Volat a surfovat levně jako firmy? Sdružení verbuje do aukce tarifů

  1:00aktualizováno  1:00
Spotřebitelské sdružení dTest, které tisícům domácností v hromadné aukci vyjednalo levnější plyn a elektřinu, se pouští do obdobné akce na poli telekomunikací. Po vzoru úřadů a firem chce prostřednictvím objednávky velkého množství simkaret dosáhnout na zlomek ceníkových tarifů.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Rozdíl mezi cenami mobilních služeb pro firmy, úřady a obyčejné spotřebitele, je v poslední době na českém trhu opět velmi výrazný. Důkazů o tom, jak ostrý konkurenční boj sráží ceny pro státní instituce a firmy dolů je plný registr smluv (o fenoménu trendu jsme psali zde a zde).

V půlce dubna potom necitlivým chlubením, že jeho úřad volá a čerpá data za „polské” ceny, debatu opět rozvířil ministr financí Andrej Babiš.

18.dubna 2017 v 16:44, příspěvek archivován: 02.května 2017 v 19:52

Tak jsme pro @MinFinCZ vyjednali levné mobilní tarify za polské ceny. Datový tarif s 10 GB za 109 Kč měsíčně https://t.co/qGtf5tkahc

Vyprovokoval tím i vznik iniciativy nazvané Andrejův tarif, která se snaží dát dohromady co největší počet lidí, a s nimi zatlačit na operátory. Cílem je vyjednat alespoň takové podmínky, jaké mají k dispozici zaměstnanci ministerstva financí (kolegové psali zde). Tedy 163 korun za neomezené volání, SMS a 10 GB dat. Ceníkové tarify pro individuální zákazníky jsou více než čtyřnásobně dražší a nabízí jen zlomek dat.

„Kdo nevyjednává, nesmí se pak zlobit na ceny“

K hromadnému vyjednávání paradoxně spotřebitele nedávno vyzval i šéf lobbistické organizace operátorů Jiří Grund.

“Znám spousta lidí, kteří se spojí v rámci rodiny, dají dohromady deset až patnáct čísel. A já jsem přesvědčen, že tak vyjednají lepší ceny. Buď chceme mít nízké ceny a tak vyjednávejme, protože žijeme v konkurenci a nebo nechceme vyjednávat, ale pak se nesmíme zlobit, že ty ceny nejsou takové,” řekl minulý čtvrtek na Českém Rozhlase Plus ředitel Asociace provozovatelů mobilních sítí.

Do podobného boje se nyní pouští i největší české spotřebitelské sdružení dTest. „Pokud přijdete za svým operátorem jako jednotlivec, pravděpodobně vás odkáže na standardní ceník, který vás příliš nepotěší. Věříme, že když operátory oslovíme jako silná skupina mnoha tisíců zákazníků, budou motivovaní nabídnout lepší cenu,” zdůvodňuje aktuální krok ředitel dTestu Martin Černý.

Fungovat to má skoro stejně, jako u předchozích aukcí energií, které dTest pořádal. Během středy začne na adrese chcivyhodnejsitarif.cz registrace, do které se může nezávazně přihlásit kdokoli. Na základě sebraných dat potom dTest vyhodnotí parametry několika nejpoptávanějších tarifů. Například 1 000 minut a 1 000 SMS a k tomu 10 GB dat.

O podobně definované tarify potom dTest nechá v aukci se poprat jak síťové, tak „virtuální” operátory. Kdo nabídne nejnižší cenu, vyhraje a dTest potom osloví přihlášené spotřebitele, zda chtějí na vítězný tarif přejít.

V Brně s podobnou iniciativou nepochodili

Klíčové bude, jaký zájem projeví o nabídku operátoři, v čele s trojicí velkých. Když se loni na podzim o podobnou akci pokusil pro obyvatele Brna-střed tamní radní Svatopluk Bartík, výsledek byl nulový. V den, kdy se měly otevírat obálky, nebylo co. Žádná nabídka totiž nedorazila (psali jsme zde).

Analýza: Mobilní trh je zase křivý jak šavle. Jen vyvolení volají levněji

Akce dTestu se ale v mnohém liší. Přihlásit se do ní může kdokoli, ne jen obyvatelé s bydlištěm v určité městské části. Zároveň může mít dTest už v době aukce tisíce či desetitisíce (byť nezávazně) registrovaných zájemců. Tento postup si koneckonců spotřebitelské sdružení už dvakrát při aukcích na dodavatele plynu a elektřiny.

Do té první vypsané předloni se přihlásilo přes 74 tisíc domácností a 22 tisíc z nich potom dodavatele skutečně změnilo. Podle údajů dTestu přestoupivší průměrně ročně ušetřili 2 883 korun za elektřinu a 8 707 korun za plyn.

Druhá aukce energií, která vyvrcholila letos, už tak úspěšná nebyla. Přihlásilo se do ní o dvacet tisíc zájemců méně a vydražená cena byla vyšší než v prvním případě. Definitivně rozhodnout o přestupu se registrovaní zájemci měli do konce dubna. Podle právníka dTestu Lukáše Zeleného jejich počet ještě zkraje prvního květnového pracovního týdne nebyl známý. Odhaduje ale, že půjde o jednotky tisíc.

Přejít na jiný tarif může být nákladné

Přechod na vysoutěžený tarif má ale u mobilních operátorů ještě jednu překážku. Pokud má zákazník podepsanou smlouvu na dobu určitou jinde, může se z ní vyvázat jen tím, že zaplatí pětinu zbývajícího úvazku. Bezplatně může odejít jen v případě, že mu zrovna operátor mění podmínky smlouvy k horšímu.

Právě ve Sněmovně projednávaná novela zákona o elektronických komunikacích má zavést, že beztrestné bude pro zákazníka ukončení smlouvy při jakékoli změně ze strany operátora (o novele jsme psali zde).

Autor:

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Obchod s vyřazeným zbožím skupuje věci, které nechtějí ani některé řetězce

ilustrační snímek

Skleničky, hrnečky, brýle, baterie, džíny, sekačky na trávu, sponky do vlasů nebo krém na ruce, to je jen zlomek toho,...

Kdo „podojil“ Slušovice. O konci družstva s kriminálním pozadím se mlčí

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Konec známého socialistického jednotného zemědělského družstva v obci Slušovice na počátku 90. let měl kriminální...

Hypermarkety začaly znovu brát stravenky. Pokladny rozdělí nákup

pokladní, ilustrační snímek

Velké obchody v Česku až na výjimky opět berou stravenky. Od června je možné jimi platit i za nákupy potravin v...

Další z rubriky

TEST DNES: Pšeničné pivo z velkých pivovarů dopadlo lépe než to z malých

Ilustrační snímek

Pšeničné pivo se skvěle hodí do letních veder. Je lehké, osvěžující, nakyslé, má málo alkoholu... Musíte si ovšem dobře...

TEST DNES: Úplné výsledky testu koupených máků

Makový závin

MF DNES otestovala jednadvacet vzorků máku z obchodních řetězců, e-shopů s potravinami i specializovaných internetových...

Obalům zvoní hrana. Ekologie začíná u prodejců potravin hrát větší roli

E-shop Košík.cz vykročil k bezobalové budoucnosti. Spojil síly s technologickou...

Obchodů, které se specializují na bezobalový prodej, v Česku přibývá. Vybraný sortiment ve vratných nádobách nabízí...

Najdete na iDNES.cz