Kontrolovat tašky v obchodech nemohou prodavači ani ochranka

aktualizováno 
Velké samoobsluhy a supermarkety jsou ideálním místem pro nepoctivce, kteří se chtějí bezplatně obohatit. Bohužel na to doplácejí i poctiví zákazníci, neboť nejčastější obranou, kterou obchodníci používají proti zlodějům v prodejnách, bývají namátkové kontroly tašek a košíků se zbožím. Klasický případ popsala ve svém dopise Iveta Tomečková ze Šternberka. "Jeden ze zákazníků místního supermarketu si vybral různé zboží, odešel k pokladně a po zaplacení si zboží začal skládat z vozíku do své nákupní tašky. V té chvíli jej vedoucí supermarketu požádala o předložení jeho tašky k nahlédnutí, neboť prý potřebuje zjistit, zda pokladní namarkovala veškeré nakoupené zboží. Když to odmítl s tím, že nemá čas, a chtěl odejít, požádala vedoucí člena ochranky, aby zákazníka zadržel," napsala Iveta Tomečková.

Kontrolovat může jen policista

Přestože jsou namátkové kontroly tašek či zadržování zákazníků, kteří nechtějí ukázat jejich obsah, v mnohých obchodech běžné, náš právní řád je nedovoluje. Osobní věci může kontrolovat pouze policie, ale nikoli prodavači, pokladní nebo jiní zaměstnanci prodejny. Nemohou to dělat ani tehdy, visí-li v prodejně u vchodu cedule upozorňující zákazníky, že se svým nákupem dobrovolně zavazují k prohlídce. "Po zaplacení již patří zboží zákazníkovi a zaměstnanci prodejny nemají právo ho kontrolovat," potvrzuje právnička České obchodní inspekce Vladimíra Brádlová. Podle ní by byla namátková kontrola nákupu možná pouze tehdy, kdyby s tím zákazník souhlasil.

Ochranka může jen hlídat

Kontrolovat nákupní tašku zákazníka bez jeho souhlasu, nebo dokonce zjišťovat jeho totožnost nemají ani pracovníci bezpečnostních agentur. "Člen ochranky může mít sebekrásnější uniformu a být ověnčený sebevíce zbraněmi, ale nemá více práv než kdokoli jiný v prodejně," tvrdí pražský právník Prokop Ječný. Jestliže tedy zajímá uniformovaného svalovce obsah zákazníkovy tašky, nesmí se hned ohánět pistolí a zastrašovat jej. Mnohdy vylekaného zákazníka by měl naopak upozornit, že předložení nákupní tašky není jeho povinností a může se dobrovolně rozhodnout, zda chce pracovníkovi bezpečnostní agentury ukázat, kolik rohlíků a másla má ve své nákupní tašce.

Nákupy v Makru mají jiná pravidla

V některých typech obchodů jsou kontroly běžné a legální. Příkladem jsou prodejny Makro, v nichž musí každý zákazník absolvovat po zaplacení ještě výstupní kontrolu svého nákupu. "V Makru je to jiné než v klasických obchodech, neboť našimi zákazníky jsou podnikatelé a jejich nákupy se řídí jinými zákony," vysvětluje právník Prokop Ječný. Zatímco v klasických obchodech platí Občanský zákoník a zboží patří zákazníkovi od okamžiku, kdy je zaplatí, v Makru je to podle Obchodního zákoníku až po absolvování výstupní kontroly. Do té doby je zboží majetkem prodejce, a jeho pracovníci tedy mají právo kontrolovat, co si podnikatelé odvážejí ve vozících.

Zadržet zloděje může každý

Obchodníci i ochranka nejsou proti nepoctivým zákazníkům zcela bezbranní. Mají-li důvodné podezření, že zákazník něco ukradl, mohou jej zadržet a přivolat policii. To však může udělat i kdokoli jiný. Až do příjezdu policistů však stále nemusí zadržený člověk sdělovat komukoli své jméno či ukazovat obsah kapes a nákupní tašky. "Policistům trvá příjezd dost dlouho na to, abychom mohli zloděje v prodejně udržet," postěžoval si před časem jednatel společnosti Rossmann Marcel Kennedy. Přetahování s podezřelým zákazníkem, který nehodlá trávit čas čekáním na policisty, však není vždy nutné. "Někdy mohou být dostatečným důkazem krádeže záznamy kamer umístěných v prodejně," nabízí jedno z možných řešení právník Prokop Ječný. Každé zadržení, byť podezřelého zákazníka, nebo jeho obvinění z krádeže by měli v prodejně pečlivě zvažovat. Ukáže-li se později, že bylo bezdůvodné a neoprávněné, může se poškozený bránit například žalobou na ochranu osobnosti a žádat náhradu ušlého zisku způsobeného zdržením v prodejně. Při bezdůvodném obvinění z krádeže může také obvinit pracovníka prodejny z urážky na cti.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

České Vánoce jsou levnější než slovenské. Může za to růst mezd

Dárky, ilustrace

Příjmy Čechů i Slováků v posledních letech rostly, a tak i Vánoce jsou pro průměrné domácnosti obou zemí „levnější“....

TEST DNES: Úplné výsledky testu ovocných smoothie

Ilustrační snímek

MF DNES otestovala čtrnáct vzorků smoothie koupených v obchodních řetězcích, e-shopech a specializovaných ovocných...

TEST DNES: Výsledky testu rychlosti nákupů před svátky

Ilustrační snímek

V testu jsme měřili čas, který stráví zákazníci vybraných obchodů při samotném nákupu, ve frontě před pokladnou a při...

Najdete na iDNES.cz