Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Výrobce turbín Škoda Power bude nabírat, říká nový šéf

  10:04
V plzeňské kanceláři Škody Power sedí teprve tři týdny, ale firmu dokonale zná. "Možná jsme až příliš připraveni," uvedl nový šéf továrny na energetické turbíny Heung Gweon Park, jenž pochází z Jižní Koreje. Podle něj je spojení silné korejské skupiny Doosan a Škody Power přirozený sňatek, na němž budou profitovat obě strany.

Nový šéf výrobce turbín Škody Power Heung Gweon Park. - Heung Gweon Park. | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Námluvy trvaly čtyři roky, asistovali u nich také Marek Čmejla a Jiří Diviš, hlavní osoby s pravomocemi ve skupině Appian, která Škodu prodávala.

Jak dlouho jste o koupi Škody Power vyjednávali?
O podnik jsme se začali zajímat zhruba před čtyřmi lety, v únoru 2005 jsme poprvé navštívili kancelář v Plzni. O dva roky později jsme zkoušeli kontaktovat majitele firmy, ale zase to nevyšlo. Takže jsme to letos zkusili znovu a napotřetí se nákup konečně podařil.

Pomohla vám k obchodu krize? Museli majitelé Škody prodávat kvůli nedostatku peněz?
Krize určitým způsobem pomohla. Naše konkurence se v těžkých dobách dostala do problémů s financováním a z tohoto pohledu se na trhu vytvořila určitá prodejní atmosféra. Ale cenu podniku krize bohužel nesrazila ani trochu (Doosan koupil firmu za 11,5 miliardy korun, pozn. red.). Škoda Power totiž loni i letos dále rostla.

Jaké jsou výsledky za letošek?
Opět budou rekordní, a to jak z pohledu nových zakázek, tak podle tržeb a zisku. Zakázek jsme přijali za více než 9,5 miliardy korun, obrat bude letos asi 6,4 miliardy. Zisk určitě přesáhne miliardu.

Co s továrnou plánujete příští rok?
Chceme v nových zakázkách vyrůst asi o deset procent, v obratu o více než dvacet. Jsme si také jisti, že budeme nabírat další lidi. Naše skupina se chová vždy velmi agresivně, pokud jde o její rozšiřování. Slyšel jsem různé zvěsti, že to tady chceme zavřít či přesunout výrobu jinam. To je nesmysl. Škoda bude v centru Doosan. A bude se starat nejen o vlastní obchod, ale bude podporovat přímo byznys mateřské skupiny. To znamená, že tady budeme potřebovat rozšířit výrobní i výzkumné zdroje.

Kolik lidí počítáte, že přijmete?

Nemohu vám říct přesná čísla, plány na příští rok ještě dolaďujeme. Teď je tady asi 1 050 zaměstnanců, ale přijímat se bude. Obecně mohu uvést, že velikost skupiny Doosan Power Systems, která zahrnuje Škodu a britský Babcock Energy, by do tří let měla dosáhnout velikosti 2,3 miliardy eur (zhruba 60 miliard korun, pozn. red.). To je náš cíl.

Budete tlačit na snižování nákladů a růst efektivity?
Ano. Musíme zvýšit kapacitu zdejší výroby a zatím půjdeme hlavně cestou zvyšování efektivity. To je věc, kterou teď naši lidé pečlivě studují. Myslím, že můžeme poměrně jednoduše zvýšit v Plzni kapacitu o dvacet procent bez toho, abychom museli stavět nebo podstatně rozšiřovat stávající továrnu. Ale v budoucnu není vyloučeno, že otevřeme i nové linky. S tím souvisí náš záměr vytvořit pro lidi odpovídající pracovní i motivační prostředí.

Mají se současní dodavatelé Škody bát, že jim vypovíte smlouvu a pokryjete jejich dodávky svými partnery či rovnou ze skupiny?

Škoda samozřejmě bude moci využívat podstatně širší portfolio partnerů. Ale rozhodně nechceme předem vypovídat smlouvy stávajícím dodavatelům. Firma však musí růst, takže je možné, že bude potřebovat více partnerů. Věřím, že budeme pokračovat v dobrých vztazích s Vítkovicemi Steel a Pilsen Steel. Možná čekají nějakou redukci, záleží ale jen na jejich konkurenceschopnosti. Uvažujete o tom, že byste v Plzni začali dělat nějaké další výrobky kromě stávajícího výrobního programu? Škoda Power je velmi silná v segmentu malých a středních turbín. V budoucnu však bude muset prodávat větší turbíny, takže zdejší kapacitu jejich výroba doplní.

Znamená to, že budete muset kupovat nové technologie?
Ne, Škoda má velmi dobré technologické základy, popravdě lepší, než jsme čekali. Bohatě snese srovnání s obry, jako je Alstom či Siemens. Jen není tak velká, a proto se možná více zaměřovala na domácí trh a sousední země. Teď od nás dostane plnou podporu jak lidí, tak peněz a poroste na nové trhy.

Jaké trhy přinášíte?
Škoda a britský Doosan Babcock Energy se zaměří na Evropu, Latinskou a Severní Ameriku, kde jsou jejich značky známé. Naproti tomu Doosan Heavy Industries může samozřejmě lépe uspět v Jižní Koreji, v Číně, v Indii a na Blízkém východě. Ale jinak všechny firmy skupiny Doosan budou prodávat turbíny Škoda.

Co západní Evropa?
Rádi bychom vstoupili do Německa a víme, že to nebude lehké. Ale prostě to musíme udělat, když chceme uspět.

V čem je Škoda Power pro Doosan hlavním přínosem?
Doosan Group dosud chyběla výroba turbín, které používají technologii frekvence sítě 50 hertzů. Historicky má naše skupina licenci na turbíny od GE, které mají 60 hertzů. Ty se používají jen v USA, Kanadě, Jižní Koreji na Tchaj-wanu nebo v Saúdské Arábii. Zbytek světa funguje hlavně na padesátihertzové technologii, odhaduji tak sedmdesát procent celého energetického trhu. A tam se nám díky Škodě, která je specialistou na padesátihertzové turbíny, otevřela cesta. Byl to přirozený sňatek.

V čem hlavně spočívá profit pro Škodu?
Bude se moci lépe postavit v soutěžích velkým firmám, protože bude schopná díky skupině nabídnout podstatně širší služby, celé zakázky na klíč. Třeba v kombinaci s britskou Babcock Energy. Škoda prostě už není sama.

Budou výrobky z Plzně prodávány také pod značkou Doosan?
Je to možné, ale spíše výjimečně. Prostě máme dvě továrny na turbíny, v Plzni a v Koreji, a ty budou sdílet technologie i obchod.

Jak se vyvíjí energetika v krizi? Dopadne na ni krize se zpožděním?
Trh sice klesá, ale naše aktivity na něm nejsou zcela závislé. My prostě musíme agresivně růst. To znamená diverzifikovat trhy a zaměřit se kromě nových zakázek také na servis a modernizaci. V krizi se moc nových elektráren nestaví, ale zlepšují se třeba jejich technologie. To je směr, na nějž se v příštích pěti letech budeme zaměřovat.

Od koho jste Škodu Power koupili? Vlastnictví Appian Group je takové české národní tajemství. Jednali jste s Markem Čmejlou či Jiřím Divišem, kteří za firmou údajně stojí?
Kontrakt jsme podepisovali s generálním ředitelem Škody Holding Tomášem Krskem a členem představenstva Josefem Brožem. V minulosti jsem se potkal s panem Čmejlou i Divišem. Všichni víme, že Škodu Holding vlastní Appian Group, ale o majitelích už jdou jen pověsti. Ty my nemůžeme prověřovat. Vím, že pan Čmejla je jeden z pěti až šesti lidí, kteří ve Škodě rozhodují, ale nevím, zda to znamená, že vlastní dvacetiprocentní podíl.

Máte stejné jméno jako nejvyšší šéf skupiny Doosan. Jste příbuzní?
Bohužel ne (smích). Když v Jižní Koreji na někoho zavoláte Parku!, může se otočit asi osm milionů lidí. Je to velmi obvyklé jméno, asi jako u vás Novák.

Heung G. Park


Výkonný ředitel Škody Power pracuje pro nového majitele továrny Doosan Corporation od roku 2004. Dosud působil v Londýně, kde vedl druhý energetický pilíř skupiny: Doosan Babcock. Zkušenosti sbíral v McKinsey a v korejských telekomunikacích. Je ženatý a má tříletou dceru. Má rád jazz, víno a přístroje hi-fi.

Britská správa drah zveřejnila záběry z přejezdů

  • Nejčtenější

ONLINE: IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Sledujeme online

Řada zemí čelí problémům s počítačovými systémy, které agentura Reuters označila za globální IT výpadek. Od rána mimo jiné mnoho letišť čelí potížím při odbavování letů. Například na německém letišti...

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  10:50

Přetáhnete stání zdarma? Zaplatíte i za něj. IKEA rázně řeší parkování

Obchodní centrum Homepark v Praze u obchodního domu IKEA na Zličíně zpoplatnilo další stání na svém parkovišti, kde často nechávali auta lidé dojíždějící do metropole. Těmto řidičům tak docházejí...

17. července 2024  15:14

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Electro World se mění na Datart. Prodejny čistí sklady a ruší věrnostní program

Červnové schválení spojení dvou prodejců elektroniky jde do finále. Electro World se od podzimu již definitivně změní na Datart. V těchto dnech se nejen vyprodávají jeho skladové zásoby, ale...

17. července 2024

Ministr Síkela obvinil Německo, že si nechává český plyn pro sebe

Česká republika obvinila Německo, že si hromadí plyn určený Česku. Berlín podle Prahy snižuje kapacitu exportního plynovodu právě v době, kdy se region potýká s problémem nahrazení dodávek z Ruska. S...

18. července 2024  20:35

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autobusy na pražské Florenci budou muset pod zem. Přednost má vlak

Premium

Nástupiště autobusů v podzemí, na povrchu zastávka vlaku a nad nimi obchody a další komerční plochy. Tak by v příštích desetiletích mělo vypadat největší autobusové stanoviště v centru metropole –...

16. července 2024

Mnoho firem v Česku stále bojuje s digitální pandemií. Na nápravě pracují

Rozsáhlý výpadek počítačových sítí zasáhl i české firmy. Vedle letiště hlásily potíže pojišťovny, ale třeba i lékárna BENU. Postupně se jim dařilo provoz alespoň částečně obnovit. České banky...

19. července 2024  16:42

Státní dluh vzrostl proti minulému roku o 96,2 miliardy, řeklo ministerstvo

Výše státního dluhu ke konci prvního pololetí roku 2024 dosáhla úrovně 3,207 bilionu korun. V porovnání s koncem roku 2023 to představuje nárůst o 96,2 miliardy, uvedl v pátek resort financí. Míra...

19. července 2024  16:21

Akcie viníka IT kolapsu nejprve slétly dolů, odpoledne začaly ztráty umazávat

Cena akcií společnosti Crowdstrike, která poskytuje služby v oblasti kybernetické bezpečnosti v pátek před zahájením obchodování klesla o více než třináct procent. Reagovala tak na zprávy, že je...

19. července 2024  11:39,  aktualizováno  15:46

Zpožděné lety odletěly z Prahy, trable s odbavením má sedm aerolinek

Sledujeme online

Výpadek celosvětového odbavovacího systému postihl i pražské letiště, zpožďovaly se kvůli němu některé lety. Všechny zasažené odpoledne odletěly. Letiště upozornilo, že s potížemi s odbavením se...

19. července 2024  10:38,  aktualizováno  15:43

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Zemřela Shannen Doherty. Hvězda Beverly Hills 90210 podlehla rakovině

Po téměř deseti letech boje s rakovinou zemřela americká herečka Shannen Doherty, informují média. Proslavil ji seriál...

Princezna Kate přišla s dcerou na Wimbledon, setkala se i s Krejčíkovou

Princezna Kate (42) přišla na mužské finále letošního Wimbledonu spolu se svou dcerou Charlotte (9). V zákulisí se...

Piju každý den. Dřív nebo později se upiju k smrti, líčí bývalý fotbalista Fenin

Fotbalista Martin Fenin (37) neprožívá nejlepší období. Nejen, že mu nevyšlo manželství s policistkou Beatou, se kterou...

Restauratéři chtějí zakázat vstup Biance Censori, vadí jim její odhalování

Přítelkyně rappera Kanyeho Westa (47) Bianca Censori (29) je známá svým stylem „oblečená neoblečená“ a snaží se šokovat...

Rytmusovi shořelo auto na dálnici, podařilo se mu vyváznout bez zranění

Slovenský raper Rytmus (47) zveřejnil na Instagramu video hořícího vozu. Je to auto jeho manželky Jasminy Alagič (35),...