Sobota 6. června 2020, svátek má Norbert
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 6. června 2020 Norbert

Méně éček i exotická chuť. Limonádovým obrům přibývá konkurence

  5:00aktualizováno  5:00
V Česku roste obliba méně známých limonád ze zahraničí. Netradiční značka, produkt na přírodní bázi, který není k dostání v řetězcích. To je recept malých výrobců nealko nápojů, kteří ukusují stále větší část trhu velkým firmám.

V Česku roste například obliba limonády Fritz Kola. | foto: Fritz Kola

Produkty lídrů globálního trhu s nealkem Coca Cola a Pepsi lze nakoupit vysoko v himálajských horách i v nejzapadlejších koutech Afriky. V modních čtvrtích Berlína, jako je Kreuzberg nebo Prenzlauer Berg, se však shání jen velmi těžko. Trh tam totiž jednoznačně ovládá Fritz Kola.

Firma založená před 13 lety v Hamburku studenty Mirco Wolfem Wiegertem a Lorenzem Hamplem se profiluje jako pravý opak dvou nápojářských gigantů a to nejen proto, že sází na přírodní složení. Fritz Kolu definuje především příběh o tom, jak dva mladíci se 7 000 eury ze stavebního spoření prorazili v drsné konkurenci nápojového trhu, léta ovládaného nadnárodními koncerny.

S tím se přesně trefili do vkusu nové generace a alternativní nealko malých výrobců se i přes vyšší cenu rychle začíná zabydlovat i v Česku. Nejde přitom jen o Fritz Kolu, kterou lze podle Alexandera Suji ze společnosti Premier Wines & Spirits zakoupit už na tisícovce prodejních míst a za letošní rok očekává stoprocentní nárůst prodejů.

Poptávka po malinovce strmě roste. Její výrobce dělá limonády už 129 let

„Lidé už chtějí něco jiného než známé nealko značky, i když těm se to asi nikdy nevyrovná,“ myslí si Clinton Koch, spolumajitel společnosti Mexicali, která se zaměřuje na import mexických specialit a pro země Visegrádu je distributorem mexických limonád Jarritos. Značka díky přistěhovalcům už dobyla USA a před dvěma lety nastartovala expanzi na evropský trh.

V Česku se rychle šíří s rostoucí oblibou mexických bister, i když podle Kocha stoupá poptávka i ze strany barů a kaváren, které se jinak na středoamerickou kuchyni nespecializují.

„Zájem stále roste, netýká se přitom už zdaleka jen Prahy,“ dodává Koch. Také podle Suje se nápojům daří i mimo hlavní město, kde je tradičně nejvyšší kupní síla a i nejrychleji tam přicházejí trendy ze zahraničí. „Fritz Kola je k dostání ve všech krajských městech a i většině okresních měst,“ říká Suja.

Podle Milana Šouly ze společnosti EM Drinks má však zájem o netradiční a dražší nealko své hranice. „Na vesnici se nedostaneme. Kde to jde, jsou města nad 50 tisíc obyvatel,“ říká Šoula, který do Česka dováží britské „botanicky připravované nápoje“ značky Fentimans.

Zájem o netradiční limonády mají i „lepší“ bary

Poptávka po fermentovaných nápojích s minimálním obsahem alkoholu je podle něj především ze strany barů nabízejících prémiový alkohol. Ty dlouho nebyly schopny nabídnout svým hostům stejně prémiovou nealko alternativu a místo výběrových značek měly v nabídce jen sortiment běžně dostupný v obchodních řetězcích. Podle Šouly však návštěvník takových podniků nehledí na cenu a neobvyklá značka má pro něj prioritu.

I zástupci dalších značek potvrzují, že gastronomie je pro ně klíčovým prodejním kanálem. Vedle velkoobchodu Makro zaměřeného na provozovatele restaurací jsou k dostání pouze v obchodech se zdravou výživou nebo farmářských prodejnách typu Sklizeno. I když třeba Fritz Kole se v domovském Německu podařilo proniknout do regálů řetězců Edeka a Rewe, v Česku by takový krok mohl u cílové skupiny pracně budovanou image značky poškodit.

„Momentálně není značka na vstup do řetězců připravená a bylo by to kontraproduktivní,“ říká Suja. „V řetězcích bychom si jen kazili značku,“ souhlasí Šoula. Ze stejného důvodu nemá podle něj smysl investovat do tradičních typů reklamy, jako jsou billboardy.

Cílení na spotřebitele, pro které má větší váhu neobvyklý produkt, přírodní původ a příběh výrobce více než cena, je zřejmě důvod, proč se malí nápojáři zřejmě nestanou lídry trhu. Tomu v Česku už léta dominuje Coca Cola spolu s Kofolou, kterým v posledních době začíná díky rozsáhlé marketingové ofenzivě šlapat na paty Pepsi (více čtěte zde).

Své zákazníky však mají a podle deníku Handelsblatt si v Německu dokázaly ukousnout sice nedominantní, přesto významnou část trhu. Jejich postavení je tak srovnatelné třeba s minipivovary.

Server iDNES.cz nechal lidi poznávat, zda poznají obsah kelímku:

22. června 2016

Autor:
  • Nejčtenější

Vlakem do Chorvatska za šest set korun. RegioJet očekává masivní zájem

Během příštího týdne zahájí provozovatel vlakové a autobusové dopravy RegioJet prodej jízdenek do chorvatské Rijeky....

Česko zdražuje nejrychleji z celé EU. Mohou za to platy i slabá koruna

V polovině zemí Evropské unie kvůli koronaviru ceny služeb i zboží v obchodech klesají. Česko stojí na opačném konci –...

Kellnerovi se čínské dobrodružství vymstilo, přišel o miliardy

Expanze Petra Kellnera na čínském trhu měla vést k rychlému růstu hodnoty jeho majetku jednoho z největších boháčů ve...

Budeme škrtat a zdražíme, odmítají řetězce zvýšení podílu českých potravin

Obchodní řetězce varují před schválením novely zákona o potravinách. Už od příštího roku by musely některé z nich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Křetínský zaskočil zahraniční analytiky. Investuje tam, kde jiní couvají

Daniel Křetínský v čase krize opět investuje do rizika. Uplatňuje tak osvědčenou strategii, své jmění rozhojnil právě...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Loni se vypilo opět méně piva v hospodách. Výroba byla rekordní

Pivovary měly loni výborný rok, který se nesl ve znamení vyššího exportu, prodejů nealko piva a rekordní výroby....

PŘEHLEDNĚ: Benzin už nezlevňuje. Cena nafty může ještě klesnout

Zlevňování benzinu se tento týden zastavilo, u nafty nadále pokračuje. Průměrná cena Naturalu 95 od minulé středy...

Velký test koloběžek. Tu nejlepší vybíraly děti, rozhodovaly jízda a design

Premium Pohyb, lehkost, skladnost, dostupnost, snadná manipulace a převoz – to všechno dělá z koloběžky skvělou společnost na...

Snižování absurdních poplatků snížilo bankám příjmy o miliardy

České banky vybraly na poplatcích mezi lety 2010 až 2019 o 5,5 miliardy korun méně. Každý Čech tak v posledních letech...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Měla jste se víc zajímat, vzkázal soud Vondráčkové ve sporu o túje

Helena Vondráčková prohrála pravomocně spor s obcí Řitka kvůli pokáceným tújím na obecním pozemku před jejím domem....

Astronauté z Crew Dragonu jsou na palubě Mezinárodní vesmírné stanice

Americká soukromá loď s lidskou posádkou Crew Dragon se připojila k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) a astronauté...

Když dobrota škodí. Jak zdravotníci z WHO otrávili půlku Bangladéše

Případ Bangladéš zůstává nejčernější skvrnou na nedávné minulosti Světové zdravotnické organizace. Chuť být prospěšný a...

Vlakem do Chorvatska za šest set korun. RegioJet očekává masivní zájem

Během příštího týdne zahájí provozovatel vlakové a autobusové dopravy RegioJet prodej jízdenek do chorvatské Rijeky....

Češi mají rádi orální sex, potvrdil průzkum. Jak jste na tom vy?

Obliba orálního sexu roste. Dopřává si jej 75 procent Čechů, pětina lidí by mu dala přednost před jinými sexuálními...