Penny Market nabízel falšované masné konzervy.

Penny Market nabízel falšované masné konzervy. | foto: SZPI

Jedinečná nabídka. Penny Market nabízel v akci falšované masové konzervy

  • 346
Státní zemědělská a potravinářská inspekce narazila v Penny Marketu na mimořádně rozsáhlé falšování. Řetězec nabízel v akci masové konzervy od polské firmy Pamapol, které obsahovaly o čtvrtinu méně masa. Nešlo o náhodu. Podle kontroly výrobce povýšil falšování na součást konkurenčního boje.

Jedinečná nabídka, lákal titulek u obrázku se skleničkou masa ve vlastní šťávě. Ve svém akčním letáku nabízel Penny Market třísetgramový výrobek za 29,90 koruny. Konzerva měla mít 89 procent masa, ale její obsah byl o dost chudší - měla jen 69,3 procenta vepřového. 

Zjistila to Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI). Stejně jako skutečnost, že nešlo o ojedinělý případ. Také v dalších výrobcích a šaržích stejného polského výrobce Pamapol S.A. bylo výrazně méně masa než slibovala etiketa. Firma falšovala i maso šlechtické se šunkou, inspekce přitom konstatovala, že nešlo o náhodu. Problém se týkal pěti různých šarží, ukázala laboratorní analýza.

Penny Market nabízel falšované masné konzervy.
Penny Market nabízel falšované masné konzervy.

Nejméně nápadná byla šarže šlechtického masa se šunkou, kde chybělo 14,5 procent masa. Etiketa uváděla 86 procent, analýza ukázala jen 71,5 procenta. U jedné šarže masa ve vlastní šťávě chybělo 19,7 procenta masa, což bylo nejvíce.

Inspekce zahájí s Penny Marketem správní řízení o uložení pokuty. Zároveň mu uložila přechodné opatření, aby veškeré další šarže výrobků výrobce Pamapol před uvedením na trh nechal na vlastní náklady analyzovat v akreditované laboratoři.

Potravinářská komora (PK ČR) dlouhodobě poukazuje na to, že v akcích se prodávají výrobky s výrazně nižší kvalitou, a to v převážně většině právě z Polska. „U polských výrobců si obchodní řetězce objednávají pro akce výrobky s naprosto zoufalou kvalitou, které zde potom nabízí českým spotřebitelům jako výhodnou koupi,“ napsal iDNES.cz prezident PK ČR Miroslav Toman.

„Potravinářská komora dlouhodobě bojuje za výrazné snížení obrovského podílu akcí, kdy se v ČR prodá více než 50 % všech výrobků v tomto modelu, zatímco v zemích původní EU se tento podíl pohybuje mezi 15 - 20 %. Čeští spotřebitelé by měli dávat přednost českým výrobkům, které jsou pod přísnou a trvalou kontrolou našich dozorových orgánů,“ dodává Toman.