Jiné krémy zase pokožku pěkně zklidní a hydratují tak, že vydrží vláčná celý den. Nestačí totiž jen číst údaje pod názvem, kde výrobce slibuje zaručené účinky. Co tyto přípravky opravdu obsahují a v jakém množství, se každý dozví teprve ze složení. A to je právě uvedeno na zadní straně výrobku, leckdy velice malým písmem.
Redakce MF DNES zakoupila několik náhodně vybraných přípravků, které používá většina lidí, a Dagmar Jírová ze Státního zdravotního ústavu v Praze rozluštila, co všechno obsahují, a vysvětlila význam složení, uvedeného na zadní straně etikety. )
V kosmetických výrobcích, které jsou určeny k péči o pleť, bývá obecně nejvíce vody. Na dalších místech v pořadí složení jsou tuky, emulgátory, které krém spojí v homogenní celek, pak konzervační látky, parfémy a barviva.
To, že výrobce slibuje například sprchový gel nabitý energií a obohacený přírodními výtažky guarany, ještě neznamená, že po koupeli se z vás stane vrcholový sportovec. Výtažek z guarany je uveden ve složení až na samém konci, to znamená, že ho tam bude jen neznatelné množství.
"A vzhledem k tomu, že při sprchování se do přímého styku s lidským tělem dostane jen omezeně, zůstává otázkou, kolik se té nabité energie podaří tělu předat," poznamenává Jírová.
Pokud je na výrobku uvedeno šetrné pH, mělo by se pohybovat v rozmezí 5,5 až 7.
Velice často se na obalech objevuje údaj "dermatologicky testováno". Co si pod tím představit?
"To znamená, ža byla provedena kontrolovaná studie pod dohledem dermatologa. Aby bylo možno dostatečně správně statisticky vyhodnotit výsledky, provádí se zpravidla na 50, ale i stovkách dobrovolnících," uvádí odbornice, která výrobky posuzovala.
Šampon s výtažky z okurky a listu aloe tyto suroviny opravdu obsahuje v dostatečném množství, protože jsou uvedeny na předních místech složení. Je také důkladně zakonzervován, kromě parabenů obsahuje i konzervanty z další chemické skupiny.
Ve většině kosmetických výrobků je přítomný UV filtr, který chrání před malými dávkami záření. Rozhodně však nejde o výrobky, které by byly určeny jako ochranné prostředky ke slunění.
Významnými složkami kosmetických výrobků jsou i barviva a parfémy určující jejich příjemnou vůni. I ty však mají bohužel vesměs schopnost ve vyšší koncentraci kůži dráždit, případně navodit alergii.
Dobré je, když se všechny parfémové složky vejdou pod jednotný název PARFUM, tam je pak zaručeno jejich omezené množství. Ne každému se to bude líbit, ale ideální kosmetika je ta, která nevoní. Pigmenty určují odpovídající zabarvení výrobku a bývají označené písmeny CI a příslušným číslem barvy.
U kosmetických prostředků, které jsou vyrobené jako hypoalergenní, nebo pro citlivou pokožku je omezeno množství dráždivých a alergenních látek na minimum, případně tam vůbec nejsou. Jako základní složky jsou použity suroviny, které kůži zklidňují, brání jejímu vysoušení, zarudnutí, svědění, pálení (například glycerin, deriváty lanolinu, urea, AHA kyseliny, silikony, rostlinné extrakty, minerály). Zásadní význam tu má však vhodná forma obalu. Ideální je tuba, nebo lahvička s malým otvorem, protože by se mělo zabránit zabránit přímému styku uživatele s obsahem.
Symbol otevřené krabičky s číslem udává, do kolika měsíců by se měl prostředek po otevření spotřebovat. Pohybuje se mezi 12 až 30, trvanlivost kosmetických výrobků bývá dva až pět let.