Distributor nápoje Bari klame spotřebitele,ale nemůže být potrestán

  12:12aktualizováno  12:12
- Pozorný zákazník by si sotva koupil litrovou krabici multivitaminového nápoje Bari Goldine 13, kterou za dvaatřicet korun nabízejí obchody Ahoj. Od koupě by ho odradily rozporné informace na obale. Českým zákazníkům je výrobek nabízen jako 100% multivitaminový nápoj, zatímco německy a anglicky mluvícím jako nektar, tedy nápoj s polovičním podílem ovoce.
Kdo by zkoumal údaje podrobněji, našel by rozporů ještě víc. Cizojazyčné texty říkají, že nápoj je slazen umělým sladidlem. O tom však není v českém textu ani zmínka. Zato jsou v něm uvedena barviva, která zase pro změnu chybějí v německém textu. Co z toho si má zákazník vybrat? Nejspíš ani sama firma Oriental z Prahy 4, která je uvedena na obale jako výrobce, ve skutečnosti je však distributorem nápojů německé firmy Bari, neví, co nabízí. Barviva totiž v nápoji ve skutečnosti nejsou, zato umělé sladidlo ano. Zjistila to Česká zemědělská a potravinářská inspekce, která se podezřelým nápojem na základě podnětu MF DNES zabývala. A pozastavila distribuci nápoje, dokud nebude označen správným způsobem. Jenže firma Tropicana Drinks, nástupce společnosti Oriental Praha, nařízení inspekce vyřešila svérázným způsobem. Na krabice sice nalepila přelepky s českým nápisem Multivitaminový nektar ze 13 druhů ovoce s obsahem ovoce 50 %, ale na druhé straně zároveň ponechala i původní označení 100 %. Nic se tedy nezměnilo, zákazník je klamán dál. V obchodech Ahoj se nápoj dál prodává s označením džus. Majitel distribuční firmy Vladimír Bělonohý říká, že obaly byly připraveny původně pro stoprocentní džus, který chtěli z Německa dovážet. »Ten by však byl pro český trh strašně drahý.« Nevysvětluje ale, proč tedy byl v rozporu český text s cizojazyčným. Paradoxem je, že ČZPI nemůže výrobce postihnout za záměrné klamání spotřebitele, protože předpisy přesně nedefinují, co to je stoprocentní nápoj. Označení »100 %« se používá pro džusy (správně ovocné šťávy), kde 100 % znamená podíl ovocné šťávy. A »nápoj« zákon zase chápe jako ochucený nealkoholický nápoj vyrobený z ovocných šťáv s podílem ovoce mezi šesti a dvanácti procenty. »Tím, že výrobce v názvu použil slovo nápoj, vlastně zařadil svůj výrobek do jiné kategorie. A stoprocentní je něco, co říká navíc, a co se nemusí vztahovat k podílu ovoce,« vysvětluje ředitelka pražského inspektorátu ČZPI Inka Laudová výklad právníků inspekce. Jenže Vladimír Bělonohý se netají tím, že nápoj je nektar. »V krabicích je to, co je uvedeno na přelepce, to znamená nektar,« odpovídá na otázku, která z obou informací tedy platí. A sám přiznává, že původní nápis klamal zákazníka.


Multivitamínový nápoj

Multivitamínový nápoj

Multivitamínový nápoj

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Témata: Test iDNES.cz

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

Rizoto za stovku, doprava a balné za 70 korun. Testovali jsme rozvoz jídel

Ilustrační snímek

MF DNES otestovala v krajských městech firmy, které rozvážejí jídlo. Dobrá zpráva je, že většina kurýrů přijela včas a...

TEST DNES: Úplné výsledky testu online lékáren

Ilustrační snímek

MF DNES otestovala osmnáct online lékáren. Do výběru jsme zařadili velké lékárenské řetězce i menší regionální lékárny...

Energetické nápoje pije každý desátý sedmák v Česku, zjistili vědci

Energetické drinky.

Slazené nápoje jsou u dětí několik let na ústupu. Vědci z Univerzity Palackého v Olomouci ovšem varují před jejich...

Najdete na iDNES.cz