Pondělí 9. prosince 2019, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 9. prosince 2019 Vratislav

Firmy pronikají s reklamou na blogy. Zkušenost má také iDNES.cz

  8:40aktualizováno  18:02
Internet je lákavou reklamní plochou, zejména když je na ni možné umístit něco zdarma. Na blozích serverů iDNES.cz, Lidovky.cz a Deník.cz se objevilo několik reklamních textů, které mimo jiné vychvalovaly spuštění platebního systému PaySec. Ten připravuje ČSOB.

Blog Natálie Koudelkové | foto: iDNES.cz

Blogy na jednotlivých portálech založily "studentky se zájmem o dění kolem". Portfolio jejich textů ale zůstalo poměrně úzké a navíc velmi podobné. Kromě chvály PaySecu, což má být česká obdoba systému pro internetové platby PayPal, se objevila také kritika ceny prémiových esesemesk mobilních operátorů.

Na případ upozornil v úterý server Online žurnalistika a texty vzápětí ze serverů zmizely. V redakčním systému iDNES.cz ale zůstaly uchovány.

Z textů se mohli čtenáři mimo jiné dozvědět, že se chystá obdoba českého PayPalu, jmenuje se PaySec. Natálie se na něj těší a ČSOB je podle ní zárukou dobře fungujícího servisu.

. natálie koudelková a paysec

"...Připravuje ho ČSOB, což dává naději, že by mohlo jít o vskutku komplexní řešení s dobrou podporou a vysokou mírou důvěryhodnosti..."

ČSOB nechce mít s texty nic společného. Mluvčí Marek Roll nicméně připouští, že banka reklamní agentuře Bison and Rose zadala, aby blogery oslovila. Jak konkrétně měla spolupráce vypadat, říct nechtěl. Neuvedl ani, zda banka o textech věděla.

Na iDNES.cz byl přitom ten nejstarší zveřejněn před měsícem. Mluvčí na přímou otázku pouze opakoval, že je to věc PR agentury, nikoli banky.

Prý za to může stážistka
I agentura Bison and Rose, z jejíchž IP adres kdosi do blogů přispíval, ale tvrdí, že na straně jejích zaměstnanců se chyba nestala. Podle Romana Šmída z firmy šlo o vlastní aktivitu stážistky, se kterou se už agentura rozloučila. Co by studentku k takovému jednání vedlo, je těžké zjistit. Šmíd její jméno prozradit nechtěl a telefonní číslo, které udala při zakládání blogu na iDNES.cz, neexistuje. Takový argument ale sotva obstojí, firma je za své zaměstnance zodpovědná, byť by byli jen na stáži.

Reklamní blogování ale protiprávní není. Podle Jana Hladkého z advokátní kanceláře Havel & Holásek se sice jedná o skrytou reklamu, problém však může nastat s porušením etického kodexu, nikoliv zákona. Minimálně do chvíle, kdy se blog nenaváží do konkurence. To by se jednalo o nekalou soutěž.

. mluvčí čsob

Od aktivity PR agentury se distancujeme

Jak přesně  znělo vaše zadání?
Naše zadání znělo oslovit oficiálně nějaké blogery, kteří fungují v té komunitě, a nabídnout jim... Od těch textů se jednoznačně distancujeme.

Takže jste ale chtěli oslovit blogery?
Ano. Stejně jako pracujeme s novináři, tak se dá pracovat i s blogery.

A v čem byla tedy ta realizace špatná?
My jsme chtěli oslovit blogery tématy, která se toho týkají, a chtěli jsme znát jejich názor, co si o tom myslí, případně je i nějak zapojit do spolupráce atd.

Chtěli jste jim tedy ten systém nějak blíž představit?
Já bych to takhle blíže nespecifikoval. Rád bych zůstal v obecné rovině, která říká, chtěli jsme oslovit blogery. 

A věděli jste o textech, které se v blozích objevily?
Tohleto byla čistě akce agentury. A s těmi texty nemáme nic společného.

Neexistující Klára Franková se ve svém blogu navážela do platebního systému mBank, a to by mohl být problém. Podle mluvčího Tomáše Vyšohlída nyní banka zvažuje, že se obrátí na právníky.

I mBank nicméně měla s etikou na internetu problém, a to na Slovensku. Před několika měsíci se na slovenských webech objevila aktivita "Iniciativa proti skrytým poplatkom". Přestože se na první pohled tvářila jako občanská iniciativa, byla to reklamní akce. Věcí se zabývala i slovenská rada pro reklamu, podle které byl případ v rozporu s etickým kodexem. Česká pobočka podobné způsoby nepoužívá a ani to nemá zapotřebí, tvrdí mluvčí.

Síla blogů
Firmy a reklamní agentury se ale budou zřejmě obracet na blogery častěji. Blogerská komunita totiž nabírá na síle a její čtenáři také. Navíc příspěvek psaný "nezávislým" blogerem působí přesvědčivěji než tisková zpráva reklamní agentury. Blogování navíc právně upraveno není. Pokud firma například nepomlouvá konkurenci, žádné zákony neporušuje.

Podle kreativního ředitele reklamní agentury Konektor Martina Charváta jsou blogy v podstatě otevřeným fórem, které lze jen velmi těžko nějakým způsobem omezovat. Lidé na nich totiž vyjadřují svůj soukromý názor.

"Jde o nástroj, který je využíván velmi často. Daleko častěji, než si většina lidí myslí. Je to ale regulérní nástroj PR. Blogy mohou psát všichni a je na každém, co do něj napíše. Na čtenáři pak zase je, jak si sdělení přebere," říká Charvát. 

Jestli bloger skutečně píše sám za sebe, nebo za nějakou firmu, je podle Charváta každého věc. Reklamy z blogů tak zmizí jen těžko, český právní řád takovou reklamu nijak neupravuje.

. studentky blogují

Blogy už z webů zmizely

Klára Franková - Lidovky.cz 
Martina Novotná - Deník.cz (Archiv Googlu)
Natálie Koudelková - iDNES.cz 

Je v pořádku, že se firmy propagují v blozích?

celkem hlasů: 2891

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 2. května 2008. Anketa je uzavřena.

Ne, je to neetické 1746
Ano, blog je otevřené fórum 863
Je to na hraně 282
Autoři: ,
  • Nejčtenější

Firma přišla o miliony, při Black Friday kvůli chybě nabízela slevu 97 %

Švédská technologická firma Foreo, která působí i v Česku, nadělila během akce Black Friday kvůli cenové chybě svým...

Je nemravné mít na jogurtu přirážku sto procent, řekl ministr Toman

Kontrola dvojí kvality bude mířit zejména na nadnárodní potravinářské firmy, ty české s ní problém neměly. Ministr...

Jak se podvádí na EET: účtenky se smyšleným kódem i snižování tržeb

Falešná účtenka nebo její nevydání. Finanční správa popisuje, jak podnikatelé upravují software v pokladnách, aby...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda Auto vyplatí zaměstnancům další prémie, na Vánoce vyhlásí dovolenou

Prémii deset tisíc korun za výkon v roce 2019 vyplatí do konce týdne zhruba třiceti tisícům tarifních zaměstnanců...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Hořký čaj? Nesmysl! Pediatr v knize vyvrací mýty o domácím léčení dětí

Hradecký dětský lékař Ladislav Hanousek vydal knihu Maminko, není mi dobře, která má rodičům pomoci s léčbou i výchovou...

  • Další z rubriky
Premium

Ekologie tam a nazpět. Do plechovek se stáčí už i voda nebo víno

Nový „zelený“ materiál, lepší než plasty. Tak bývá v poslední době často označován hliník a výrobci plechovek nestíhají...

Premium

Šampon i aviváž na váhu. Zboží bez obalů si našlo cestu na trh

Prodej bez obalů se šíří z malých prodejen do větších obchodů, zatím převážně drogistických. První krůčky jsou však...

Premium

Test online nákupů z Číny: levné, snadné, ale na zboží si počkáte

Stačí pár kliknutí myší a košík v dalekém Šen–čenu máte za pár korun plný zbytečností. Dorazí za tři týdny, chvíli...

Mluvili rusky a anglicky, tak je obsluha natáhla. Případů přibývá

Případů diskriminace cizinců v českých provozovnách přibývá. Česká obchodní inspekce během třetího čtvrtletí zjistila...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz