Výrobce turbín Škoda Power bude nabírat, říká nový šéf

  10:04aktualizováno  10:04
V plzeňské kanceláři Škody Power sedí teprve tři týdny, ale firmu dokonale zná. "Možná jsme až příliš připraveni," uvedl nový šéf továrny na energetické turbíny Heung Gweon Park, jenž pochází z Jižní Koreje. Podle něj je spojení silné korejské skupiny Doosan a Škody Power přirozený sňatek, na němž budou profitovat obě strany.

Nový šéf výrobce turbín Škody Power Heung Gweon Park. - Heung Gweon Park. | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Námluvy trvaly čtyři roky, asistovali u nich také Marek Čmejla a Jiří Diviš, hlavní osoby s pravomocemi ve skupině Appian, která Škodu prodávala.

Jak dlouho jste o koupi Škody Power vyjednávali?
O podnik jsme se začali zajímat zhruba před čtyřmi lety, v únoru 2005 jsme poprvé navštívili kancelář v Plzni. O dva roky později jsme zkoušeli kontaktovat majitele firmy, ale zase to nevyšlo. Takže jsme to letos zkusili znovu a napotřetí se nákup konečně podařil.

Pomohla vám k obchodu krize? Museli majitelé Škody prodávat kvůli nedostatku peněz?
Krize určitým způsobem pomohla. Naše konkurence se v těžkých dobách dostala do problémů s financováním a z tohoto pohledu se na trhu vytvořila určitá prodejní atmosféra. Ale cenu podniku krize bohužel nesrazila ani trochu (Doosan koupil firmu za 11,5 miliardy korun, pozn. red.). Škoda Power totiž loni i letos dále rostla.

Jaké jsou výsledky za letošek?
Opět budou rekordní, a to jak z pohledu nových zakázek, tak podle tržeb a zisku. Zakázek jsme přijali za více než 9,5 miliardy korun, obrat bude letos asi 6,4 miliardy. Zisk určitě přesáhne miliardu.

Co s továrnou plánujete příští rok?
Chceme v nových zakázkách vyrůst asi o deset procent, v obratu o více než dvacet. Jsme si také jisti, že budeme nabírat další lidi. Naše skupina se chová vždy velmi agresivně, pokud jde o její rozšiřování. Slyšel jsem různé zvěsti, že to tady chceme zavřít či přesunout výrobu jinam. To je nesmysl. Škoda bude v centru Doosan. A bude se starat nejen o vlastní obchod, ale bude podporovat přímo byznys mateřské skupiny. To znamená, že tady budeme potřebovat rozšířit výrobní i výzkumné zdroje.

Kolik lidí počítáte, že přijmete?

Nemohu vám říct přesná čísla, plány na příští rok ještě dolaďujeme. Teď je tady asi 1 050 zaměstnanců, ale přijímat se bude. Obecně mohu uvést, že velikost skupiny Doosan Power Systems, která zahrnuje Škodu a britský Babcock Energy, by do tří let měla dosáhnout velikosti 2,3 miliardy eur (zhruba 60 miliard korun, pozn. red.). To je náš cíl.

Budete tlačit na snižování nákladů a růst efektivity?
Ano. Musíme zvýšit kapacitu zdejší výroby a zatím půjdeme hlavně cestou zvyšování efektivity. To je věc, kterou teď naši lidé pečlivě studují. Myslím, že můžeme poměrně jednoduše zvýšit v Plzni kapacitu o dvacet procent bez toho, abychom museli stavět nebo podstatně rozšiřovat stávající továrnu. Ale v budoucnu není vyloučeno, že otevřeme i nové linky. S tím souvisí náš záměr vytvořit pro lidi odpovídající pracovní i motivační prostředí.

Mají se současní dodavatelé Škody bát, že jim vypovíte smlouvu a pokryjete jejich dodávky svými partnery či rovnou ze skupiny?

Škoda samozřejmě bude moci využívat podstatně širší portfolio partnerů. Ale rozhodně nechceme předem vypovídat smlouvy stávajícím dodavatelům. Firma však musí růst, takže je možné, že bude potřebovat více partnerů. Věřím, že budeme pokračovat v dobrých vztazích s Vítkovicemi Steel a Pilsen Steel. Možná čekají nějakou redukci, záleží ale jen na jejich konkurenceschopnosti. Uvažujete o tom, že byste v Plzni začali dělat nějaké další výrobky kromě stávajícího výrobního programu? Škoda Power je velmi silná v segmentu malých a středních turbín. V budoucnu však bude muset prodávat větší turbíny, takže zdejší kapacitu jejich výroba doplní.

Znamená to, že budete muset kupovat nové technologie?
Ne, Škoda má velmi dobré technologické základy, popravdě lepší, než jsme čekali. Bohatě snese srovnání s obry, jako je Alstom či Siemens. Jen není tak velká, a proto se možná více zaměřovala na domácí trh a sousední země. Teď od nás dostane plnou podporu jak lidí, tak peněz a poroste na nové trhy.

Jaké trhy přinášíte?
Škoda a britský Doosan Babcock Energy se zaměří na Evropu, Latinskou a Severní Ameriku, kde jsou jejich značky známé. Naproti tomu Doosan Heavy Industries může samozřejmě lépe uspět v Jižní Koreji, v Číně, v Indii a na Blízkém východě. Ale jinak všechny firmy skupiny Doosan budou prodávat turbíny Škoda.

Co západní Evropa?
Rádi bychom vstoupili do Německa a víme, že to nebude lehké. Ale prostě to musíme udělat, když chceme uspět.

V čem je Škoda Power pro Doosan hlavním přínosem?
Doosan Group dosud chyběla výroba turbín, které používají technologii frekvence sítě 50 hertzů. Historicky má naše skupina licenci na turbíny od GE, které mají 60 hertzů. Ty se používají jen v USA, Kanadě, Jižní Koreji na Tchaj-wanu nebo v Saúdské Arábii. Zbytek světa funguje hlavně na padesátihertzové technologii, odhaduji tak sedmdesát procent celého energetického trhu. A tam se nám díky Škodě, která je specialistou na padesátihertzové turbíny, otevřela cesta. Byl to přirozený sňatek.

V čem hlavně spočívá profit pro Škodu?
Bude se moci lépe postavit v soutěžích velkým firmám, protože bude schopná díky skupině nabídnout podstatně širší služby, celé zakázky na klíč. Třeba v kombinaci s britskou Babcock Energy. Škoda prostě už není sama.

Budou výrobky z Plzně prodávány také pod značkou Doosan?
Je to možné, ale spíše výjimečně. Prostě máme dvě továrny na turbíny, v Plzni a v Koreji, a ty budou sdílet technologie i obchod.

Jak se vyvíjí energetika v krizi? Dopadne na ni krize se zpožděním?
Trh sice klesá, ale naše aktivity na něm nejsou zcela závislé. My prostě musíme agresivně růst. To znamená diverzifikovat trhy a zaměřit se kromě nových zakázek také na servis a modernizaci. V krizi se moc nových elektráren nestaví, ale zlepšují se třeba jejich technologie. To je směr, na nějž se v příštích pěti letech budeme zaměřovat.

Od koho jste Škodu Power koupili? Vlastnictví Appian Group je takové české národní tajemství. Jednali jste s Markem Čmejlou či Jiřím Divišem, kteří za firmou údajně stojí?
Kontrakt jsme podepisovali s generálním ředitelem Škody Holding Tomášem Krskem a členem představenstva Josefem Brožem. V minulosti jsem se potkal s panem Čmejlou i Divišem. Všichni víme, že Škodu Holding vlastní Appian Group, ale o majitelích už jdou jen pověsti. Ty my nemůžeme prověřovat. Vím, že pan Čmejla je jeden z pěti až šesti lidí, kteří ve Škodě rozhodují, ale nevím, zda to znamená, že vlastní dvacetiprocentní podíl.

Máte stejné jméno jako nejvyšší šéf skupiny Doosan. Jste příbuzní?
Bohužel ne (smích). Když v Jižní Koreji na někoho zavoláte Parku!, může se otočit asi osm milionů lidí. Je to velmi obvyklé jméno, asi jako u vás Novák.

Heung G. Park


Výkonný ředitel Škody Power pracuje pro nového majitele továrny Doosan Corporation od roku 2004. Dosud působil v Londýně, kde vedl druhý energetický pilíř skupiny: Doosan Babcock. Zkušenosti sbíral v McKinsey a v korejských telekomunikacích. Je ženatý a má tříletou dceru. Má rád jazz, víno a přístroje hi-fi.

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Příliš sexy letuška. Lidé kritizovali Wizz Air za sexistický manuál

Wizz Air

Uživatelé sociální sítě Twitter obviňují nízkonákladového dopravce Wizz Air ze sexismu. Na kartě, která informuje...

Elektřina zdražuje, ČEZ rostou zisky. Akcionáři dostanou nižší dividendu

Ilustrační snímek

Energetické společnosti ČEZ vzrostl v prvním čtvrtletí letošního roku čistý zisk meziročně o 14 procent na 8,3 miliardy...

Miliardář Pavel Tykač kupuje teplárny skupiny Alpiq ve Zlíně a Kladně

Lidé ve Zlíně si stěžují, že teplárna hlučí.

Švýcarská společnost Alpiq prodala teplárny ve Zlíně a v Kladně energetické skupině Sev.en Energy, kterou vlastní...

Najdete na iDNES.cz