Cestovní kancelář Fischer přiznala, že v minulosti uváděla nepravdivá čísla, aby ve srovnávacích žebříčcích nezaostávala. Podle oficiálních čísel s ní v roce 2006 vycestovalo 154 tisíc klientů, ve skutečnosti s ní však dovolenou strávilo jen 109 tisíc. Rozdíl tedy činí mínus 29 procent.
Proč si cestovka dala s opravou tak na čas? "Pokud bychom oznámili skutečná čísla, cestovní kanceláři by to mohlo ublížit," vysvětluje šéf CK Fischer Jiří Jelínek. Podle něj dělá to samé většina největších cestovních kanceláří na trhu.
"Nejedná se o navýšení o několik procent nebo desítek procent. Některé cestovky uvádějí čísla nafouknutá o stovky procent," dodal Jelínek.
Většina cestovek se ale dušuje, že říkají jen správná čísla. "Uvádíme reálná čísla," tvrdí Stanislav Zíma z největší české cestovky Exim Tours, která loni oslavila čtvrt milionu klientů.
"Naše čísla jsou od začátku pravdivá," prohlásil také šéf Firo-Tour Roman Fisek.
"Češi chtějí jezdit na dovolenou s velkými cestovkami, a proto se čísla přestřelují," říká Jaromír Beránek z Mag Consulting, který každoročně vydává žebříček největších cestovek. Některé, například právě CK Fischer, dříve do seznamu přispívaly nadsazenými čísly, dnes však s Mag Consulting nechtějí spolupracovat právě kvůli nereálným údajům.
"Nemám nástroj, jak je kontrolovat," brání se Beránek.
I asociace sdružující cestovní kanceláře potvrzují, že čísla v žebříčcích jsou přinejmenším sporná. "Ruku do ohně za jejich čísla opravdu dát nemůžu," říká mluvčí Asociace cestovních kanceláří Jan Papež.
Kdo je vlastně klient
Podle něj je navíc sporné, koho která cestovka považuje za klienta. "Někdo si vykáže i člověka, který si přes cestovku koupí lístek na koncert," podotkl Papež.
Podobný názor má i Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. "Některá čísla budí otazníky, neexistují oficiální údaje," podotkl.
Mnoho nelze vyčíst ani z výsledků cestovek, které musí dodat na soud do rejstříku. Řada z nich tuto povinnost neplní, a tak není možné veřejně jejich hospodaření rozkrýt.
Cestovní kancelář Fischer, která dnes patří Karlu Komárkovi, tvrdí, že s praxí nereálných čísel začal její zakladatel Václav Fischer. V té době probíhal na trhu boj o to, kdo je největší českou cestovkou. Fischer však taková tvrzení odmítá.
"CK Fischer byla pod mým vedením jasným lídrem trhu, byla nejlepší a nejoblíbenější cestovní kanceláří a zkrášlování počtu jejích klientů bylo absurdní," prohlásil.
Asociace cestovních kancelářích se pokusila o sestavení pravdivého žebříčku. Tak to funguje v řadě jiných oborů, například mezi vydavateli tisku nebo leteckými společnostmi. "Mluvili jsme o tom, ale nedohodli jsme se," řekl Papež.
. Největší české CKPorovnání počtu jejich klientů 1. Exim Tours 235 tisíc
Pramen: CK |