Zásilkový byznys vzkvétá, slibuje stoupající ekonomiku

  6:05aktualizováno  6:05
Pokud by se ozdravení ekonomiky posuzovalo podle toho, kolik balíků posílají internetové obchody lidem, mohli bychom na hospodářskou recesi už dávno zapomenout. Už za loňský rok hlásily zásilkové služby nárůst počtu balíků na předkrizovou úroveň a první měsíce letoška slibují rekordní rok.
Zásilkový obchod díky internetu stále roste

Zásilkový obchod díky internetu stále roste | foto: Česká pošta

"V prvním čtvrtletí letošního roku nám rostly příjmy z vnitrostátních zásilek o patnáct procent a tomu odpovídá i růst objemu přepravených zásilek," uvedl šéf českého zastoupení expresní společnosti DPD Daniel Mareš. Velmi podobné nárůsty v balících hlásí i Česká pošta a konkurenční PPL.

Zástupci předních českých expresních přepravců se shodují v tom, že za nárůstem stojí především rostoucí počet soukromých zásilek.

"Doručování soukromým osobám nám roste třikrát rychleji než firemní zásilky," dodal Mareš s tím, že v celkových číslech stále vede druhá skupina. Balíky z internetových obchodů nyní tvoří zhruba jen 15 procent byznysu jeho zaměstnavatele.

Obchody na poštovném vydělají

V oblasti soukromých zásilek mají dnes nejsilnější postavení PPL s Českou poštou, která ovšem velkou část trhu "přepustila" konkurenci kvůli své někdejší nepružnosti.

Podle jejího ředitele pro nový byznys, Miloslava Ruta, si nechala před čtyřmi roky ujet vlak a teď se snaží s rivaly srovnat krok. To je důvod, proč nyní státní podnik zavádí například doručení balíků v odpoledních hodinách.

V současnosti přepraví zásilkové služby více než dvě třetiny všech internetových nákupů, přičemž u většiny z nich si lidé žádají platbu na dobírku, tedy přímo při převzetí zboží od kurýra či u poštovní přepážky. A to je voda na mlýn webovým prodejcům.

Ve většině případů totiž dovedou na samotných zásilkách vydělat. Pokud si například zákazník objedná mobilní telefon, zaplatí poštovné nejčastěji od 130 do 200 korun, což odpovídá oficiálním ceníkům kurýrních služeb. Velké internetové obchody však díky množstevním slevám nakupují přepravní služby o desítky procent levněji.

"Zda vyděláme, nebo budeme na nule záleží na tom, jakého dopravce si zákazník zvolí. Obecně ale platí, že na poštovném máme mírný zisk," uvedl představitel významného českého internetového obchodu, který si přál zůstat v anonymitě. Dodal, že záleží na druhu zboží. Čím objemnější zásilka, tím nižší zisk.

Obchodníci předpovídají hospodářskou prosperitu

Sami expresní přepravci se označují jako "barometr" ekonomiky, neboť jejich byznys stoupá a klesá s důvěrou lidí v hospodářství a jejich vůli utrácet. Jako "křišťálová koule" přitom fungují především firemní zakázky, kterým vévodí TNT Expres a DHL.

"Přepravujeme často zásilky související s uzavíráním nových obchodů a smluv, tvoří je především vzorky a nabídky. Pokud tyto zakázky začnou klesat, lze zhruba do půl roku čekat propad exportu a posléze i celkový ekonomický útlum. To jsme naposled pozorovali již od poloviny roku 2008 jako signál budoucí krize, která naplno propukla na začátku roku 2009," uvedl obchodní ředitel tuzemské pobočky DHL Luděk Drnec.

Podle Miloše Malaníka, šéfa českého zastoupení TNT, vidí s úplně stejným předstihem firmy z jeho branže i přicházející oživení.

"Že trh roztává, jsme viděli už v loňském roce, který pro nás byl rekordní. Letošek přitom napovídá, že bude ještě lépe," říká Malaník. V prvním čtvrtletí totiž jeho firma vyrostla o pětinu, podobně jako konkurenční DHL.

Autor:
  • Nejčtenější

Byty na Manhattanu už nikdo nechce. Cena rapidně klesá, makléři se diví

Američtí realitní makléři čelí zapeklité záhadě. Přestože je ekonomická situace dobrá a úrokové sazby se v USA pohybují...

KOMENTÁŘ: Rozepře mezi Prahou a Pekingem budou Česko stát 23 miliard

Probíhající rozepře Číny a Prahy se promítnou do českého hrubého domácího produktu negativně, čímž poškodí tuzemskou...

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

mBank je na prodej, klientů by se to ale dotknout nemělo, říká její šéf

Před 12 lety vstoupila mBank – jako první „nízkonákladová“ banka – do Česka. Postupně přibyli další hráči a dnes...

Premium

Náš kluk umí. Otec talentu Hložka o plánech i batůžku za padesát tisíc

Minulý týden ho v tramvaji načapal revizor: „Lístek, prosím.“ Adam Hložek, sedmnáctiletá fotbalová raketa, zčervenal....

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Soud může Facebooku nakázat smazat příspěvek, rozhodla Evropská unie

Soudy v Evropské unii mohou nařídit Facebooku, aby napříč sítí po celém světě smazal takové příspěvky svých uživatelů,...

Vydavatelství Bontonland končí, může za to zhoršující se situace na trhu

Tradiční prodejce hudebních nosičů Bontonland po čtvrt století na trhu končí. Akcionáři společnosti rozhodli o...

Babišova francouzská restaurace v Mougins zavřela, měla problémy s penězi

Restaurace Paloma ve francouzském Mougins, která patří do svěřenského fondu premiéra Andreje Babiše (ANO), ukončila...

ČEZ chce prodat Počerady Tykačovi. Většina uhlí skončí do roku 2040

Energetická společnost ČEZ plánuje nyní prodat hnědouhelnou elektrárnu Počerady společnosti Se.ven Energy finančníka...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz