Výrobce kečupů Heinz zavedl pro Čechy i tatarku, mají ji radši

  3:39aktualizováno  3:39
Češi víc utratí za tatarku než za kečup, a tak se jim musel největší výrobce kečupu na světě přizpůsobit. Od loňského roku prodává americká firma H. J. Heinz v Česku kromě kečupu také majonézy a tatarské omáčky, které si nechává dělat u partnerské firmy. Podle informací MF DNES jde o českobudějovického výrobce Záruba M&K.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Podle jedné ekonomické teorie v době krize prodeje kečupu rostou, protože si lidé víc vaří doma a jídlo si častěji dochucují.

"V Česku nám prodeje rostou rychleji než dřív, ale je to spíš díky reklamní kampani a vylepšenému obalu," říká Vladimír Polomský, šéf Heinzu pro obchod v Česku a na Slovensku. Značka se 140letou historií s třinácti procenty patří mezi nejprodávanější na českém trhu.

Naprostou jedničkou v kečupech v Česku je nicméně podle prodaného objemu i výše tržeb společnost Hamé. Česká firma s islandskými vlastníky dodává na trh vedle svých značek také asi polovinu kečupu pod privátními značkami obchodních řetězců.

Kečup z portugalských plantáží

Na českém trhu se prodá podle firmy Heinz asi 15 tisíc tun kečupu ročně, což vychází zhruba na 1,5 kg na hlavu. Podle Unileveru, výrobce kečupů Hellmann’s, je to až 3,9 kg na člověka. Češi mají nejraději sladké kečupy, nejčastěji označované jako jemné, ty tvoří osmdesát procent všech prodejů.

Ačkoliv patří Heinz mezi dražší značky, dodává i do diskontů. "Pociťujeme ještě větší tlak na ceny, možná to bude zintenzivněno i recesí," shrnuje své zkušenosti s řetězci Polomský.

Že dražší kečupy jdou na odbyt lépe než dřív, potvrzuje i Hamé. "Prodej našich dražších kečupů pod značkou Otma roste i přes problémy s probíhající krizí. K růstu výrazně přispívá marketingová a obchodní podpora," říká Marcela Mitáčková, marketingová ředitelka Hamé.

Heinz v Česku kečup nevyrábí, ale vozí ho sem z Nizozemska, kde má hlavní závod pro kontinentální Evropu. Zpracovávají se v něm rajčata vypěstovaná na portugalských plantážích. Heinz se chlubí tím, že jako jediná potravinářská firma má svoje vlastní plantáže, na kterých pěstuje rajská z vlastních vyšlechtěných semen. Ostatní výrobci dělají kečup z tomatové pasty nakupované na burze.

Druhou továrnu a pěstírnu rajských jablek na kontinentě má podnik v Polsku, kde koupil vedoucí značku Pudliszki (má podobné postavení jako Hamé u nás). Z polského závodu k nám vozí Heinz hořčice, jeden druh balení kečupu a omáčku na pizzu.

Heinz měl v minulosti v Česku svou vlastní výrobu, ale nešlo o kečupy. V polovině devadesátých let firma v Zábřehu na Moravě koupila Průmysl mléčné výživy, výrobce Sunaru. Jenže došlo ke zhroucení ruského trhu, kam se dětská výživa dodávala, a firma musela závod v roce 2000 zavřít. Značku nejpopulárnější české kojenecké výživy poté prodal švýcarské společnosti Hero, která jej k nám nyní dováží z Británie.

Česko řídí logistiku Heinzu pro celý region

Z Česka řídí Heinz logistické, účetní i IT služby pro region dvaceti zemí od Pobaltí po Turecko. Patří sem i hospodářskou krizí zdecimovaný Island. "Ze začátku to vypadalo, že se krize dotkne všeho, ale ke změně chování spotřebitelů v oblasti dochucovadel nakonec nedošlo," říká Polomský.

V Česku, kde firma zaměstnává 25 lidí, loni utržila podle předběžných odhadů asi 130 milionů korun. Celosvětově byly loňské prodeje i zisky Heinzu nejvyšší v historii firmy – při desetimiliardových tržbách vydělal 845 milionů dolarů.

Češi milují tatarku nejvíc na světě

Češi jsou zřejmě největšími milovníky tatarské omáčky na světě. Zatímco ostatní národy si máčejí hranolky v kečupu, Češi si na ně raději „kydají“ tatarku. Utratí za ni o celých čtyřicet procent víc než za kečup, zjistila MF DNES.

"Jde o unikát. V ostatních evropských zemích tatarku ani nemají a spotřebitelé používají majonézu," říká manažerka značky Hellmann’s Tereza Adámková z Unileveru.

Potvrzuje to i Vladimír Polomský, šéf H. J. Heinz pro Česko a Slovensko, největšího světového výrobce kečupů. „Češi v přepočtu na hlavu konzumují nejvíc tatarské omáčky v Evropě a možná i na světě,“ říká.

I proto firma v Česku začala vaječnou pochutinu nabízet. Například v Maďarsku si dělají hospodyňky tatarku samy: do majonézy přidají hořčici a kysanou smetanu.

V receptuře je česká tatarská omáčka jiná než jinde - základní suroviny jako olej, vejce, voda, ocet, sůl a nakládaná zelenina se nezpracovávají zatepla, ale zastudena. Lépe si totiž zachovají původní chuť. Dělají to tak všichni hlavní výrobci v Česku - Unilever, Boneco, Agricol, Spak a Záruba M&K. Pasterizované majonézy ze zahraničí mají jinou chuť a Čechům nejedou.

Do výrazně sladkokyselé chuti české tatarky se zřejmě nejlépe trefil Unilever, který má podle odhadů až osm procent trhu.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

Neplatič Amazon. Druhý rok v řadě nebude platit federální daň z příjmu

Jeff Bezos, prezident a výkonný ředitel amerického obchodního portálu Amazon.com

Část Američanů se zájmem čekala na to, kolika místná bude federální daň, kterou zaplatí technologický gigant Amazon. Ta...

Za každý den důchodu 100 tisíc. Mercedes se o svého šéfa štědře postará

Dieter Zetsche na archivním snímku 2006: tehdy uváděl luxusní SUV GL, později...

Šéf německé automobilky Daimler Dieter Zetsche v květnu letošního roku ukončí po dlouhých 43 letech svou kariéru ve...

První vířivky dovážel z Číny, teď vyrábí vlastní a recyklovatelné

Jan Voříšek v současnosti zaměstnává ve firmě Hanscraft na pět desítek lidí.

Poučil se z chyb ostatních a postavil na tom svůj bublinkový byznys. Podnikatel Jan Voříšek se začal pohybovat ve...

Najdete na iDNES.cz