VW vydělal zhruba tolik, kolik jsou rozpočty ministerstev školství a vnitra dohromady. Ilustrační foto.

VW vydělal zhruba tolik, kolik jsou rozpočty ministerstev školství a vnitra dohromady. Ilustrační foto. | foto: unu

Zřejmě nejziskovější VW chce dál růst, plánuje dokončit fúzi s Porsche

  • 29
Volkswagen loni vydělal přes sedm miliard eur. Pro firmu to jsou rekordní výsledky, které ji navíc nejspíš co do zisku řadí na první místo mezi ostatními automobilkami. Letos chce přitom VW ještě přidat, třeba dokončit spojení s Porsche.

"Naše víceznačková skupina má technologické znalosti, potřebné finanční zázemí a správný tým. Proto jsme se zařadili v roce 2010 do rychlého pruhu a tam hodláme zůstat i letos," řekl při prezentaci výsledků šéf koncernu Martin Winterkorn.

Peněz na expanzi má koncern skutečně dostatek: firma má podle své rozvahy přes 35 miliard eur nerozděleného zisku. Winterkorn oznámil, že letos firma počítá s přidáním směn.

Automobilka prodala přes sedm milionů aut, o třináct procent více než před rokem. Svůj odstup za první Toyotou a druhým General Motors tak koncern ještě více snížil. Už teď je Volkswagen s největší pravděpodobností automobilkou s největšími zisky: Toyota sice ještě nezveřejnila výsledky za celý finanční rok, ale pravděpodobně bude její zisk menší.
 
Německý koncern ve čtvrtek ohlásil nejen rekordní zisky, ale i velmi ambiciózní plány na další měsíce a roky. Už dříve ohlásil, že se chce stát největším výrobcem aut na světě. Hodlá k tomu využít nejen své současné portfolio značek. Winterkorn potvrdil, že VW počítá se spojením s Porsche, kde už automobilka drží 49 procent.

Volkswagen v Porsche navýší kapitál. Podle Winterkorna fúzi ještě brání daňové a právní překážky, ale ty podle něj nejsou závažné a nepřekonatelné. Už dříve se mluvilo i o spojení s japonskou Suzuki. Námluvy se však zpomalily. Podle Winterkorna čelí problémům kvůli "kulturním rozdílům". VW má v Suzuki pětinový podíl, chce s ní spolupracovat hlavně v Indii.

Česká část Volkswagenu, automobilka Škoda Auto, loni rovněž výrazně zlepšila svou výkonnost. Ziskovost v eurech stoupla na více než dvojnásobek, firma vytvořila provozní zisk přes 11 miliard korun. Přesná čísla o svém hospodaření představí Škoda Auto příští týden, ale už teď je jasné, že zaměstnanci dostanou v rámci bonusu více peněz ze zisku než loni.

V rámci koncernu vytváří Škoda největší zisk po Audi, Volkswagenu a Scanii. Prodělek má koncern stále z produkce seatů a také luxusní značky Bentley. Seat se má dostat do zisku v roce 2013, koncern plánuje i jeho vstup do Číny, kde dosud chybí.

Dokonalým strojem na zisky je v koncernu především Audi: 1,143 milionu prodaných aut vytvořilo firmě zisk přes tři miliardy eur, firma má z každého prodaného vozu vozu zisk téměř tři tisíce eur. Jen pro srovnání: Škodovka má ziskovost na každé auto zhruba třikrát nižší.

Půjde část škodováků do Prahy?

Škodu čekají další změny. Vedení firmy se snaží protlačit osmnáctisměnný model, což v praxi znamená přijetí dalších stovek lidí a výrobu o tři směny týdně navíc oproti současnému modelu. Záleží na dohodě s odboráři.

Kolektivní vyjednávání zatím zadrhává především na výši platů. "Po veřejných prohlášeních předsedy představenstva o růstu výroby jsou očekávání zaměstnanců vysoká i v oblasti platů," říká šéf odborářů Jaroslav Povšík.

Kolektivní vyjednávání komplikují i plány automobilky na přesun části zaměstnanců z Mladé Boleslavi do Prahy. Má jít především o lidi z prodeje a marketingu. Firma oficiálně plány nekomentovala. Informace MF DNES o plánech na přesun potvrdil šéf škodováckých odborů Jaroslav Povšík. "Zarazili jsme to, budeme o tom dál jednat," řekl Povšík. Automobilka podle něj přesun vysvětlovala snahou o internacionalizaci značky a zvýšením prestiže. Kolika lidí by se přesuny týkaly, neuvedl. 

V Praze už Škoda Auto má prostory na Smetanově nábřeží, ty však působí jen jako reprezentativní a využívá je jen představenstvo.