Čtvrtek 28. května 2020, svátek má Vilém
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 28. května 2020 Vilém

Co nám hypermarkety daly a vzaly?

  14:33aktualizováno  14:33
U každé nové stavby obří nákupní haly se opakuje to samé. Malí obchodníci z okolí se třesou obavami z konkurence, antiglobalizátoři demonstrují proti obchodním řetězcům ničícím tradiční lidské vztahy, ale zákazníci jásají. Mají proč? Jak kdy. Velký výběr zboží, kulturnější nákupní prostředí a nižší ceny, to jsou největší výhody hyper a supermarketů, na kterých se shodují odborníci i zákazníci. A nevýhody?

"Velkoprodejny připravují zákazníka o peníze za nákup věcí, které by si normálně nekoupil a čas, který musí strávit jejich procházením," soudí analytik Moderního obchodu Tomáš Hájek. Sociologové zase hovoří v souvislosti s rodinnými výlety do velkých obchodních středisek o konzumním způsobu života.

Výběr je neomezený

Nejdůležitější kladem nových velkoprodejen je podle Tomáše Krásného ze společnosti Incoma svoboda výběru: "Když si vzpomenete na dobu před dvanácti lety a nakupování a srovnáte ji se dneškem, je to diametrální rozdíl. Navíc obchodní řetězce a nízké ceny v nich působí jako inflační brzda, což prospívá i ekonomickému vývoji země."

Výrazně se změnila kvalita nakupování, vznikly nové nákupní komplexy, které splňují všechny hygienické požadavky. "V jednom místě a kulturním prostředí najde zákazník za slušné ceny širokou nabídku zboží a řadu dalších doplňkových služeb," shrnuje klady tohoto nakupování Tomáš Hájek.

Podle zkušeností pracovníků České zemědělské a potravinářské inspekce se také prošlé a zkažené potraviny najdou obvykle už jen v menších obchodech, v supermarketech jsou výjimkou. Prodavači tam navíc dbají na takové zdánlivé maličkosti, jako je oddělený prodej syrového masa a uzenin určených k okamžité spotřebě, pečivo berou kleštičkami a maso v rukavicích.

A nejen to. Tomáš Krásný zase upozorňuje na pozitivní vliv zahraničních obchodních řetězců na tuzemské dodavatele: "Jejich zboží vypadá úplně jinak než dřív, navíc jsou čeští dodavatelé ochotni dodávat i malé série výrobků a jsou přizpůsobivější než mnozí zahraniční."

Poradit si musí každý sám

Ve velkých prodejnách není snadné zjistit o zboží něco navíc, protože narazit na prodavače mimo pokladen a pultu s lahůdkami a masem je v hypermarketu a supermarketu většinou velmi těžké. "Kupovala jsem na poslední chvíli v hypermarketu běžky a potřebovala poradit kvůli vhodnému vázání. Asi dvacet minut jsem sháněla odborného prodavače, a když se mi to konečně podařilo, stejně jsem se podstatné informace nedozvěděla," říká Soňa Malá z Prahy. To potvrzuje i odborník Tomáš Hájek: "Kvalitní prodavač je opravdu zatím nedostatkovým 'zbožím'."

Ceny v hypermarketech jsou sice v průměru o deset procent nižší než v supermarketech, ale ten, kdo v nich dokáže nakoupit jen to, co opravdu potřebuje, je raritou podobnou výskytu bílých jelenů ve volné přírodě. A i když rodina na velkém nákupu do zásoby ušetří, nakonec často ani o tak velikou úsporu nejde. Zvláště děti, když vidí plnou lednici, začnou jíst o sto šest. "Raději už sladkosti či jogurty do zásoby nenakupuji, protože ačkoliv dětem běžně stačí ke svačině jeden jogurt, pokud vidí, že jich je plná lednice, snědí klidně dva až tři najednou," potvrzuje maminka dvou kluků v pubertě Tereza Kovářová.

Sociální kontakty? Zapomeňte!

Pro řadu osamělých lidí je nákup společenskou událostí a prodavač tím, kdo se nezajímá jen o potraviny chybějící v domácnosti, ale o to, jak se daří zákazníkovi či jeho rodině. Možná je právě absence sociálních kontaktů jedním z důvodů, proč řada lidí do velkoprodejen nejezdí. Podle odborníků jsou to zvlášť starší lidé, kteří nemají auta a jsou zvyklí nakupovat v blízkosti svého bydliště.

"Lidé žijí v přirozené sociální komunitě, do níž patří i obchod v místě bydliště. Pokud malé obchody zanikají, cítí se mnozí odříznutí," říká psycholog Ivan J. Skalík. "Většině zákazníků neosobní přístup k zákazníkovi nevadí," míní ale ředitel společnosti Mag Consulting Jaromír Beránek. To potvrzuje i Ivana Novotná, která  přes léto bydlí se dvěma malými dětmi ve vesničce na pomezí středních a severních Čech, a na zimu se s nimi stěhuje do Prahy: "Na nákup si nejdu popovídat se sousedy, na to mám čas jindy."

Nákup ve vesnické Jednotě i malém soukromém krámku jí vadí i z jiných důvodů. "Cítím tlak, že musím hned koupit, jinak zdržuji ostatní. Oproti pražskému supermarketu se proto nepodívám na datum spotřeby, ani si zboží dobře nemohu prohlédnou. Navíc je mi velmi nepříjemné ho případně reklamovat u prodavačů, které znám osobně. A oni toho velmi zneužívají," říká Ivana Novotná.

Hypermarkety ovlivňují životní styl

Nakupování ve velkých obchodních centrech to je také zásah do životního stylu v rodinách s dětmi. "Výlety do nákupních středisek se staly pro mnoho lidí určitou formou trávení volného času," míní ředitel společnosti Mag Consulting Jaromír Beránek. "Pokud rodiny dříve chodily do přírody a teď místo toho do hypermarketů, je to špatně," soudí Tomáš Krásný. "Když ale všechny těžké nákupy tahala žena a manžel mezitím doma četl noviny a teď pro ně společně jezdí celá rodina, tak to zase tak špatné není," dodává.

Odborníci přesto varují, že hypermarkety napomáhají ke konzumnímu způsobu života. "Konzumní chování neprospívá nikomu a pokud rodina každý týden programově míří do Ikea na oběd a stráví tam celý den, není to v pořádku," vysvětluje Skalík. "Nelze ovšem nic namítat proti tomu, pokud jezdí na velký nákup, jen když ho opravdu potřebuje a ušetřený čas dokáže věnovat dětem," dodává.
 
Ať jsou pohnutky návštěv hypermarketů jakékoliv, jejich obliba roste. "Dokládají to jednoznačně výzkumy veřejného mínění, podle kterých rostou preference návštěv podobných zařízení," říká obchodní ředitel developerské firmy Triestannifer Martin Machač, který má na starosti miliardovou investici do vybudování velkého nákupního a zábavního centra v Mladé Boleslavi.

Autoři:
  • Nejčtenější

Bonus dostanou i malá s. r. o. Příště se na vás vyse..m, řekla ČSSD Schillerová

Poslanci schválili vládní návrh zákona o kompenzačním bonusu pro společníky malých společností s ručením omezeným....

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Nakupoval vlastní pizzu a vydělal. Využil chyby donáškové služby

Majitel americké pizzerie díky chybě rozvážkové služby DoorDash vydělal stovky dolarů. V aplikaci firma totiž nabízela...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Test ovocných tyčinek: S jogurtem a pohybem vytvoří ideální tým

Premium Jsou skladné, hygienické a děti je mají rády. Tyčinky ze slisovaného ovoce jsou sice plné sacharidů, ale jako součást...

Velký test koloběžek. Tu nejlepší vybíraly děti, rozhodovaly jízda a design

Premium Pohyb, lehkost, skladnost, dostupnost, snadná manipulace a převoz – to všechno dělá z koloběžky skvělou společnost na...

Tesco počítá zákazníky. Každý musí mít 16 metrů místa, jinak obchod zavře

Síť prodejen Tesco zavedlo nestandardní „protivirové“ opatření. Na svých prodejnách počítá zákazníky a pokud jich je v...

Testujeme e-shopy. Když nemůžeme do obchodu, přichází doba balíková

Premium Když kamenné obchody nuceně zavřely, nákupování přes internet zůstalo pro některé druhy zboží jedinou a navíc...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Statistik: V Česku epidemie nebyla a není. Proto nevíme, kdy „skončí“

Jak probíhalo šíření nákazy virem SARS-CoV-2, zatím zcela přesně zmapováno není. V každém případě však slovo epidemie...

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Milenec? Ano, ale nezapomínejte na důležitá pravidla nevěry

Nejen muži, ale i ženy často utíkají za potěchou mimo domov. Hledají si milence, který jim dá to, co ve vlastní ložnici...

Monika Bagárová porodila. Dcera dostala jméno po mamince Muradova

Zpěvačka a porotkyně SuperStar Monika Bagárová (25) je maminkou. Se šťastnou novinkou se pochlubila fanouškům na...