Výrobce válčí o majolku, vadí mu televizní reklama

  3:06aktualizováno  3:06
Mezi dvěma výrobci majonéz se kvůli televizní reklamě rozhoří kuriózní souboj o jméno Majolka. Výrobce majonézy Hellmann's, nadnárodní společnost Unilever, spustil reklamu, v níž se hovoří o majolce. Podle české společnosti Alima značková potravina, která vlastní ochrannou známku Majolka, to však nesmí dělat.

Majonéza Hellmann's není majolka. Firma Alima tvrdí, že název Majolka patří jen jí, a proto nyní protestuje proti televizní reklamě.

Skutečná majolka je podle ní jediná – a to ta její. Právníci české firmy chtějí zabránit tomu, co se stalo jiným úspěšným značkám – zlidovění značky a jejímu beztrestnému převzetí jinými výrobci, k čemuž došlo například u luxu.

Česká majolka

Majolka byla první průmyslově vyráběnou majonézou v Československu. Výroba začala v roce 1957 a před revolucí spadala pod Pražské drůbežářské závody Libuš. Vlastníkem značky po roce dvaadevadesát byla benešovská společnost Boneco, poté Alima značková potravina, a. s., a loni přešla na kyperskou Lonisico Enterprises. Za firmou Alima vyrábějící majolku stojí rodina Tomanova a právník Ivan Kozel.

"Ve věci kampaně zasahující do práv k ochranné známce Majolka jsou již podnikány příslušné právní kroky směřující k nápravě," sdělil MF DNES advokát Petr Bokotej, který výrobce zastupuje. Jaké přesně, však zatím advokát sdělit nechtěl.

Společnost Alima totiž na značce Majolka dlouhodobě staví, na internetových stránkách firmy například stojí, že "byla první průmyslově vyráběnou majonézou v Československu a její výroba byla započata v roce 1957. Název Majolka je chráněn proslulou ochrannou známkou."

Naproti tomu Unilever by nejraději pojem majolka rozpustil jako obecné označení pro všechny majonézy.

"Obecný význam tohoto slova je na našem trhu generickým označením pro majonézy. Protože jej spotřebitelé používají jako druhové označení, bylo stejně tak použito i v reklamě," vysvětluje mluvčí Unileveru v Česku Andrea Jandová.

Unilever navíc upozorňuje, že použití slova majolka nebylo plánované, ale šlo o improvizaci českých hospodyní, které v reklamě hrají.

Německo-americká majonéza

V roce 1905 otevřel Richard Hellmann z německého Vetschau svoje první lahůdky v New Yorku. Použil recept své ženy a začal prodávat jako první již hotovou majonézu. Stala se velmi populární a brzy se začala prodávat i ve velkoobchodech. V roce 1932 značku Hellmann’s koupil jiný výrobce majonézy – společnost Best Foods. Tu v roce 2000 převzal nadnárodní koncern Unilever.

"Když náhodou koupím jinou majolku, doma to hned poznají," vypráví v závěru jednoho reklamního spotu na majonézy Hellmann's paní Možiešíková z Vysokého Mýta a zároveň doporučuje květákovou pomazánku od maminky.

Možiešíková také MF DNES přes sociální síť Facebook vzkázala, že s Unileverem má roční smlouvu, a nemůže se tak bez svolení firmy k reklamě vyjadřovat. "Klient opravdu chtěl, aby ženy v reklamě mluvily spontánně. Jejich slova nebyla předem daná," dodává k podobě spotu také Petr Motyčka, kreativní šéf reklamní agentury Missing Element, která kampaň pro Unilever připravila.

Ani šéf kreativní agentury, ani mluvčí Unileveru také zatím podle svých slov nic nevědí o žádných právních krocích ze strany společnosti Alima.

"U nás doma už nikdo majonéze neřekne jinak než helmanska," svěřuje se další česká matka v jiném reklamním spotu na výrobky Hellmann's. Firma se tak snaží podle reklamních odborníků více dostat do slovníku lidu i svou vlastní značku.

Podle výzkumné společnosti Median v Česku kralují právě v Polsku vyráběné omáčky Hellmann's. Výrobky Boneco jsou podle průzkumníků až devátými nejrozšířenějšími majonézami v Česku. Alespoň to ukázal průzkum společnosti Median za třetí a čtvrtý kvartál roku 2009.

Právník: Alima není bez šance

Podle právníka Filipa Wintera však boj o majolku nebude pro českou společnost Alima snadný.

"Protože se jedná o použití v reklamě, mohla by být práva majitele známky porušena," myslí si Filip Winter, který se specializuje na reklamu. Má to však několik podmínek.

Podle Wintera by třeba vlastník známky musel prokázat, že jde o více než pouhé "údaje týkající se druhu" a že zmínění v reklamě není v souladu s obchodními zvyklostmi, dobrými mravy a pravidly hospodářské soutěže. Tedy že by se třeba ukázalo, že Unilever pracoval s označením úmyslně, aby oslabil značku své tuzemské konkurence.

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Další z rubriky

Státní Čepro kvůli Babišovi prověří postavení Agrofertu v tendrech

Velkokapacitní sklad pohonných hmot společnosti Čepro v Hněvicích na Litoměřicku

Státní distributor paliv Čepro prověří kvůli návrhu auditní zprávy Evropské komise o údajném střetu zájmů premiéra...

Facebook zkresloval informace o nelegálním obsahu. Němci mu dají pokutu

Facebook hodlá spustit vlastní kryptoměnu.

Německo uložilo společnosti Facebook pokutu dva miliony eur (51 milionů korun) za to, že zkreslovala informace o...

Sazka na lovu. Je favoritem pro převzetí italského SuperEnalotta

(ilustrační foto)

Česká loterijní společnost Sazka, patřící miliardáři Karlu Komárkovi, je podle italského tisku na nejlepší cestě k...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz