Čtvrtek 28. května 2020, svátek má Vilém
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 28. května 2020 Vilém

Laviny informací na horách nepadají

  10:36aktualizováno  10:36
Špatná znalost lyžařského střediska, mlhavá představa o sportovních možnostech v regionu, nepřesné informace o aktuálním počasí na hřebenech, polední přestávky nebo nedostatečná provozní doba. Takové jsou nejčastější nedostatky, s nimiž se může setkat turista v informačních centrech v tuzemských horách.

Na perfektní služby a bezvadnou znalost dané oblasti natrefí jen zřídka. „Klienti nemohou očekávat, že v infocentru dostanou odpověď na jakoukoli otázku,“ říká Naďa Jahodová z Asociace turistických informačních center v České republice. „Svůj region by měli pracovníci infocenter bezpečně znát.“

Praxe však vypovídá o něčem jiném. Dokazuje to výsledek testu, při kterém redaktoři MF DNES prověřili třiadvacet informačních středisek v lyžařských oblastech. Postupovali jako běžní zákazníci, kteří se snaží před odjezdem na lyže získat informace z domova. Do všech infocenter proto nejdříve zatelefonovali, aby zjistili základní informace o lyžování a zařídili si ubytování. V horách s velkou návštěvností, Krkonoších, Jizerských horách a Beskydech, navíc vyzkoušeli, jak fungují infostřediska přímo na místě.

Co zjistili? Že zaměstnanci informačních středisek mají většinou nedostatečný přehled o sportovní nabídce v dané oblasti. Člověk, který do takového infocentra zavolá, se prakticky nic nedozví. Ačkoli jsou střediska mnohdy přímo pod sjezdovkou, někteří pracovníci tápají v informacích o místním lyžařském areálu, neznají ceny skipasů ani náročnost sjezdovek. Odpověď „ježíšmarjá, to vám nepovím“ od pracovnice v Albrechticích v Jizerských horách či „nevím, neumím“ v infocentru Pavilon ve Špindlerově Mlýně zákazníka rozhodně neuspokojí.

Jen v málokterém infocentru znají také aktuální počasí na hřebenech, mají informace o běžeckých trasách či horských oblastech, které jsou uzavřené, i o kvalitě sněhu. „To já nevím, chodím domů pozdě, a to už je po počasí. Ale asi jako všude jinde, ne?“ odpověděla na otázku týkající se aktuálního počasí na hřebenech pracovnice infostřediska Turista v Peci pod Sněžkou.

O něco lepší je to při osobní návštěvě, některá střediska klienta vybaví různými informačními materiály. Pokud v nich něco nenajde, je na něm, aby si to zjistil. „O kvalitě infostřediska vypovídá také provozní doba. Pokud má informační centrum v sezoně v poledne přestávku, nebo dokonce o víkendu zavřeno, nemá o zákazníky zřejmě zájem,“ říká Naďa Jahodová.

Co se týče ubytování, ve všech infocentrech dokážou poradit a nabídnout. V polovině případů však dají pracovníci zájemci pouze telefonní kontakty, a dál už se musí postarat sám. V ostatních infocentrech ubytování zařídí, výjimečně dokonce vystaví i voucher.

Hodnocení informačních center

Nejlépe v testu obstálo informační centrum Harrachtour v Harrachově v Krkonoších. Zaměstnanci dokážou zařídit ubytování. Znají dokonale lyžařský areál, orientují se výborně v nabídce sportovních možností v Harrachově a okolí.

Boží Dar (web)
Informační centrum *** (web)
Denně 8.00 ­- 18.00 hod. Pouze dají tipy na ubytování a telefonní kontakty.
Albrechtice v Jizerských horách (web)
Informační centrum *
Denně 8.00 -­ 11.30 a 13.00 -­ 15.00 hod. Zákazník si musí ubytování zajistit sám, dostane pouze telefony.
Bedřichov (web)
Informační centrum ***
Po, pá 9.00 ­- 13.45 hod., út - čt 9.00 ­- 16.45 hod., so a ne 9.00 ­- 14.00 hod. Zařídí ubytování, vystaví voucher, je možné platit v infostředisku.
Benecko (web)
Infocentrum Flora  *****
Denně 9.00 ­- 17.00 hod. Zařídí ubytování.
Harrachov (web)
Informační centrum Harrachtour *****
Po - pá 9.00 -­ 17.00 hod., so a ne 9.00 ­- 16.00 hod. Pošlou nabídku e­-mailem či faxem, včetně cen a detailního popisu, ubytování kompletně zajistí.
Městské informační centrum ***
Po -­ so 8.00 ­- 18.00 hod., ne 8.00 ­- 16.00 hod., polední přestávka 11.30 ­- 12.00 hod. Dají pouze telefony, ubytování si musí zákazník zajistit sám.
Horní Maršov
Infocentrum Veselý výlet *
Denně 8.30 ­ 18.00 hod. Kompletně zajistí ubytování, lze platit v infostředisku.
Janské Lázně (web)
Informační centrum *** (web)
Denně 8.00 -­ 18.00 hod. Dají několik tipů, vezmou si telefonní kontakt a další nabídku zavolají, ubytování zařídí.
Městské informační středisko ***
Denně 9.00 -­ 11.30 a 13.00 -­ 17.00 hod. Kompletně zajistí ubytování.
Pec pod Sněžkou
Infostředisko Turista ***
Denně 9.00 -­ 18.00 hod. Zákazník si musí ubytování zajistit sám, dostane pouze telefonní čísla.
Rokytnice nad Jizerou (web)
RV club *
Denně 8.00 ­- 20.00 hod. Pošlou nabídku e­-mailem, faxem, či zavolají, ubytování zajistí.
Špindlerův Mlýn (web)
Informace Pavilon  * (web)
Denně 9.00 ­- 12.00 a 13.00 -­ 17.00 hod. Dají několik tipů na ubytování včetně telefonních kontaktů, v žádném případě ubytování nezajistí.
Info centrum Michlův Mlýn *** (web)
Denně 8.00 -­ 21.00 hod. Kompletně zajistí ubytování.
Turistické informační centrum ***
Denně 9.00 ­- 11.30 a 12.30 ­- 17.00 hod. Dají několik tipů na ubytování včetně telefonních kontaktů, zákazník si vše zajistí sám.
Deštné v Orlických horách (web)
Informační centrum ***
Denně 8.30 ­- 16.30 hod. Dají pouze telefonní kontakty, ubytování nezajistí.
Karlova Studánka
Turistické informační centrum *** (web)
Denně 10.00 ­- 16.00 hod. Kompletně zajistí ubytování.
Šumperk
Regionální a městské informační centrum *** (web)
Denně 8.00 ­- 17.00 hod. Dají několik tipů na ubytování včetně telefonních kontaktů, v žádném případě ubytování nezajistí.
Frenštát pod Radhoštěm (web)
Městské informační centrum  ***
Po ­- pá 8.30 ­- 17.00 hod., so 8.30 ­- 11.30 hod., ne zavřeno. Dají tipy na ubytování včetně telefonů, zákazník si zajistí sám.
Frýdek-­Místek
Beskydské informační centrum * (web)
Po - čt 8.00 -­ 17.30 hod., pá 8.00 -­ 16.30 hod., so a ne zavřeno. Ubytování kompletně zařídí v případě, že je objednáno s dostatečným předstihem.
Frýdlant nad Ostravicí
Beskydské informační centrum *** (web)
Denně 8.00 ­- 16.30 hod. Dají několik tipů na ubytování včetně telefonních kontaktů, zákazník si zajistí sám.
Rožnov pod Radhoštěm
Informační centrum Valašského království ***** (web)
Po -­ pá 9.00 -­ 15.00 hod., so a ne zavřeno. Ubytování kompletně zařídí v případě, že je objednáno s dostatečným předstihem.
Železná Ruda
Informační kancelář Retour *** (web)
Po -­ pá 10.00 ­- 18.00 hod., so a ne zavřeno. Kompletně zajistí ubytování.
Městské informační centrum ****
Denně 8.00 ­- 18.00 hod., polední přestávka. Pošlou nabídku ubytování e­-mailem či faxem, zákazník si musí sám vše zajistit.
Poznámka: ***** Pracovníci informačního centra podali detailní informace o lyžařském středisku, měli výborný přehled o sportovní nabídce v regionu, poradili s ubytováním. *** Pracovníci infostřediska poradili s ubytováním, ale nedokázali zodpovědět všechny otázky. Například o lyžařském areálu podali dostatek informací, ale neznali další sportovní možnosti v dané oblasti, či naopak. * Nedostatečný servis, pracovníci v informacích tápali, nevěděli přesně, neměli snahu informace zjišťovat.

Krakonoš si zatím nesehnal vševědy

Časy se v informačních střediscích mění - ale zase ne moc. Dámy, které sedí za přepážkami už nikoho neodbudou, jak se často stávalo před pár lety, ale stále toho moc nevědí. To jsou poznatky z cesty po krkonošských a jizerskohorských střediscích.

Jejich pracovnice (nenarazili jsme na jediného muže) mnohdy zaskočily i tak nezáludné otázky, jako Kde se tady lyžuje a kolik stojí permanentka? „Jděte se zeptat k vlekům,“ slušně nás poslala do háje dívka v Bedřichově. „Došly nám letáky,“ zakabonila se její starší kolegyně v Rokytnici nad Jizerou a tím pro ni práce s našimi maličkostmi skončila. Ve Veselém výletě těsně pod Pecí se dozvídáme, kde prý jezdí nejlevnější vlek, ale paní se zároveň přiznává, že o obou tamních velkých lyžařských areálech neví nic.

A co počasí? Máme raději sjezdovat nebo vyrazit na běžky? „Všude leží mokrý sníh, nahoře je tvrdý,“ tvrdila paní ze střediska Turista v Peci pod Sněžkou. Ač svá slova nijak neupřesnila, ukázalo se, že to byly nejlepší meteorologické informace z celých Krkonoš. Jinde totiž nevěděli nic. „Nevím. A proč to potřebujete vědět?“ kontrovala otázkou pracovnice městského střediska v Harrachově. Neuspěli jsme ani u volně přístupného počítače před budovou. Adresář vzletně nazvaný Služby pro turisty byl totiž úplně prázdný.

Je ošklivo a to je okamžik na jiné sportovní povyražení. „Zajděte si do hotelu Horizont, tam je vše,“ posílá nás paní z Pece pod Sněžkou. Ignoruje tak všechny ostatní možnosti ve městě od kuželek a tenisu až po výstavy. Podobně pochodíme v Rokytnici: „Jděte kilometr nahoru a tam se zeptejte ve sportovní hale.“ Jejich vzorem by naopak mohla být paní v letech, která poskládala z letáků velkorysou nabídku koncertů i sportovních akcí.

„Bazén je v obchodní akademii, bowling ve Svobodě,“ zamyslela se žena za pultíkem střediska u lanovky v Janských Lázních. Po chvíli marného přemýšlení z ní vypadlo: „Abych pravdu řekla, já jsem tady na záskok.“

Co teď? Povyrazit se někam do většího města v okolí. „Jízdní řády máte na autobusové zastávce,“ odkazuje nás paní v Rokytnici na špinavé a potrhané vývěsky. „Chcete do Prahy přes Jablonec nebo Liberec?“ budí v nás naději slečna v Bedřichově. „Jenže já vám neporadím, jak dál. Nemám tady přípoje.“

Zaplať pánbůh aspoň za to všechno. Albrechtice v Jizerských horách dodržují dlouhou polední přestávku a ve špindlerovském Pavilonu dělají v sezoně inventuru. Tam jsme se nedozvěděli vůbec nic.

Co by se měl turista dozvědět

o ubytování - cenu, kvalitu i vzdálenost penzionu či hotelu od lyžařského areálu. Pracovníci by měli dokázat ubytování zajistit;
o lyžování - provoz areálu, ceny skipasů, slevy, možnosti parkování, noční lyžování, typy a náročnost sjezdovek, zpravodajství horské služby o uzavřených běžeckých a sjezdových trasách, aktuální počasí a sněhové zpravodajství;
o sportování - informace o veškerých sportovních aktivitách v oblasti, termíny konání sportovních akcí, ceny vstupného, provozní doby a ceny ve sportovních areálech;
o kultuře - termíny konání a ceny všech kulturních akcí v regionu, informace o památkách či muzeích včetně otevírací doby i ceny vstupného;
o dopravě - dopravní spojení minimálně z dané oblasti a zpět, častěji po celé republice. Dobré infostředisko dokáže zařídit i letenky;
o ostatních službách - kde je možné se dobře najíst, kde se nacházejí a jak mají otevřeno lékařská služba, lékárna či obchody.

Mínění odjinud

Francie, Val Thorens, Eva Rohlíková: Nikdy jsem se nesetkala s vyloženě neochotnou ženou za pultem. Pracovníci bývají příjemní, oblečení v jednotném a vkusném úboru a snaží se pomoci a poradit. Obvykle však nemají rádi šťouravé, zvídavé a neobvyklé otázky turistů, na které musí složitě hledat odpovědi. V takovém případě se jejich ochota vytrácí. Pokud však náhodou nevědí, tak dají alespoň kontakt, na koho se obrátit. A aby si taky trochu přivydělali, sem tam prodávají nějaké to tričko, mapu či katalog a za peníze posílají faxy nebo kopírují. Síť turistických informačních kanceláří je ve Francii velmi rozsáhlá. V každém městečku je alespoň jedna. V posledních letech se turisté nevládnoucí francouzštinou domluví anglicky.

Rakousko, Salcburk, Michael Glück: Naposledy jsem využil infostřediska, když jsem potřeboval urgentní informace z lyžařské oblasti Obertauern, protože jsem tam plánoval víkend. Na webových stránkách jsem našel detailní a aktuální informace. Prohlédl jsem si předpověď počasí i nabídku volného ubytování vše samozřejmě on­line a včetně cen. Podíval jsem se na ceny a typy skipasů a zjistil jsem, že je možné si rovnou zarezervovat místo v restauraci. Díky tomuto servisu jsem si okamžitě spočítal, kolik mě výlet bude stát. Rakouská informační centra řídí turistické asociace v jednotlivých spolkových zemích. Lidé, kteří v nich pracují, jsou buď placeni asociací, nebo jsou to dobrovolníci. Znalosti o regionu, ochota a vstřícnost k zákazníkům jsou na vysoké úrovni a navíc pravidelně kontrolované. Informační centra by měla dát tipy na dobré restaurace i noční život.

Jak se testovalo

Redaktoři MF DNES postupovali jako běžní zákazníci, kteří hledají pro svou rodinu na nadcházející dny ubytování v lyžařském středisku, a zatelefonovali do všech testovaných informačních center. Snažili se získat údaje o lyžařském areálu či sportovní nabídce. Posuzovali, zda dokážou pracovníci informačních center poradit s ubytováním, zda vědí, jak je vzdáleno od lyžařského střediska, nakolik znají lyžařský areál, zda mají informace o uzavřených běžeckých trasách, aktuálním počasí či sportovní nabídce v regionu včetně cen a provozních dob sportovních zařízení.

Informační centra v Krkonoších, Jizerských horách a Beskydech zároveň redaktoři prověřili návštěvou na místě. Při té příležitosti navíc hodnotili, zda jsou pracovníci schopni vyhledat autobusové či vlakové spojení a jestli dokážou poradit, kde se najíst, či vědí, kde jsou samoobsluhy a ostatní obchody a jak mají otevřeno. Hodnotili ochotu pracovníků, otevírací dobu a dostupnost infocentra na Internetu. V případě telefonického kontaktu i osobní návštěvy je celkové hodnocení průměrem obou. Metodika testu byla vypracována ve spolupráci s Asociací turistických informačních center v České republice. Test proběhl koncem ledna.

Autoři:
  • Nejčtenější

Bonus dostanou i malá s. r. o. Příště se na vás vyse..m, řekla ČSSD Schillerová

Poslanci schválili vládní návrh zákona o kompenzačním bonusu pro společníky malých společností s ručením omezeným....

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Nakupoval vlastní pizzu a vydělal. Využil chyby donáškové služby

Majitel americké pizzerie díky chybě rozvážkové služby DoorDash vydělal stovky dolarů. V aplikaci firma totiž nabízela...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Umýt ruce či za plexisklo. Fastfoody se připravují na otevření

Řetězce rychlého občerstvení se připravují na pondělní otevření poboček po 72 dnech. Snižují počty míst v interiérech....

Inspekce zakázala konzervy s jedovatou houbou, k dostání byly v Praze

Státní zemědělská a potravinářská inspekce varuje před otravou houbami. V plechovce s názvem Murklor, která podle české...

Ceny jablek vzrostly o čtyřicet procent, může za to špatná loňská úroda

Ceny jablek v dubnu meziročně vzrostly. Důvodem je loňská neúroda v Evropě a z ní plynoucí nízké zásoby, uvedli...

Paliva se konečně odrážejí ode dna. Roste cena ropy a uvolňují se omezení

Ještě minulý týden si ceny pohonných hmot v Česku sáhly na své dno, kdy byly nejlevnější od krize v roce 2009. Podle...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Statistik: V Česku epidemie nebyla a není. Proto nevíme, kdy „skončí“

Jak probíhalo šíření nákazy virem SARS-CoV-2, zatím zcela přesně zmapováno není. V každém případě však slovo epidemie...

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Milenec? Ano, ale nezapomínejte na důležitá pravidla nevěry

Nejen muži, ale i ženy často utíkají za potěchou mimo domov. Hledají si milence, který jim dá to, co ve vlastní ložnici...

Monika Bagárová porodila. Dcera dostala jméno po mamince Muradova

Zpěvačka a porotkyně SuperStar Monika Bagárová (25) je maminkou. Se šťastnou novinkou se pochlubila fanouškům na...