* V jednom olomouckém obchodě obuví si Alena Severová vybrala dvoje boty a šla zaplatit k pokladně bankovní kartou, jejíž logo bylo nalepené na dveřích. »Počítač to nebere,« zněla reakce prodavačky na podanou kartu. Udivenou zákaznici potom pokladní nasměrovala: »Naproti je bankomat.« Podle Anny Severové jí prodavačka navíc naznačila, že pokud si pro peníze do bankomatu nedojde, nemusí nic kupovat. »Obchodník přece chce mít zisk a odmítnutí peněz, byť by byly v elektronické formě, prostě nechápu,« uvádí Alena Severová.
Nikdo nemůže nutit obchodníky k akceptování platebních karet, ale zákazníci mohou zajít jinam, kde jsou už o něco dále a karty berou. Tlak konkurence se tak v minulých letech projevil například u benzinových pump, kde je výjimečný ten podnik, kde karty nelze použít.
* Několik čtenářů se v poslední době dotazovalo na testy kinofilmů. Poslední zveřejnil TEST DNES před dvěma lety, protože tuzemské i zahraniční nezávislé testy v akreditovaných zkušebnách opakovaně prokazují známou skutečnost: všechny značkové kinofilmy jsou pro amatérské fotografování dobré. Chybu může udělat zákazník pouze v případě, že koupí film ve zcela neznámé krabičce nebo na stánku, když venku mrzne či prší nebo pálí slunce. Test filmů z tržnic po celé republice vyšel naposledy 16. září 1998. (kt)
* Redakce dostala za poslední rok také několik stížností na cestovní kanceláře, které mění podmínky zájezdů těsně před odjezdem. V takových případech vždy záleží na obsahu konkrétní smlouvy, kterou klient s cestovní kanceláří podepíše, a rada v tomto případě zní: pečlivě si přečíst a zvážit podmínky smlouvy před jejím podpisem. (aku)