"Rušíme prodejny, které buď nenaplnily naše očekávání, nebo se nehodí do našeho konceptu. Perspektivní prodejny, kterých je naprostá většina, zavírat v žádném případě nehodláme," uvedl pro MF DNES ředitel společnosti Žabka Radim Haluza.
Podle něj nyní společnost bude bilancovat a vyhodnocovat své dvouleté působení na českém trhu. Drtivá většina ze zavřených prodejen byly velkoprostorové obchody, bývalé samoobsluhy, které vybočovaly z řady malých večerek.
Síť prodejen ŽabkaVlastníkem sítě večerek Žabka je česko-slovenská investiční skupina Penta. Ta v roce 2007 koupila v Polsku dvě tisícovky obchodů Žabka. Odtud vedla expanzi do Česka. Žabka funguje na principu franšíz, kdy svou značku a obchody pronajímá svým partnerům. Provoz prodejny si tak řídí nájemce, nicméně Žabka se stará o logistiku a zásobování. Od loňského února mohou zákazníci v prodejnách platit složenky, dobíjet mobilní telefony či vybírat peníze z účtů. |
"Zkusili jsme tento větší formát a neosvědčil se. Proto zavíráme například v Roztokách u Prahy či v Karlových Varech," dodal Haluza.
V současnosti provozuje firma pod značkou Žabka 88 prodejen, nejvíc na území Prahy, Plzně, Jihlavy, Slaného, Roudnice nad Labem a Příbrami. Aby firma získala tržní podíl také v moravských městech, koupila letos v únoru konkurenční síť Koruna, která provozuje 46 obchodů na severu Moravy.
Přestože má Koruna méně poboček než Žabka, je větší rozlohou a výdělečnější. Zatímco sama Žabka loni se stovkou obchodů dosáhla tržeb půl miliardy korun, moravská Koruna s polovičním počtem provozoven utržila 1,2 miliardy korun. Navíc si udržela růst i navzdory krizi.
Právě historické vazby Koruny na region vedly vedení firmy k rozhodnutí, že ponechá tuto značku pro své prodejny na Moravě a název Žabka bude rozvíjet v českých městech.
S letošní akvizicí souvisí i přesun velké části aktivit Žabky jako nákup a logistika z Prahy do Třince. "Řada činností bude muset ovšem zůstat i nadále v Praze, především z důvodu odlišnosti obou obchodních konceptů a regionálních specifik. V Praze tak zůstane i formální sídlo Žabky," vysvětlil Haluza.
Maloobchodní řetězec Žabka vznikl v sousedním Polsku. Téměř dva tisíce menších městských obchodů určených k rychlým nákupům koupila i se značkou v roce 2007 česká investiční skupina Penta a rozšířila je do Česka.
Název Žabka se hodí i pro Slovensko, kam se síť hodlá rozšířit také. Českou odnož Žabky řídí nyní nově Radim Haluza, který vystřídal Zdeňka Linharta, jenž tento byznys v Česku rozjížděl.