcie klesají

Zatímco tržby McDonald’s v USA loni klesly o 0,2 procenta, ve fast casual řetězcích Chipotle či Potbelly sandwich, se zvedly o 5,6, respektive 1,5 procenta. A ani na burze se společnosti McDonald’s úplně nedaří. Akciový výkon trhu vyjádřený indexem Standard & Poor’s 500 Restaurants letos klesl o 2,2 procenta, akcie McDonald’s však spadly o 3,7 procenta.

„Nový koncept burgeru na míru by mohl firmě přinést úspěch. Pokud však bude příprava pokrmů trvat příliš dlouho, řetězec může přijít o část věrných zákazníků,“ upozorňuje odborník na marketing v restauračním průmyslu Joel Cohen.

Myšlenka McDonald’s převrací to, díky čemu se fast foody staly úspěšnými: rychlé jídlo jako přes kopírák. Předchozí pokusy nabídnout větší výběr se moc nepovedly. Přípravny McDonald’s a jeho konkurentů, jako třeba Burger King, se doslova zahrabaly v příliš mnoha nabízených položkách a jejich servis se zpomalil. Burger King má proto jasno: méně novinek urychluje práci v kuchyni.

Šéf McDonald’s Don Thompson riziko přiznává. Firma kvůli tomu sestavuje nabídku tak, aby nezpomalovala servis. Nový koncept je zkrátka pro řetězec obrovskou výzvou.