„Díky naší silné pozici na trhu s doručovacími boxy si zároveň uvědomuje naši zodpovědnost za jejich fungování i dopad na veřejný prostor. Jsme přesvědčeni, že boxy jsou velmi užitečným a efektivním způsobem doručování zásilek. Současně ale sami nechceme, aby byla republika zavalena hnízdy boxů,“ říká Eliška Čeřovská, PR manažerka společnosti Alza. „Proto jako jediní umožňujeme přístup i dalším subjektům do našich boxů. Díky tomu k nám už dnes doručují všichni velcí dopravci, jako například Balíkovna/ Česká pošta, PPL, DPD a řada dalších. Právě ve sdílení boxů totiž vidíme jejich efektivní budoucnost,“ doplňuje.
Díky sdílení s dalšími dopravci dokáže jeden AlzaBox nahradit několik boxů. „Pokud starosta obce hledá způsob, jak občanům zajistit pohodlné doručování, naše boxy jsou v takovém případě vhodnou volbou. V mnoha případech jsme také ideálním řešením pro obyvatele, kteří nemají přístup k pobočce České pošty, jelikož prostřednictvím služby Balíkovna mohou využívat doručení do AlzaBoxů,“ říká Eliška Čeřovská.
Z průzkumu společnosti ResponseNow mezi více než tisícovkou respondentů dále vyplývá, že jen desetina lidí doručovací boxy nevyužívá. 28 % z nich preferuje osobní vyzvednutí na prodejně a jen 6 % upřednostňuje zasílání na adresu. V poslední době se objevila i kritika přehlcení veřejného prostoru schránkami pro doručování zboží. Právě větší efektivita práce s úložným prostor by tyto neduhy mohla částečně napravit.
Pro menší narušení veřejného prostoru některé společnosti volí tlumenější barvy boxů. „Například v historických částech měst často využíváme decentní šedý branding, který je vizuálně méně nápadný, či umísťujeme boxy do interiérů budov,“ uvedla mluvčí Alzy Eliška Čeřovská. Od 22:00 do 06:00 je pak podle ní osvětlení u většiny boxů vypnuté, rozsvěcují se jen při příchodu zákazníka či kurýra.
Velký rozmach výdejních boxů. V Česku jich je už přes 9 tisíc a stále přibývají![]() |
Umisťování boxů dovnitř je podle designérky Veroniky Rút krok správným směrem. „To jsou řešení zejména pro místa, kde jsou samostatně stojící boxy zcela nevhodné, protože se do prostoru ulice buď vůbec nevejdou, nebo vytváří nevhodné bariéry,“ řekla ČTK. „Není normální, aby se věci do prostoru města umisťovaly nahodile a chaoticky, prostor města takhle dlouhodobě fungovat prostě nemůže,“ dodala.
Výdejní boxy jsou navíc šetrnější k životnímu prostředí. Podle zkoumaných dat ujede balíček doručovaný do výdejního boxu o 30 procent kratší trasu než ten doručovaný na adresu. Současně minimalizuje zatížení dopravy.
Argumentem pro umístění ven je podle přepravních společností zejména rychlý a neomezený přístup. Některé nicméně do budoucna chtějí počet výdejních boxů ve vnitřních prostorách navýšit, vyplývá z jejich odpovědí pro ČTK. Česko je podle designérky Veroniky Rút, jež se zabývá estetickým narušováním veřejného prostoru - takzvaným vizuálním smogem - jednou ze tří evropských zemí s nejvyšším počtem výdejních boxů na obyvatele.
Společnost DPD má ve vnitřních prostorách jen několik boxů, celkem jich v Česku provozuje stovky. Výhodou umístění ven je podle generálního ředitele Miloše Malaníka také možnost napojit boxy na solární energii. Malý počet boxů ve vnitřních prostorách mají i společnosti PPL, GLS, Allegro či Alza, vyplývá z vyjádření firem.
Ve vnitřních prostorách je přibližně pětina boxů Zásilkovny, nedávno přepravce navázal spolupráci s maloobchodní sítí Žabka patřící pod Tesco. Boxy Zásilkovny se aktuálně nachází v šesti prodejnách Žabky, a to převážně v Praze. Během letošního roku je v plánu boxy rozšířit do dalších přibližně deseti obchodů Žabka, řekla ČTK mluvčí Tesco Iva Pavlousková.